Abstract
The analysis of the capabilities of modern learning platforms (LPs), their adaptation to the needs of educational institutions of different levels and educational programs is quite important in the modern world. Studying the impact of educational platforms on the quality of knowledge acquired, the activation of creative, cognitive activity and natural science competence in schoolchildren is relevant. The purpose of the study was to establish a statistically significant relationship between the use of educational resources, the quality of education, and the motivation of students to study natural science disciplines. The main objectives are to conduct a qualitative analysis of LPs used in educational institutions; to study the effectiveness of LPs for studying natural sciences; to establish the existence of statistically significant relationships between the use of the MyКlas educational platform and students' motivation to learn in general and to study natural sciences in particular. The article analyzes the level of awareness and motivation of teachers of the Skole Academic Gymnasium (hereinafter - Skole Gymnasium) in the use of various LPs and the possibility of practical implementation during the educational process. It has been proved that there is a statistically significant relationship between the use of educational resources, the quality of education and the motivation of students of Skole Gymnasium to study natural science subjects. The level of students' academic achievement improved after using LP, mainly the MyКlas educational platform. The overall increase in academic performance in the natural sciences (Natural Sciences, Discovering Nature, Biology, Geography, Chemistry, Physics, Biology and Ecology, and the integrated course Natural Sciences) over the past 5 years is 25.7%, and the share of classes that used various tools of educational platforms has increased by 77.8%. The coefficient of determination for the regression analysis was 0.519, which indicates that educational platforms have a statistically significant impact on the quality of education.
References
Пугач В.М. Сучасні освітні платформи для дистанційного навчання. Наукові інновації та передові технології. 2023. No13 (27). С. 811-823 doi: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-13(27)- 811-823
Gat E.A., Warganegara D.L., Kosasih W. The Influence of Online Learning on Students’ Academic Achievement: Mediated by Collaborative Learning. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. 2021. Vol. 10, 1. Р. 154-163. doi: https://doi.org/10.30534/ijatcse/2021/211012021
Jawabreh O., Qaddhat R., Jahmani A., Al Najdawi B.M., Ali B.J.A., Ali A. Electronic Learning Platforms and Their Impact on Education Quality at Faculties of Tourism and Hospitality during Corona Pandemic. Applied Mathematics & Information Sciences. 2023. 17. 1. Р. 153-160. doi: http://dx.doi.org/10.18576/amis/170116
Гуц Н.А., Ячменик М.М., Руда О.Ю. Дистанційні платформи для навчання і саморозвитку здобувачів вищої освіти в умовах воєнного часу. Академічні візії. 2023. Випуск 16. doi: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7638789.
Dipolog S. Challenges and strategies of secondary teachers teaching science: Some stories to tell. International Journal of Research Studies in Education. 2022. Vol. 11 No 16. рр. 23-34. doi: https://doi.org/10.5861/ijrse.2022.360
Abdel Y. L. A. J., Shalash B. The Impact of E-Learning Strategy on Students' Academic Achievement Case Study: Al-Quds Open University. International Journal of Higher Education. 2020. Vol. 9. No 6. p. 44-53.
Тихолаз Ю. Впровадження методики змішаного навчання при викладанні анатомії та патоморфології у медичному коледжі. Сучасні педагогічні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців у закладах фахової передвищої освіти: досвід, проблеми, перспективи: матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. (Вінниця, 23-24 квіт. 2020 р.). 2020. Випуск No 2 (7). С.181-184.
Макєєв С., Грановська Т., Сидоренко С. Формування природничо-наукової компетентності засобами ІКТ на уроках хімії у старшій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. 2021. 1. С. 60-73. doi: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-60-73
Jeronen E., Palmberg I., Yli-Panula E. Teaching Methods in Biology Education and Sustainability Education Including Outdoor Education for Promoting Sustainability – A Literature Review. Education Sciences. 2017. 7. 1. doi: https://doi.org/10.3390/educsci7010001
Álvarez I.M.,. Manero B., Romero-Hernández A., Masó I. Virtual reality platform for teacher training on classroom climate management: evaluating user acceptance. Virtual Reality. 2024. 28(2). doi: https://doi.org/10.1007/s10055-024-00973-6
Soto R.C., Marzocchi A.S. Learning about Active Learning While Actively Learning: Insights from Faculty Professional Development. PRIMUS. 2020. 1-12.
Мельниченко Н.О., Стаднічук О.М., Кучер Л.Р., Кропивницька Л.М. Особливості хімічного експерименту в умовах вимушеного дистанційного навчання. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. No 5. 2023. С.43-52. doi: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-43-52
Електронний освітній ресурс МійКлас. https://www.miyklas.com.ua/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Тетяна Лісовська, Наталія Мельниченко, Олена Стаднічук, Людмила Кучер, Лілія Кропивницька