ПСИХОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ФАНТАЗІЇ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
PDF (Англійська)

Ключові слова

фантазія, творчість, творча особистість, молодші школярі, навчальна діяльність, психологічна модель розвитку фантазії.

Як цитувати

Чорна, О. (2024). ПСИХОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ФАНТАЗІЇ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ. Особистість та навколишнє середовище, 3(4), 47-54. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2024-3(4)-47-54

Анотація

У статті наголошується на необхідності розвитку фантазії молодших школярів як важливого чинника становлення їх творчої особистості. Підкреслюється, що молодший шкільний вік є сензитивним періодом для розвитку фантазії, а тому завданням сучасної початкової школи є використання сприятливого для розвитку цієї психічної функції періоду.

На основі змістовного аналізу теоретико-емпіричних наукових досліджень сучасних українських та зарубіжних психологів, педагогів розкриті актуальні напрями вивчення окресленої проблеми.

Представлено психологічну модель розвитку фантазії у молодших школярів в умовах цілеспрямованого психолого-педагогічного впливу. Вона складається з трьох блоків: цільового (визначено мету формувальних впливів: розвиток фантазії (вербальної та невербальної) у молодших школярів), операційно-діяльнісного (виділено внутрішні чинники, зокрема вікові, гендерні й індивідуально-психологічні особливості особистості (інтелект, самооцінка і рівень домагань, рівень суб’єктивного контролю, інтроверсія-екстраверсія, емоційна лабільність-емоційна стабільність, тип темпераменту, психофізіологічна міжпівкульна робота мозку)), зовнішні чинники (особливості сімейного виховання, характер і система шкільного навчання) та психолого-педагогічні умови розвитку фантазії в учнів, просвітницько-консультативні заходи для вчителів, батьків, психологів, засоби розвитку фантазії учнів) та результативного (відображено якісні показники (компоненти), зокрема потребнісно-мотиваційний, інформаційно-пізнавальний, цілеутворюючий, операційно-результативний, емоційно-почуттєвий) та кількісні показники (рівні) розвитку фантазії учнів).

У процесі дослідження зроблено висновок про провідну роль учителя в розвитку фантазії 

PDF (Англійська)

Посилання

Bartashnikova, I. A., Bartashnikov O. O. (2007). Rozvytok uiavy ta tvorchykh zdibnostei u ditei 5–7 rokiv [Development of manifestations and creative abilities in children aged 5–7 years] : navch. posib. / 2-e vyd., pererobl. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan. [in Ukrainian]

Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti [Personality education]: U 2-kh kn. Kn. 1: Osobystisno oriientovanyi pidkhid: teoretyko-metodolohichni zasady: navch.-metod. vydanania. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian]

Bila, I. M. (2014). Psykholohiia dytiachoi tvorchosti [Psychology of children's creativity]. Kyiv: Feniks. [in Ukrainian]

Voroniuk, I. V. (2003). Psykholohichni osoblyvosti realizatsii tvorchoho potentsialu molodshykh shkoliariv [Psychological features of realizing the creative potential of younger schoolchildren]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07 – pedahohichna ta vikova psykholohiia. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova. Kyiv. [in Ukrainian]

Hruzynska, I. M. (2019). Psykholohichni umovy rozvytku tvorchoi uiavy ditei starshoho doshkilnoho viku [Psychological conditions for the development of creative imagination of older preschool children]: avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07 – pedahohichna ta vikova psykholohiia. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova. Kyiv. [in Ukrainian]

Hubenko, O. V. (2019). Teoretyko-metodolohichni osnovy doslidzhennia psykholohichnykh mekhanizmiv tvorchoi diialnosti (intehratyvnyi pidkhid) [Theoretical and methodological foundations of the study of psychological mechanisms of creative activity (integrative approach)] : monohrafiia. Kyiv: «Apostol». [in Ukrainian]

Denysiuk, A. S. (2005). Uiava i tvorchist molodshykh shkoliariv [Imagination and creativity of younger schoolchildren] : navch.-metod. posib. / Volyn. derzh. un-t im. Lesi Ukrainky. Lutsk: RVV «Vezha». [in Ukrainian]

Zaika, Ye. V. (2013). Ihrovyi treninh piznavalnykh protsesiv uchniv: ihry ta vpravy [Game training of students' cognitive processes: games and exercises] : navch. posib. Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. [in Ukrainian]

Ivanova, V. V. Umovy rozvytku tvorchykh zdibnostei u perekhidnyi period vid doshkilnoho do molodshoho shkilnoho viku [Conditions for the development of creative abilities in the transitional period from preschool to primary school age]. Aktualni problemy psykholohii: zb. nauk. prats In-tu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Ekolohichna psykholohiia. 2019. Tom. VII. Vyp. 47. S. 153-165. [in Ukrainian]

Karabaieva, I. I., Yatsenko T. V. (2017). Olivets-maliuvets u kraini Abetka: albom rozvytku tvorchoi uiavy dlia roboty z ditmy starshoho doshkilnoho viku [Drawing pencil in the country Abetka: an album for the development of creative imagination for working with children of older preschool age]. Ternopil: Mandrivets. [in Ukrainian]

Klepikov, O. I., Kucheriavyi, I. T. (1996). Osnovy tvorchosti osoby [Basics of personal creativity]. Kyiv: Vyshcha shkola. [in Ukrainian]

Klymenko, V. V. (2006). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity]: navch. posib. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury. [in Ukrainian]

Konovalchuk, M. (2013). Pedahohichna tvorchist uchytelia v roboti z obdarovanymy molodshymy shkoliaramy [Pedagogical creativity of the teacher in working with gifted younger schoolchildren]: navch.-metod. posib. Kyiv: TOV «SITIPRINT». [in Ukrainian]

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality] / za red. L. M. Prokoliienko. Kyiv: Radianska shkola. [in Ukrainian]

Makridina, L. O. (2003). Rozvytok tvorchoi uiavy na osnovi TRVZ: Prohrama kursu dlia uchniv 1-4 klasiv [Development of creative imagination based on TRVZ: Course program for students of grades 1-4]. Zaporizhzhia: Premier. [in Ukrainian]

Maksymenko, S. D., Meierovych, M. Y., Shrahina L. I. (2020). Systemne myslennia: formuvannia i rozvytok [System thinking: formation and development]. Kyiv: VD «Kyievo-Mohylianska akademiia». [in Ukrainian]

Osvitni tekhnolohii [Educational technologies]: navch.-metod. posib. / O. M. Piekhota, A. Z. Kiktenko, O. M. Liubarska ta in.; Za red. O. M. Piekhoty. Kyiv: Vyd-vo A.S.K., 2003. [in Ukrainian]

Pedahohichni tekhnolohii: nauka – praktytsi [Pedagogical technologies: science - practice]: navch.-metod. shchorichnyk / O. I Kulchytska, S. O. Sysoieva, Ya. V. Tsekhmister / za red. S. O. Sysoievoi. Kyiv: VIPOL, 2002. Vyp. 1. [in Ukrainian]

Rybalka, V. V. (1996). Psykholohiia rozvytku tvorchoi osobystosti [Psychology of creative personality development]: navch. posib. Kyiv: IZMN. [in Ukrainian]

Romenets, V. A. (2001). Psykholohiia tvorchosti [Psychology of creativity]: navch. posib. 2-he vyd., dop. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian]

Sysoieva, S. O. (2006). Osnovy pedahohichnoi tvorchosti [Basics of pedagogical creativity]: pidruchnyk. Kyiv: Milenium. [in Ukrainian]

Stratehii tvorchoi diialnosti: shkola V. O. Moliako [Strategies of creative activity: school of V. O. Molyako] / za zah. red. V. O. Moliako. Kyiv: Osvita Ukrainy, 2008. [in Ukrainian]

Titov, I. H. (2007). Rozvytok tvorchoi uiavy molodshykh shkoliariv yak komponenta stanovlennia yikhnoi subiektnosti [The development of creative imagination of younger schoolchildren as a component of the formation of their subjectivity] : avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.07. In-t psykholohii im. H. S. Kostiuka APN Ukrainy. Kyiv. [in Ukrainian]

Altshuller, G. S. (2023). Find an idea: an introduction to TRIZ – the theory of inventive problem solving. Technical Innovation Center, Inc.

Rodari, G. (2024). The Grammar of Fantasy: An Introduction to the Art of Inventing Stories. Carlstadt, NJ: Enchanted Lion.

Rogers, С. (1983). Freedom to learn for the 80's. Columbus – Toronto – London – Sydney : Ch. E. Merrill Publ. Company, A Bell & Howell Company.

Rosenthal, R. (1994). Interpersonal expectancy effects: A 30-year perspective Current Directions in Psychological Science. Published by Cambridge University Press. Volume 3. Number 6. Pр. 176-179.

Sternberg, R. J. (2007). Wisdom, intelligence and creativity synthesized. New-York: Cambridge University Press.

Torrance, E. P. (1988). The nature of creativity as manifest in its testing. Ed. R. J. Sternberg. The nature of creativity. New-York: Cambridge University Press. Pр. 43-75.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Олена Чорна

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##