Анотація
У статті наголошується на необхідності розвитку фантазії молодших школярів як важливого чинника становлення їх творчої особистості. Підкреслюється, що молодший шкільний вік є сензитивним періодом для розвитку фантазії, а тому завданням сучасної початкової школи є використання сприятливого для розвитку цієї психічної функції періоду.
Розкривається роль вчителя у розвитку фантазії учнів. Наголошується, що головним пріоритетом в освітньому процесі початкової школи має бути забезпечення належної екології дитинства. Вчителю необхідно організовувати освітній процес так, щоб він був екологічно сприятливим для дітей. Завдання вчителя - зберегти творчу тенденцію дошкільного віку, підсилити її у молодшому шкільному віці, іншими словами, зберегти творчий потенціал дитини в нових умовах, де панують абстрактні, понятійні, теоретичні знання.
Виявлено, що для забезпечення активізації й ефективного перебігу процесу розвитку фантазії у молодших школярів є необхідним створення і дотримання вчителем наступних психолого-педагогічних умов: володіння науковими знаннями та технологічними уміннями щодо розвитку фантазії учнів; урахування вікових, гендерних та індивідуально-психологічних особливостей розвитку фантазії молодших школярів; забезпечення сприятливої психологічної атмосфери у процесі урочної та позаурочної навчальної діяльності; створення творчо розвивального навчального середовища, а також організація спільної творчої діяльності з учнями; побудова навчально-виховної взаємодії з учнями на засадах діалогічного підходу; використання системи творчих завдань, інноваційних технологій розвитку фантазії; сприяння прояву й реалізації інтересів і здібностей учнів, шляхом залучення їх до різних видів творчої діяльності.
Посилання
Maksymenko S. D., Meierovych M. I., Shrahina L. I. Systemne myslennia: formuvannia i rozvytok. Kyiv : Vydavnychyi dim «Kyievo-Mohylianska akademiia», 2020, 251.
Maksymenko S. Peredmova. Humanistychna psykholohiia: Antolohiia v 3-kh t./ Za red. R. Tracha i H. Balla. T. 1. Humanistychni pidkhody v zakhidnii psykholohii ХХ st. Kyiv : Pulsary, 2001, 252.
Rybalka V. V. Psykholohiia rozvytku tvorchoi osobystosti : navch. posib. Kyiv : IZMN, 1996, 236.
Robinson K. Osvita proty talantu. Syla tvorchosti. Lviv : Litopys, 2017, 256.
Romenets V. A. Psykholohiia tvorchosti : navch. posib. 2-he vyd., dop. Kyiv : Lybid, 2001, 288.
Stratehii tvorchoi diialnosti: shkola V. O. Moliako / za zah. red. V. O. Moliako. Kyiv : Osvita Ukrainy, 2008, 702.
Sukhomlynskyi V. O. Sertse viddaiu ditiam. Vybrani tvory: V 5-ty t. Kyiv : Radianska shkola, 1977, T. 3, 670.
Chorna O. M. Psykholohichni zasady rozvytku fantazii u molodshykh shkoliariv. Dys. kand. psykhol. Nauk : 19.00.07 – pedahohichna ta vikova psykholohiia. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy. Kyiv, 2020, 370. http://ipood.com.ua/data/avtoreferaty_i_dysertatsii/2020/CHORNA_diser_pas.pdf
Rosenthal R. Interpersonal expectancy effects: A 30-year perspective Current Directions in Psychological Science. Published by Cambridge University Press. 1994. Volume 3. Number 6, 176-179.
Torrance E. P. The nature of creativity as manifest in its testing. Ed. R. J. Sternberg. The nature of creativity. New-York : Cambridge University Press, 1988, 43-75.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2023 Olena Chorna