Анотація
Стаття присвячена обговоренню основних проблем сучасного дитячого психоаналізу як наукового і практичного напряму надання психологічної допомоги дитині та її сім'ї. Представлено результати історико-психологічного дослідження процесу розвитку психоаналітичних знань про дитину в психології кінця 19 – початку 21 століття. Автор розкриває етапи еволюції психоаналітичних знань про дитину. Отримані результати охоплюють широке коло проблем, актуальних для сучасних психоаналітиків, що працюють з дітьми.
У статті розглядаються професійні досягнення представників глибинної психології, практичні методи дитячої психотерапії та глибоке розуміння механізмів психічного захисту.
У статті висвітлюються особливості дитячого психоаналізу в контексті теорій глибинної психології, з акцентом на концептуальних підходах С. Фрейда, А. Фрейда, М. Кляйн, Д. Віннікотта та С. Юнга. Аналізується історична еволюція дитячого психоаналізу, ключові теоретичні позиції та техніки психоаналітичної роботи з дітьми. Стаття містить теоретичний огляд, систематизацію основних напрямків досліджень та окреслює перспективи подальших прикладних розробок у галузі дитячого психоаналізу.
Посилання
Velykodna, M. (2023). Psykhoanaliz i psykhoanalitichna psykhoterapiia yak dokazova praktyka: ohliad empireschnykh doslidzhen pro efektyvnist roboty z ditmy ta pidlitkamy. Ukrainskyi psykhoanalitychnyi zhurnal, (3), 66–73.
Kokorina, Yu. Ye. (2021). Hlybynna psykholohiia (v korotkomu vykhchadi): navchalno-metodychnyi posibnyk. Odesa: Astro-prynt.
Lahutin, V. (2023). Psykhoanaliz, “travmovanyi” viinoiu: chotyry klinichni iliustratsii urazlyvosti setynhu. Ukrainskyi psykhoanalitychnyi zhurnal, 1(3), 18–23.
Lazarev, O. M., & Titov, I. H. (2025). Dytiachyi psykhoanaliz Anny Froid: istorychnyi pohliad i suchasni ukrainski realii. Visnyk Mizhnarodnoho ekonomiko-humanitarnoho universytetu imeni akademika Stepana Demianchuka. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, (2), 86–90.
Maksymenko, S. D. (2015). Psykhoanalitychni teorii rozvytku osobystosti ta psykiky. Problemy suchasnoi psykholohii, (28), 7–20.
Medvid, Ye. S. (2016). Osnovy hlybynnoi psykholohii: navchalnyi posibnyk. Nizhyn: Nizhynskyi derzhavnyi universytet imeni Mykoly Hoholia.
Nelin, Ye. (2019). Rozvytok idei psykhoanalitychnoi pedahohiky v naukovo-praktychnii diialnosti Anny Froid. Nova pedahohichna dumka, (4) (100), 85–88.
Nelin, Ye. (2022). Poshyrennia idei psykhoanalitychnoi pedahohiky u doslidzhenniakh teoretykiv neofreidyzmu. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, (50), 199–202.
Osnovy hlybynnoi psykholohii: kurs lektsii: navchalnyi posibnyk / Uklad. N. V. Hryniova. (2023). 2-he vyd., dopov. Uman: Vizavi.
Freud, A. (2008). Tekhnika dytiachoho psykhoanalizu. Psykholohiia i suspilstvo, (3), 93–115.
Anderson, R. (2004). Developments in technique in Kleinian child psychoanalysis. In L. Rodriguez de la Sierra (Ed.), Child analysis today (pp. 15–29). London; New York: Karnak.
Geissmann, C., & Geissmann, P. (1998). Anna Freud the daughter: psychoanalytical education and observation. In A history of child psychoanalysis (pp. 77–109). London & New York: Routledge.
Geissmann, C., & Geissmann, P. (1998). Melanie Klein: early object relationships. In A history of child psychoanalysis (pp. 109–133). London & New York: Routledge.
Rees, K. E. (1991). Anna Freud. A Biography: By Elisabeth Young-Bruehl. New York: Summit Books. https://doi.org/10.1080/21674086.1991.11927312
Freud, A. (1987). Die Schriften der Anna Freud. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Олена Чорна