Preparation of future science teachers for cognitive visualization of the educational process
pdf (Ukrainian)

Keywords

visualization, visualization techniques, quality of education, future teachers, natural sciences education

How to Cite

Preparation of future science teachers for cognitive visualization of the educational process. (2023). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 5, 90-100. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-90-100

Abstract

The issue of designing a qualitative educational environment for the formation of a flexible personality in the light of global world changes has been actualized in the article. Its main essential characteristic is the ability to adapt to the changing conditions of the modern natural and social environment. We consider the visualization of the educational process as a means of improving the quality of educational services, forming a holistic perception of the environment that combines logical and visual thinking.

According to the purpose of the article, based on the analysis of existing visualization techniques and their expert evaluation, the most effective ones for mastering the content of natural sciences disciplines as well as professional and methodological training of future natural sciences teachers have been identified and substantiated. The significance of visualization techniques for the educational environment has been determined by the method of expert evaluation according to the criterion of «didactic quality». Its indicators are: the possibility to use information educational environment of the higher education institution on the base of existing material and technical support; importance for creating a positive emotional background for teaching; importance for organizing interactive pedagogical interaction of participants in the educational process; accessibility for perception of educational information; expediency of use in the future natural sciences teachers professional training; easy to use both for teachers and students.

The five most effective visualization techniques for ensuring a holistic perception of knowledge by combining logical and imaginative thinking (scribing, mind map, infographics, timeline, tag cloud) have been identified by ranking. The effectiveness of the scribing technique and its influence on the formation of indicators of the fully assimilated knowledge quality such as depth and awareness has been experimentally proved.

pdf (Ukrainian)

References

Бабич О., Семеніхіна О. До питання співвідношення понять наочность і візуалізація. Фізико- математична освіта. Науковий журнал. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. № 2(3). С. 47–53.

Безуглий Д. Візуалізація як сучасна стратегія навчання. Фізико-математична освіта. 2014. С. 5–11.

Білоусова Л.І., Житєньова Н.В Функціональний підхід до використання технологій візуалізацій для інтенсифікації навчального процесу. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 57. № 1. С. 39–47.

Білошапка Н. М. Візуалізація як провідна ідея сучасного навчального процесу в умовах інформатизації світу. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: ЦДУ імені В. Винниченка. Вип 159. С. 167–172.

Голубчак К.Т., Костюк У.З. Інфографіка як основний інструмент візуальної комунікації в освітньому середовищі закладів вищої освіти. Молодий вчений. 2019. № 6 (70). С. 296–299.

Гончарова Н. О. Візуалізація навчальної інформації через використання технології доповненої реальності. Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі. 2021. С. 226–228.

Гриненко І. В. Технологія креативного багаторівневого кодування інформації та її застосування у навчанні студентів гуманітарного профілю. Наукові записrи ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія: Педагогіка. Тернопіль: ТНПУ. 2006. № 4. С.211–217.

Друшляк М. Г. Словник візуальної освіти: наочність, візуалізація, візуальне мислення. Фізико-математична освіта. 2018. Випуск 1(15), ч. 2. С. 78–83.

Житєньова Н. В. Технології візуалізації в сучасних освітніх трендах. Відкрите освітнє е- середовище сучасного університету, № 2 (2016). С. 170–175.

Загальна методика навчання біології: [навч. посібник ] / І. В. Мороз, А. В. Степанюк, О. Д. Гончар та ін.; за ред. І. В. Мороза. К.: Либідь, 2006. 592 с.

Карташова І. І., Степанюк А. В. Візуалізація як освітній тренд. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи. Зб. тез ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. 26-27 травня 2022 р. Тернопіль. С. 181–183.

Кохан Л. В. Структурно-логічні схеми як засіб абстрактної наочності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. № 32(85). С. 263–270.

Мердух І. І., Толоконнікова Н. М., Васильків О. Ю. Візуалізація навчального матеріалу з біології у 8 класі основної школи. Актуальні питання природничо-математичної освіти. 2020. Випуск 1(15). С. 42–47. https://doi.org/10.5281/zenodo.4450228

Микитів О. М. Створення інфографіки як виду самостійної роботи під час вивчення професійно орієнтованих дисциплін. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2020. Вип. 28. С. 310– 319. https://doi.org/10.32626/2309-9763.2020-28-0.310-319

Онофрійчук Л. О. Скрайбінг як сучасна форма візуалізації навчального матеріалу в закладі вищої освіти. Народна освіта. 2020. Вип.1 С. 61–66.

Семеніхіна О. В., Друшляк М. Г. Використання принципу когнітивної візуалізації в навчанні математики. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2017. Випуск 3(13). С. 136–140.

Сілкова О. В., Лобач Н. В. Педагогічна технологія візуалізації навчальної інфорвимації. Науковий часопис НПУ імені Н.П. Драгоманова. Серія 5 Педагогічні науки: реалії та перспективи. Вип.62. 2018. С.180–183.

Степанюк А. В. Методологічні та теоретичні основи формування цілісності знань школярів про живу природу : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Київ, 1999. 475 с.

Степанюк А. В., Карташова І. І. Структурно-логічні схеми як засіб візуалізації знань школярів про природу. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (18-19 травня 2023 р., м. Тернопіль). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2023. С. 79–81

Сучасний тлумачний словник української мови: 100 000 слів / За заг. ред. В. Дубічинського. Х.: ВД «ШКОЛА», 2009. 1008 с.

Упатова І., Дехтярьова О., Прокопенко Л. Використання структурно-логічних термінологічних схем у процесі підготовки бакалаврів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 4 (108). С. 275–286. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2021.04/275-286

Шиян А., Войтович О. Оцінка ефективності форм візуалізації навчального матеріалу в курсі «Природничі науки». Альманах науки. 2021. № 5 (50), С. 24–29.

Ягенська Г. Моделювання у процесі вивчення біології. Педагогічний вісник Поділля, Хмельницький ОІППО. 2019. № 2. С. 17–19.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Алла Степанюк, Ірина Карташова