Abstract
This article reveals the peculiarities of the science teacher's activity in organizing the work of high school students on projects of various types. The relevance of this issue is related to the fact that the project method is one of the most effective methods for increasing the cognitive activity of high school students as well as the formation of key and subject competencies in them, including practical skills that are important in further activities. Different types of projects that can be offered to students in the process of studying natural sciences have been considered. They are classified by the direction and the method of implementation (informational, practice-oriented, research), by the term (short-term, medium-term and long-term) and the form of implementation (individual, group and individual-group projects). The functions of the teacher and students at each stage of the implementation of the educational project have been defined, which include: organizational-preparatory, search, final, resulting, final stages. The roles and functions of students that they can perform in the process of group work on the project have been classified (organizational, motivational, executive, control). Within the framework of the practical part of the research, examples of the application of the project method in the educational process of high school have been given. In particular, the peculiarities of the organization of students’ work during the implementation of an individual informational project in chemistry on the topic: «Methods of disposal of PET-products», a group practical-oriented project from the integrated course «Natural Sciences» on the topic: «Research on the compliance of the school menu with the energy needs of children of different ages» and an individual group research project on physics on the topic: «Aerodynamic properties of paper airplanes» have been considered. The emphasis is placed on the fact that the use of project technologies in science lessons allows to increase the motivation of students to study and also contributes to their academic success. At the same time, it requires high professional training of the teacher to apply the project method in educational activities. Therefore, the direction of further research is the formation of future science teachers’ readiness to use project technologies in the teaching of natural sciences at institutions of general secondary education.
References
Meniailo V., O. Gura. Building a Project Culture through Research and Innovation Training of Future PhDs in Ukraine. International Journal of Education and Practice. 2019. № 7 (4). P. 377-390. https://doi.org/10.18488/journal.61.2019.74.377.390/
Біологія і екологія 10-11 класи. Профільний рівень: навчальна програма для закладів загальної середньої освіти: наказ № 1407 від 23.10.2017 р.). Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
Войтович О. П. Фахова підготовка майбутніх учителів природничих наук. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Випуск 194. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2021. С. 13-17. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-13-17
Вороненко Т. Проектна діяльність учнів у навчанні природничих предметів. Біологія та хімія в рідній школі. 2015. № 4. С. 20-24.
Меняйло В. І. Дослідницько-інноваційна підготовка майбутніх фахівців природничого профілю: передумови, стан, перспективи. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2017. № 23. С. 99-104.
Романовська М. Б. Метод проектів у навчальному процесі : методичний посібник. Харків : Веста: Видавництво «Ранок», 2007.160 с.
Теорія і практика проектного навчання у професійно-технічних навчальних закладах : монографія / В. М. Аніщенко, М. В. Артюшина, Т. М. Герлянд, Н. В. Кулалаєва, Г. М. Романова, М. М. Шимановський та ін.; за заг. ред. Н. В. Кулалаєвої. Житомир : «Полісся», 2019. 208 с.
Трофименко Н.В., Перетятько В.В. Реалізація проєктної технології на уроках природничих наук у закладах загальної середньої освіти. Електронний збірник наукових праць ЗОІППО. № 5(52). 2022. https://drive.google.com/file/d/1nnk_ctVD4A9vfZHeEij23zJSncyv9GEF/view
Ходневич О. Ф. Паперові крила: методичний посібник. Рівне, 2019. 44 с.
Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня: наказ МОН від 20.04.18 р. № 408. Міністерство освіти і науки України: офіційний сайт. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/typovi-programu-2-11/Typova.osv.prohr.ZZSO-III.stupenya.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Вікторія Перетятько, Вікторія Меняйло, Наталя Трофименко