Анотація
В статті розглянуті різноманітні аспекти та проведено теоретичний аналіз досліджень проблеми розвитку музичних здібностей, їх вплив на психологію особистості. Ряд досліджень вказують на потенційні механізми, які лежать в основі розвитку музичних навичок та впливу музики на мозкову активність. Висвітлено зацікавленість проблемою розвитку музичних здібностей особистості вчених в контексті нейронауки, вплив емоційної сфери на сприйняття музики, формування музичних уподобань у дітей та дорослих. Розглянуто питання розвитку музичних здібностей та його вікових особливостей, їх структури, місце загальних здібностей у розвитку музичності. Стаття спрямована на систематизацію та розгляд теоретичних аспектів, що стосуються розвитку музичних здібностей особистості, вивчення сучасних теорій, узагальненні наукових підходів та поглиблення наукових досліджень у цій сфері. У дослідженні наводиться визначення поняття «музичні здібності» представниками різних галузей знань: психології, музикознавства, музичної педагогіки, а також їх класифікація. Надається характеристика музичності як особливої психічної функції та поняття синтестичної природи музичності. Доведено, що музичність впливає на розвиток особистості, роблячи її більш цілісною та збалансованою, сприяючи розвитку різноманітних аспектів: інтелектуальних, емоційних, соціальних та творчих. Зазначається, що музична обдарованість людини базується на сенсорних музичних здібностях, основними з яких є музичний слух, відчуття ритму та музична пам'ять. В статті розглядається питання розвитку музичного слуху - найважливішої сенсорної музичної здібності, розвиток якої пов'язаний з високим рівнем психічної еволюції людини. Проаналізовано ряд наукових досліджень про сприйняття музичного ритму, розглянуто питання розвитку відчуття музичного ритму у дітей. Наведено визначення поняття музичної пам'яті як окремої музичної здібності, описано її класифікацію, функціонування, види у взаємозв’язку; наголошено на необхідності постійного тренування для її розвитку та покращення. Окремо розглядається поняття музичного мислення та музичної уяви, яке віддзеркалює аспекти когнітивної та творчої активності у музиці. Зроблено висновки про розвиток музичних здібностей як універсального інструменту розвитку особистості.
Посилання
Atanasova-Vukova, Syia. Vъzmozhnost za pesne pry detsa ot 1 do 3 hodiny. Nauchny trudove. − t.VII. − Sofyia. − 134 p. (in Bulgarian)
Zavalko K. V. Osnovy orf-pedahohiky : navch. posib. Cherkasy : Cherkas. TsNP, 2013. 161 p. (in Ukrainian).
Koval O. V. Formuvannia muzychnykh zdibnostei molodshykh shkoliariv na urokakh muzyky : avtoref. dys. … kand. ped. nauk : 13.00.02 / O. V. Koval. – Kyiv, 2002. – 22 p. (in Ukrainian).
Liuban-Plotstsa B. Muzyka i psykhika. – K.: Vyd.dim “ADEF − Ukraina”, 2002. – 200 р. (in Ukrainian).
Makkinnon Lilias Hra napamiat Seriia "Sekrety fortepiannoi maisternosti" anhl. Sokolova F. Klasyka-XXI, f-t 60kh88 1/16, 152 p. (in Ukrainian).
Naumenko S.I. Osnovy vikovoi muzychnoi psykholohii / Ukr. tsentr tvorchosti ditei ta yunatstva. – K., 1995. – 103 p. (in Ukrainian).
Rostovskyi O.Ya. Pedahohika muzychnoho spryimannia. Navchalno-metodychnyi posibnyk. – K., 1997. – 248 p. (in Ukrainian).
Rostovskyi O.Ya. Teoriia i metodyka muzychnoi osvity : navch.-metod. posib. Ternopil : Navchalna knyha «Bohdan», 2011. 640 p.(p.22) (in Ukrainian).
Semyzorova V. V. Vykorystannia systemy «elementarnoho muzykuvannia» Karla Orfa v osvitnomu protsesi doshkilnoho navchalnoho zakladu. Ternopil : Mandrivets, 2014. 68 p. (in Ukrainian).
Stadnyk S. Sutnisna kharakterystyka muzychno-tvorchykh zdibnostei osobystosti http://oldconf.neasmo.org.ua/node/836 (in Ukrainian).
Yarmachenko M. D. Pedahohichnyy slovnyk [Pedagogical dictionary] / Edited by M. D. Yarmachenko. Kyiv, 2001. 516 p. (in Ukrainian).

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Антон Панасюк