ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З МІЖОСОБИСТІСНИМ ВЗАЄМОДІЄННЯМ ПІДЛІТКІВ З ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ
PDF (Англійська)

Ключові слова

соціальна робота, міжособистісна взаємодія, підлітки з церебральним паралічем, інклюзивне середовище, умови воєнного стану.

Як цитувати

Фуштей, О., Саранча, І., & Франко, Н. (2025). ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З МІЖОСОБИСТІСНИМ ВЗАЄМОДІЄННЯМ ПІДЛІТКІВ З ЦЕРЕБРАЛЬНИМ ПАРАЛІЧЕМ В ІНКЛЮЗИВНОМУ СЕРЕДОВИЩІ В УМОВАХ ВОЄННОГО ЧАСУ. Особистість та навколишнє середовище, 4(3), 70-79. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2025-4(3)-70-79

Анотація

Проведено теоретичний аналіз сучасних підходів у психологічній літературі до поняття міжособистісної взаємодії серед підлітків з опорно-руховими розладами. У статті розглядаються особливості міжособистісної взаємодії у дітей з церебральним паралічем та відповідні форми соціальної роботи. Підкреслено практичну цінність соціальної взаємодії, а також вплив воєнного стану на взаємодію цієї категорії дітей з навколишнім середовищем. Розуміння відмінностей між дітьми з інвалідністю та їхніми однолітками допомагає покращити підтримку та допомогу, що надаються суспільством. З кожним роком зростає важливість інклюзивного середовища через збільшення кількості людей з інвалідністю, багато з яких не мають доступу до тих самих переваг, що й інші, через свої фізичні обмеження. В умовах воєнного стану в Україні це питання стало ще більш актуальним, оскільки багато людей зараз отримують інвалідність через травми, а необхідні умови для створення інклюзивного середовища часто недоступні через різні обставини. Тому, крім основних методів, що використовуються фахівцями з соціальної роботи, з'являються нові, які можуть функціонувати незалежно від місцезнаходження клієнта. Була обрана система методів і психодіагностичних технік для вивчення міжособистісної взаємодії серед підлітків з опорно-руховими розладами в інклюзивному середовищі. Результати свідчать про адаптивний характер розвитку міжособистісних відносин серед підлітків з церебральним паралічем. Однак важливо врахувати, що значний відсоток респондентів демонструє схильність до дезадаптивної поведінки. Дослідження показало, що майже всі діти зазнали негативних наслідків війни, які вплинули на всі сфери життя: здоров'я, освіту, дозвілля, сім'ю та дружні стосунки. Проте міжособистісна взаємодія з близькими родичами та найближчим оточенням є однією з сфер, яка зазнала найбільших змін.   

На основі результатів дослідження було розроблено соціальний проект для підлітків з опорно-руховими розладами, що включає методи арт-терапії та соціодрами. Отримані дані надали важливу інформацію про потреби, проблеми та очікування цієї вразливої групи молоді, що дозволило визначити ключові напрямки та заходи для реалізації соціального проекту.

PDF (Англійська)

Посилання

Azarskyi, Sh. M. (2002). Dytyachyi tserebralnyi paralich, nadbana slaborozumovist ta pedahohichna zapushchenist (sotsialno-reabilitatsiini aspekty dlia profilnykh khvorykh u suspilstvi) [Cerebral palsy, acquired mild intellectual disability, and pedagogical neglect (social and rehabilitation aspects for patients in society)]. Khmelnytskyi: Podillia.

Soroka, O. V. (2008). Art-terapiia v sotsialnii sferi: Kurs lektsii [Art therapy in the social sphere: A course of lectures]. Ternopil: Ternopil National Pedagogical University.

Babiak, O. O. (2011). Psykholohichni osoblyvosti mizhosobystisnykh stosunkiv u pidlitkiv iz ZPR [Psychological features of interpersonal relationships in adolescents with developmental delay]. In V. V. Zasenko & A. A. Kolupaieva (Eds.), Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy: Naukovo-metodychnyi zbirnyk [Education of persons with special needs: Ways of development: Scientific-methodical collection] (Vol. 2, pp. 6–15). Kyiv.

Ipolitova, M. V., Babenkova, R. D., & Mastiukova, Ye. M. (2003). Vykhovannia ditei z DTsP [Upbringing of children with cerebral palsy]. Kyiv.

Kovalenko, A. B. (2010). Psykholohiia mizhosobystisnoho vzaiemorozuminnia [Psychology of interpersonal understanding]. Kyiv: Taras Shevchenko National University of Kyiv.

Kolupaieva, A. A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy: Monohrafiia [Inclusive education: Realities and perspectives: A monograph]. Kyiv: Sammit-Knyha.

Nestoiashcha, K. (n.d.). Do pytannia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [On the issue of inclusive education in Ukraine]. Retrieved from http://osvita.ua/school/inclusive_education/29475/

Sytnik, S. V. (2016). Indyvidualno-psykholohichni osoblyvosti mizhosobystisnoi vzaiemodii osobystosti [Individual-psychological characteristics of interpersonal interaction of personality]. In Adaptatsiinyi potentsial osobystosti v suchasnomu sotsialnomu seredovyshchi: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific-Practical Conference of Young Scientists and Students (pp. 176–180). Odesa.

Ponomarova, E. E. (2014). Perspektyvy vykorystannia muzykoterapii v ozdorovlenni ditei z DTsP [Prospects for the use of music therapy in the rehabilitation of children with cerebral palsy]. In Pedahohichni tekhnolohii formuvannia kultury zdorovia osobystosti: Proceedings of the All-Ukrainian Scientific-Practical Conference of Young Scientists and Students (pp. 82–85). Chernihiv: Chernihiv National Pedagogical University.

Sytnik, S. V. (2016). Osoblyvosti mizhosobystisnoi vzaiemodii ditei v period rekreatsii [Features of interpersonal interaction of children during recreation]. Nauka i osvita [Science and Education], (9), 148–153.

Sytnik, S. V. (2020). Rozrobka metodyky otsinky osobystisnykh komponentiv mizhosobystisnoi vzaiemodii [Development of a method for assessing personal components of interpersonal interaction]. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii [Theory and Practice of Modern Psychology], 3(1), 111–115. Zaporizhzhia.

Kapska, A. Y. (Ed.). (2003). Sotsialno-pedahohichna robota z ditmy ta moloddiu z funktsionalnymy obmezhenniamy: Navchalno-metodychnyi posibnyk dlia sotsialnykh pratsivnykiv ta pedahohiv [Socio-pedagogical work with children and youth with functional limitations: A teaching guide for social workers and teachers]. Kyiv: DCSSM.

Chukhrii, I. (2019). Osoblyvosti sotsialnoi adaptatsii molodi z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu vnaslidok dyzontohenezu [Features of social adaptation of youth with musculoskeletal disorders due to dysontogenesis]. European Humanities Studies: State and Society / Europejskie Studia Humanistyczne: Państwo i Społeczeństwo, 1(I), 261–274. Poland–Ukraine.

Chukhrii, I. V. (2020). Psykholohichni mekhanizmy sotsialnoi adaptatsii molodi z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [Psychological mechanisms of social adaptation of youth with musculoskeletal disorders]. In V. V. Nechyporenko (Ed.), Aktualni pytannia korektsiinoi osvity (pedahohichni nauky): Zbirnyk naukovykh prats [Topical issues of correctional education (pedagogical sciences): Collection of scientific works] (Vol. 15, pp. 220–230). Kamianets-Podilskyi: Pankova.

Chukhrii, I. V. (2019). Sotsialna adaptatsiia molodi z porushenniamy funktsii oporno-rukhovoho aparatu [Social adaptation of youth with musculoskeletal disorders]. In Aktualni problemy psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Ekolohichna psykholohiia [Current issues of psychology: Collected works of the H. S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Ecological psychology] (Vol. 48, Issue VII, pp. 236–446). Kyiv: H. S. Kostiuk Institute of Psychology.

European Humanities Studies: State and Society / Europejskie Studia Humanistyczne: Państwo i Społeczeństwo. (2019). Poland–Ukraine, 1(I), 261–274.

Johnson, T. L., Chin, E. M., & Hoon, A. H. (2019). Cerebral palsy. In M. L. Batshaw, N. J. Roizen, & L. Pellegrino (Eds.), Children with disabilities (8th ed., pp. 423–456). Baltimore: Paul Brookes.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Оксана Фуштей, Ірина Саранча, Наталія Франко

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##