Abstract
The article is devoted to the study of the process of formation of professional competencies of future specialists in the field of health care in the conditions of distance learning. The article considers the main aspects of the educational process, in particular, the use of modern technologies in the learning process, the organization of remote practical classes, methods of evaluating acquired knowledge and skills. The effectiveness of the use of distance learning tools in the formation of students' key competencies was analyzed and recommendations for optimizing this process were offered. The results of the study can be useful for participants of the educational process working in conditions of distance or mixed learning. The article is aimed at identifying effective strategies, methods and tools that contribute to a successful educational process, as well as at developing recommendations for optimizing the educational process in the conditions of distance learning for students of medical specialties.
The purpose of the article is to study and analyze the process of formation of key professional skills and knowledge in future specialists in the field of health care using distance learning methods.
A complex of the following methods was used during the research: theoretical - analysis, synthesis, generalization, systematization, specification, comparison, theoretical modeling; empirical - observations, conversations, analysis of the results of students' activities.
As a result of the study, it was found that the use of distance learning methods is an effective tool in the formation of key professional skills and knowledge in future specialists in the field of health care. The use of modern technologies makes education more accessible and flexible, providing students with the opportunity to receive quality education regardless of their place of residence and work schedule. However, it is important to emphasize that the success of the learning process depends on the correct organization of the learning process and the use of effective pedagogical methods. Recommendations for optimizing distance learning include the development of interactive online courses, the use of remote practical classes and a system of objective assessment of students' skills and knowledge.
References
Арустамова Н. А., Блінова О. М., Соболь С. М. Дистанційне навчання: сутність, особливості та технології. Херсон: ХДУ, 2020. 47 с.
Аряєв М. Л., Капліна Л. Є., Сенківська Л. І., Павлова В. В. Перший досвід дистанційного навчання в медичних вузах України в умовах COVID-19- карантину. Здоров’я дитини, 2020. Т. 15, № 3, С. 195-199. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2020_15_3_10
Галій Л. В, Шульга Л. І, Якущенко В. А, Нартов П. В, Бур`ян К. О, Баган С. О. Впровадження дистанційної форми навчання в систему післядипломної освіти: проблемні питання сьогодення. Проблеми безперервної медичної освіти та науки. 2019. № 3 (35). С. 14-20. https://doi.org/10.31071/promedosvity2019.03.014
Головська І. Г. Мотивація навчання студентів в умовах дистанційного навчання. Габітус. 2020. Вип. 17. С. 57-61.
Димар Н. М., Сойка Л. Д., Шевчук А. М. Формування професійних компетентностей фахівців медичних спеціальностей в умовах дистанційного навчання. Іноваційна педагогіка. 2021. Вип. 39. С. 139-142.
Крицька Г. А., Крицький І. О., Загричук Г. Я. Перспективи та труднощі ефективного використання інноваційних технологій для забезпечення професійної підготовки студентів-медиків при вивченні клінічних дисциплін. Медична освіта. 2017. № 2 (74). С. 33–36.
Кучеренко Н. Дистанційне навчання як виклик сучасної університетської освіти: філософсько-правовий вимір. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2018. № 20. С. 34-40.
Кущ О. Г., Омельянчик В. М., Бессараб Г. І. Дистанційне навчання в системі медичної освіти (перший досвід кафедри нормальної фізіології ЗДМУ). Медична освіта. 2017. № 4. С. 85-89.
Мехед Д. Б., Мехед О. Б. Оцінювання навчальних досягнень студентів в умовах дистанційної освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 120. Серія : Педагогічні науки : Збірник. Чернігів : ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2014. С. 83-86.
Мехед О. Б., Дейкун М. П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі вищої школи. Проблеми та інновації в математичній, цифровій, природничій і професійній освіті. Кропивницький: РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023. С. 46-47
Морзе Н. В., Нанаєва Т., Омельченко Н. О. STEM в освіті: навч. посіб. Київ, ACCORD GROUP. 2018. 116 c.
Сисоєва С. О., Осадча К. П. Стан, технології та перспективи дистанційного навчання у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання. 2019. № 70.2. С. 271-284.
Смульсон М. Л. «Карантинна криза» і дистанційне навчання: психологічні проблеми. Тези доповідей VIII Міжнародної науково-практичної Інтернетконференції «Віртуальний освітній простір: психологічні проблеми». 2020. С. 25-26.
Смульсон М. Л., Машбиць Ю. І., Жалдак М. І. Дистанційне навчання: психологічні засади : монографія. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.
Третяк О. П., Мехед О. Б., Тюпіна Н. В. Організація самостійної роботи студентів за допомогою хмарної технології збереження інформації (хмара Google). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ-Вінниця, 2015. № 43. С. 14-16.
Chystiakova, I. A., Ivanii, O. M., Mekhed, O. B., Nosko, Y. M., Khrapatyi, S. PhD Training Under Martial Law in Ukraine Journal of Higher Education Theory and Practice, 2022. 22(15), pp. 151–163.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Olha Mekhed, Oleksandr Tretiak, Mykola Deikun