ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПІДХОДУ
PDF

Ключові слова

підготовка вчителів біології, дослідницький підхід, заклади вищої освіти, викладання біології

Як цитувати

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПІДХОДУ. (2025). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 8, 118-125. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2025-8-118-125

Анотація

Сучасна освіта все більше наголошує на розвитку в учнів критичного мислення, творчості та дослідницьких навичок. Перехід до дослідницького підходу у навчанні вимагає від вчителів нових компетенцій та знань. Саме тому стаття присвячена аналізу процесу підготовки майбутніх учителів до організації дослідницької діяльності учнів. У статті висвітлено основні проблеми та перспективи підготовки майбутніх учителів до організації дослідницької діяльності учнів. Виявлено, що дослідницький підхід у підготовці майбутніх учителів біології є актуальним і необхідним для реалізації сучасних освітніх концепцій. Визначено ключові теоретичні основи дослідницького підходу: конструктивізм, когнітивна психологія, педагогіка співпраці, теорія проблемного навчання, методологія наукових досліджень, дидактика біології, психологія навчання. Проаналізовано передумови впровадження дослідницького навчання у підготовку майбутніх учителів біології: інтеграція дослідницької діяльності в навчальний процес, надання можливостей для проведення власних досліджень, формування дослідницьких компетентностей, створення сприятливого дослідницького середовища. Виокремлено ключові аспекти оцінювання ефективності підготовки майбутніх учителів: теоретичні знання, практичні навички, педагогічні компетентності. Проаналізовано сучасні дослідження в галузі підготовки майбутніх учителів біології до організації дослідницької діяльності. З’ясовано, що для ефективної організації дослідницької діяльності необхідно забезпечити доступ до необхідного обладнання, інформаційних ресурсів та створити атмосферу, що сприяє творчості та інноваціям. Майбутні вчителі повинні володіти навичками мотивації учнів, організації їхньої роботи, а також надання зворотного зв’язку. Також учителі повинні бути готові до постійного навчання та вдосконалення своїх знань і навичок. У контексті дослідницького підходу, підготовка майбутніх учителів передбачає не лише опанування базових педагогічних знань, але й формування готовності до постійного навчання та вдосконалення своїх знань і навичок, що є ключовим для ефективної реалізації дослідницької діяльності в освітньому процесі.

PDF

Посилання

Грицай Н. Практико-орієнтовані технології методичної підготовки майбутніх учителів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 10 (54). С. 33–40.

Довгопола Л. І. Методологічні підходи до вивчення проблеми формування готовності майбутніх учителів біології до професійної діяльності в процесі практичної підготовки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2018. Т. 1, № 22. С. 116–122.

Довгопола Л. І., Шапран Ю. П. Формування готовності майбутніх учителів природничих дисциплін до науково-дослідної діяльності у процесі проведення навчально-польової практики. Професійна освіта: методологія, теорія та технології: зб. наук. праць; [ред. колегія: Доброскок І. І. (голов. ред.) та ін.]. 2018. Вип. 7/1. С. 118–132.

Довгопола Л. І. Практична підготовка майбутніх учителів біології до професійної діяльності на основі контекстного підходу. Педагогічні науки. 2019. № 73. С. 61–65.

Іщук В. В. Використання контекстного навчання в професійній підготовці майбутніх учителів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2012. № 22 (257), ч. VІІ. С. 141–148.

Мосейчу А. Р. Ефективність експериментальної методики формування дослідницької компетентності майбутніх фельдшерів у процесі вивчення біологічних дисциплін. Педагогічні науки. Херсон : ХДУ, 2017. № 76/LXXVI. Т. 3. С. 53–56.

Москалюк Н. В. Дослідницька діяльність у структурі професійної підготовки майбутніх учителів біології. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Педагогіка / голова редкол. Н. Лисенко. 2008. Вип. ХХІ. Ч. 2. С. 246–252.

Москалюк Н. В. Зміст і форми підготовки майбутніх вчителів природничих дисциплін до дослідницької діяльності. Наук. зап. Терноп. нац. пед. ун-ту ім. Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка / голов. ред. Г. В. Терещук. 2011. № 5. С. 40–45.

Шапран Ю. П. Формування професійної компетентності майбутніх учителів біології у процесі проведення навчально-польової практики. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав- Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»: зб. наук. праць. Переяслав-Хмельницький, 2012. Вип. 26. С. 359–363.

Шапран Ю. П., Довгопола Л. І. Практичний аспект професійної підготовки вчителів біології: монографія. Переяслав: ФОП Домбровська Я. М., 2020. 198 с.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.