АНАЛІЗ ВНУТРІШНІХ ЧИННИКІВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ
PDF (Англійська)

Ключові слова

професійна самосвідомість майбутнього психолога, внутрішні чинники розвитку професійної самосвідомості майбутнього психолога, професійний Я-образ, професійна самооцінка, мотивація вибору професії, ціннісні орієнтації, термінальні цінності, інтрументальні цінності.

Як цитувати

Шахов, В., & Шахов, В. (2024). АНАЛІЗ ВНУТРІШНІХ ЧИННИКІВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ САМОСВІДОМОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ. Особистість та навколишнє середовище, 3(4), 38-46. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2024-3(4)-38-46

Анотація

Актуальність дослідження становлення професійної самосвідомості майбутніх психологів обумовлена зростаючими викликами, які супроводжують їхню майбутню професійну діяльність.

Професійна самосвідомість визначається як багатокомпонентна відносно стабільна цілісна підструктура особистості, що забезпечує її професійне становлення та самореалізацію у професійній сфері на основі усвідомлення фахових вимог, своїх можливостей та емоційно-ціннісного ставлення до себе як представника професійної спільноти.

Емпірична частина роботи містить результати констатувального етапу дослідження за участю 360 студентів 1-4 курсів спеціальності «Психологія» встановлено сприятливу динаміку зростання упродовж фахового навчання вибірки майбутніх психологів з високим рівнем сформованості професійного Я-образу та професійної самооцінки потенціалу. Виявлено суперечливий характер формування професійної самооцінки результату через значну кількість носіїв неадекватного (завищеного чи заниженого) рівня, а також розповсюдженість проблеми недостатнього рівня комунікативного самоконтролю серед випускників-психологів.

При вивченні внутрішніх чинників становлення професійної самосвідомості з’ясовано, що провідними мотивами вибору професії опитаними студентами-психологами встановлено бажання вдосконалювати знання з психології, допомагати людям і будувати успішну кар’єру. Встановлено, що серед навчально-професійних спонук майбутніх психологів домінують фахово орієнтовані та пізнавальні мотиви. Ієрархію термінальних цінностей очолили сприятливі для майбутньої професійної діяльності цінності – упевненість у собі, щастя інших і творчість. Значущими для студентів-психологів інструментальними цінностями виявлено дбайливість, толерантність, широту поглядів і ефективність у справах.

Виявлено, що більшість студентів оцінили свою обізнаність з професіограмою психолога як високу, але не пов’язують її з фаховою самосвідомістю. Самого психолога студенти уявляють як самоактуалізованого соціального інтроверта з розвиненими інтелектом і професійною компетентністю, що приймає себе й іншого. Домінуючою освітньою парадигмою у сучасних вітчизняних ЗВО зафіксовано компетентнісну, відтак доведено, що становлення фахової самосвідомості майбутніх психологів відбувається 

PDF (Англійська)

Посилання

Palamarchuk, O., Fasolko, T., Botsian, T., Kashchuk, K., Klimova, I., & Bezchotnikova, S. (2022). Personal Responsibility as a Problem of Development of Postmodern Society. Postmodern Openings, 13(1), 267-290. https://doi.org/10.18662/po/13.1/396

Bessaraba Olena, Melnyk, Volodymyr Shakhov, Vladyslav Shakhov, Mateiko Nataliia, Rygel Olesia. The Role of Positive Thinking in Overcoming Stressby a Person: The Neuroscientific Paradigm BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2022, Volume 13, Issue 3, pages: 1–15.

Rokeach M. The Nature of Human Values. New York: Free Press, 1973. 438 p.

Shakhov Volodymyr, Shakhov Vladyslav. The model of future psychologist professional development at the university. Adult education in the perspective of change: innovations, technologies, forecasts : monograph / scientific edition ; ed. L. LukiANOVA, N. Lazarenko, A. Vasylyuk, O. Holiuk, N. Rodiuk; Wyższa Szkoła Nauk Społecznych Pedagogium. Warsaw, 2021. P. 148–159.

Shakhov Volodymyr, Shakhov Vladyslav, Mazai Lada. Ecology of professional self–awareness formation of future psychologists. Personality and Environmental Issues, 2023. Issue 2, Vol. 4. P. 5–14.

Volodymyr Shakhov, Vladyslav Shakhov. Theories of Personal Development as a Theoretical Basis of Education. Dyskursy o kulturze. Discourses on Culture. ISSN 2450-0402. Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk. Nr. 7. Łódź 2017. S. 231-249.

Stoliarchuk O., Kokhanova O., Sorokina O., Serhieienkova O. Psychological Aspects of Professional Development : Through the Eyes of Students and Professors. Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. 2022. Vol. 14 (3). P. 284–300.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Владислав Шахов, Володимир Шахов

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##