Анотація
У даній статті здійснено спробу узагальнити та систематизувати наявні в психологічній науці знання щодо ролі емоційного інтелекту у формуванні особистісних кордонів. У першому розділі розглянуто поняття та структуру емоційного інтелекту, а також його основні складові, такі як емоційна самосвідомість, саморегуляція, мотивація, емпатія та соціальні навички. Аналізуються основні теоретичні підходи до визначення емоційного інтелекту, зокрема моделі П. Саловей і Дж. Мейєра, Д. Гоулмана та інші, які визначають його як інтегральну здатність людини розуміти та управляти емоціями для ефективної взаємодії з оточенням. У другому розділі розкрито сутність особистісних кордонів, їх функції та види. Визначено, що особистісні кордони допомагають людині зберігати психологічний баланс, автономію та ефективно взаємодіяти з соціальним середовищем. Розглянуто основні типи кордонів – фізичні, емоційні та ментальні, які регулюють взаємодію особистості з іншими людьми та дозволяють уникати негативного впливу зовнішнього середовища. Третій розділ присвячено дослідженню зв’язку між емоційним інтелектом та формуванням особистісних кордонів. Проаналізовано, як рівень розвитку емоційного інтелекту сприяє усвідомленню та регуляції емоцій, встановленню ефективних меж у міжособистісних стосунках, а також запобіганню маніпуляціям і порушенням психологічного простору. Особливу увагу приділено таким аспектам, як вплив емпатії на розуміння власних та чужих меж, значення соціальних навичок для їх підтримання, а також вплив рівня саморегуляції на здатність зберігати психологічну стійкість у складних ситуаціях. У висновках підкреслено значущість розвитку емоційного інтелекту для формування та підтримання здорових особистісних кордонів, що сприяє підвищенню якості життя, зміцненню психологічної стійкості та встановленню гармонійних міжособистісних відносин. Наголошується на необхідності розвитку емоційної компетентності як інструменту для самопізнання, підвищення самооцінки та ефективного управління соціальними взаємодіями. Стаття може бути корисною для фахівців у галузі психології, педагогіки, а також для всіх, хто прагне розвивати власний емоційний інтелект та вдосконалювати навички побудови здорових особистісних кордонів.
Посилання
Mayer J.D., Salovey P. The Intelligence of emotional intelligence. J.D. Mayer, P. Salovey. Intelligence. 1993.V.17. No 4. – 436 p.
K. V. Petrides Trait Emotional Intelligence Society for Industrial and Organizational Psychology – London, 2010. № 3. – 138 p.
Goleman D. Emotional intelligence / D. Goleman. – New York : Bantam Books, 1995. – 56 р.
Palamarchuk O. M., Vizniuk I. M., Chukhrii I. V. Teoretychnyi analiz vyvchennia emotsiinoho intelektu v ukrainskii psykholohichnii nautsi. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 2023, 13 (27) – 840 s.
Palamarchuk, O. M, Haba I. M. Problema samoaktualizatsii osobystosti u zarubizhnii literaturi. Naukovi perspektyvy (Naukovì perspektivi), 2023, 10 (40) – 840 s.
Lazarenko, N. I., Kolomiiets, A. M., Palamarchuk, O. M. Komunikatsiia v Internet-prostori: psykholohichnyi aspekt. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 2018, 65, № 3: 256 c..
Nosenko E.L., Kovryha N.V. Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii. Kyiv: Vyshcha Shkola, 2003. – 138 s.
Chernata T. Personal boundaries: definition, role, and impact on mental health. Personality and Environmental Issues, 2024. Volume 3, Issue 1. – 26 p.
Hryhorieva O., Drapaka A. Psykholohichni mezhi osobystosti ta metod otsinky yikh sformovanosti. Kyiv: Nauka i osvita. 2013. (№ 1 – 2). 386 s.
Kravchenko A. V. Emotsiinyi intelekt u KhKhI stolitti yak odyn z naivazhlyvishykh soft‐skills osvitnoho protsesu. Akademichni vizii, 2023, Vypusk №24 – 198 s.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Тарас Черната