Анотація
У статті аналізуються результати дослідження особливостей самоактуалізації і довіри в осіб юнацького віку, зокрема виявлення особливостей їх взаємозв’язку. Визначено, що самоактуалізація – це здійснення можливостей розвитку власного Я через докладання зусиль, сумісну діяльність та спільну творчу роботу з іншими людьми, соціумом та світом у цілому. У ряді особистісних факторів, пов’язаних з особливостями самоактуалізації, важливе місце займає довіра як психологічний феномен та риса особистості. Довіра – це віра у свої сили, власну значущість, цінність, повага до себе, бажання пошуку опори, підтримки в самій собі. Довіра важлива для налагодження та розвитку міжособистісних відносин, оскільки є механізмом, що сприяє входженню в нове середовище, формуванню позитивних взаємостосунків, що особливо важливе для осіб раннього юнацького віку. З’ясовано структуру, чинники детермінації довіри. До структури відносимо когнітивні, афективні, конатативні компоненти. Виділено види довіри: довіра до світу, довіра до себе, довіра до інших, соціальна довіра. Констатовано, що формування конструктивних стосунків з оточуючими, можливі тільки тоді, коли у суб’єкта є довіра до себе, світу, оскільки довіра є фундаментальною умовою взаємодії особистості зі світом. Обґрунтовано важливість формування та розвитку довіри в юнацькому віці. Дослідження проводилось на базі Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського та КЗВО «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж». У ньому взяли участь 72 особи. За результатами емпіричного дослідження визначено, що серед показників самоактуалізації у досліджуваних значно виражені шкали «підтримка», «сензитивність», «самосприйняття», «уявлення про природу людину». Дослідження різних видів довіри дозволяє зробити висновок, що рівень розвитку довіри знаходиться в межах від нижче середнього до середнього рівня. Рівень довіри до себе переважає над рівнем довіри до інших. Кореляційний аналіз продемонстрував, що довіра в юнацькому віці позитивно пов’язана з таким параметрами самоактуалізації як підтримка, ціннісні орієнтації, самоповага, уявлення про природу людини, синергія.
Посилання
Gris A. M., Maksymenko M.Yu., Motorna T. M. (2018) Emotional factors of self-actualization as a mechanism of activation of personal resources. Actual problems of psychology: Collection of scientific works of the Institute of Psychology named after H. S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. Zhytomyr: ZhDU Publishing House named after And Franka, 2018. T. XI. Personality psychology. Psychological assistance of the individual. Issue 18. P. 46-64. http://surl.li/hnqkt
Jones, K. (1996). Trust as an Affective Attitude. Ethics, 107(1), 4–25. http://www.jstor.org/stable/2382241
Kolomiiets L. I., Shulga G. B., Lebed I. B. (2023) Psychological features and individual psychological factors of self-confidence: Innovative projects and programs in psychology, pedagogy and education : Scientific monograph. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2023. Р. 413-425. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-282-1-17
Kovalenko V. V., Fomenko Yu.S. Psychological features of the desire for self-actualization of husband and wife. Bulletin of Dnipropetrovsk University. Series "Pedagogy and Psychology". 2014. Issue 20. P. 59-66. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdupp_2014_22_20_10
Kuzikova S.B. (2020) Psychological foundations of becoming a subject of self-development in youth. Monograph. Sumy: Publishing House of Sumy DPU, 324 p. http://surl.li/kyiyj
Lone R.A. (2021) Self-trust among Students and its Impact on their Academic Performance: A Systematic Review. International Journal of Creative Research Thoughts, Volume 9, Р. 561. https://ijcrt.org/papers/IJCRT2105916.pdf
Lysenko D.P. (2019) Psychological features of the formation of trust in interpersonal relations. Theory and practice of modern psychology. No. 1. P. 135-139. http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/4_2019/part_1/27.pdf
Nikolenko L. M. (2016) The state of social trust in the youth environment of a comprehensive educational institution. "Young Scientist". No. 11 (38). P. 465-469. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/11/108.pdf
Semkiv I. I. (2010) Description of the development of the "Trust" methodology. Problems of empirical research in psychology. Issue 4. Kyiv: Gnosis 2010. P. 434-439.
Sharma М. A (2016) A study of self-trust of senior seconadry School students in relation to socio-economic status. American International Journal of Research in Humanities, Arts and Social Sciences, Р. 78-80. http://iasir.net/AIJRHASSpapers/AIJRHASS15-830.pdf
Shevchenko O. M. (2018) Psychological features of the development of self-confidence in older youth. Theory and practice of modern psychology. No. 6. P. 180-185. http://www.tpsp-journal.kpu.zp.ua/archive/6_2018/37.pdf
Vasylets N.M. (2012) Trust as a basis for tolerance in psychological-pedagogical interaction. Scientific Bulletin of the Lviv State University of Internal Affairs. № 1. P. 114-121. https://dspace.lvduvs.edu.ua/bitstream/1234567890/1353/1/1-2012vnmppv.pdf
Vorozhbyt S.A. (2013) Peculiarities of strategies of socio-psychological adaptation of students under the influence of a sense of trust. Bulletin of the Chernihiv National Pedagogical University. Ser. : Psychological sciences. Vol. 114. P. 30-35. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_9
Yermakova N.O. (2012) Self-confidence as a personal determinant of professional growth of adolescent students. Bulletin of postgraduate education. Vol. 6. P. 246. http://surl.li/kyigi
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2023 Lesia Kolomiiets, Halyna Shulha, Yuliia Lebed