МЕДІАЦІЯ В ОСВІТІ ЯК ЗАСІБ ТРАНСФОРМАЦІЇ КОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ
PDF (Англійська)

Ключові слова

здобувачі освіти, медіатор, мотиваційна готовність, конструктивне розв’язання конфліктів, медіаційні стратегії, групові конфлікти, управління конфліктами, заклади вищої освіти.

Як цитувати

Дамзін, А. (2025). МЕДІАЦІЯ В ОСВІТІ ЯК ЗАСІБ ТРАНСФОРМАЦІЇ КОНФЛІКТНОЇ ПОВЕДІНКИ. Особистість та навколишнє середовище, 4(3), 80-86. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2025-4(3)-80-86

Анотація

У статті розглядається мотиваційна готовність як психологічна передумова конструктивного розв’язання групових конфліктів у закладах вищої освіти. Аналізуються основні медіаційні стратегії, що застосовуються для нейтралізації конфліктних ситуацій у студентському середовищі. Обґрунтовується взаємозв’язок між рівнем мотиваційної готовності учасників освітнього процесу та ефективністю медіаційного втручання. Запропоновано модель інтеграції мотиваційного компоненту в практику медіації, що сприяє формуванню культури діалогу, толерантності та соціальної відповідальності. Результати дослідження можуть бути використані у підготовці фахівців з медіації, психологів, педагогів та адміністративного персоналу ЗВО.

У статті представлено результати емпіричного дослідження мотиваційних типів поведінки студентів у конфліктних ситуаціях. Встановлено, що у більшості респондентів (62%) домінує просоціальна мотивація, яка корелює з орієнтацією на співпрацю, компроміс і справедливе вирішення суперечностей. Егоцентричну мотивацію виявлено у 25% учасників, а уникальну або пасивну – у 13%. Аналіз ситуативної тривожності показав її підвищений рівень у 47% студентів, що асоціюється з зовнішньо мотивованими стратегіями поведінки. Поведінкові стилі, оцінені за методикою ROCI-II, засвідчили переважання інтеграційного (54%) та компромісного (31%) підходів. Фізіологічні показники (HRV, GSR) підтвердили зв’язок між внутрішньою мотивацією та емоційною стабільністю. Кореляційний аналіз виявив позитивну асоціацію між внутрішньою мотивацією та просоціальними стратегіями, а також негативний зв’язок між зовнішньою мотивацією та фізіологічною регуляцією. Гендерні особливості засвідчили, що дівчата частіше демонструють емпатійно-компромісну мотивацію та нижчий рівень тривожності, що підкреслює роль емоційної компетентності у формуванні адаптивної поведінки.

У статті представлено результати емпіричного дослідження мотиваційних профілів студентів у конфліктних ситуаціях в освітньому середовищі. Встановлено, що домінуючим типом мотивації є просоціальна орієнтація, яка корелює з конструктивними стратегіями поведінки та стабільними психофізіологічними реакціями. Водночас виявлено групу студентів із підвищеною тривожністю та зовнішньо мотивованими формами реагування, що супроводжуються емоційною нестабільністю. Отримані результати підтверджують важливість розвитку внутрішньої мотивації, емоційної саморегуляції та навичок конструктивної комунікації як чинників психологічного добробуту та соціальної адаптації здобувачів освіти.

PDF (Англійська)

Посилання

Krasilovska Z. Stanovlennia instytutu mediatsii v systemi publichnoho upravlinnia: teoretyko-pravovyi aspekt. Dissertation for the degree of Candidate of Sciences in Public Administration. Odesa, 2017. 221 p. [in Ukrainian].

Bilyk T., Havryliuk R., Horodyskyi I. [et al.]. Mediatsiia u profesiinii diialnosti yurysta: pidruchnyk. Edited by N. Krestovska, L. Romanadze. Odesa: Ekolohiia, 2019. 456 p. [in Ukrainian].

Vizniuk I., Dolynnyi S. Vnutrishnia konfliktnist pry psykhosomatychnykh rozladakh u pedahohiv. In The 6th International scientific and practical conference “Modern science: innovations and prospects” (March 6–8, 2022). SSPG Publish, Stockholm, Sweden. 2022. 276 p. (p. 141) [in Ukrainian].

Karamushka L. M., Kredentser O. V., Tereshchenko K. V., Lahodzinska V. I., Ivkin V. M., Kovalchuk O. S. Metodyky doslidzhennia psykichnoho zdorovia ta blahopoluchchia personalu orhanizatsii: psykholohichnyi praktykum. Edited by L. M. Karamushka. Kyiv: Instytut psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 2023. 76 p. [in Ukrainian].

Vizniuk I., Dolynnyi S., Volokhata K., Horbaniuk Ya. Faktory ekolohichnoi svidomosti v henezi psykhosomatychnykh dysfunktsii studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Osobystist i problemy navkolyshnoho seredovyshcha, 2022, 2, 9-14 [in Ukrainian].

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Андрій Дамзін

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##