Анотація
У статті розглянуто специфіку соціальної роботи з внутрішньо переміщеними особами (ВПО) в умовах збройного конфлікту. Актуальність теми зумовлена масштабністю внутрішнього переміщення населення внаслідок повномасштабної війни та необхідністю забезпечення ефективної підтримки ВПО на всіх етапах адаптації. Особливої уваги потребує розробка й впровадження комплексних підходів до соціальної роботи, що охоплюють не лише матеріальну допомогу, а й соціально-психологічну підтримку, зміцнення соціальних зв’язків і розвиток стресостійкості. У сучасних умовах надзвичайно важливо створювати інклюзивні моделі інтеграції ВПО, орієнтовані на довготривалу стабілізацію як окремих осіб, так і приймаючих громад. Теоретичний аналіз дозволив нам констатувати, що соціальна робота з ВПО в Україні реалізується у класичних формах (надання державних соціальних послуг і підтримки) та некласичних, що включають психологічну реабілітацію, адаптацію й роботу з мікросередовищем. Ефективність цих форм залежить від поєднання індивідуального підходу до особи та впливу на її соціальне оточення. У результаті соціальної діагностики виявлено, що більшість ВПО перебувають у стані дезадаптації, що свідчить про труднощі в адаптації до нових умов життя. Незважаючи на це, зафіксовано наявність внутрішніх ресурсів: прийняття себе, внутрішній контроль, емоційна стабільність. У респондентів простежується позитивне ставлення до оточення, проте зберігається певна напруга у соціальній взаємодії. Переважання внутрішнього контролю над зовнішнім свідчить про готовність брати відповідальність за власні дії. Водночас емоційний комфорт у частини опитаних поєднується з високим рівнем психологічного стресу. Значна частка респондентів (48,4%) має високий рівень стресу, що підтверджує їхню вразливість до впливу травматичних подій. Адаптація у громадах відбувається повільно - понад 60% ВПО проживають на новому місці більше року, але все ще мають труднощі із працевлаштуванням і соціальною інтеграцією. Понад половина опитаних зіштовхуються з житловими та матеріальними проблемами. Лише третина респондентів має роботу, а більшість усе ще перебуває у пошуку. Психологічне напруження, пов’язане з переміщенням, зберігається у понад 59% опитаних. Незважаючи на формальну підтримку з боку громад, рівень суб’єктивного відчуття прийняття залишається низьким. Усе це вказує на необхідність комплексної підтримки ВПО, яка має включати психологічну допомогу, доступ до освіти, працевлаштування та соціальну інтеграцію.
Посилання
Boyko, V. Methodology for determining difficulties in establishing contacts. http://www.psy.rv.ua
Hryhorenko, I. O., Savelieva, N. M. (2017). Social work with internally displaced persons in modern conditions: A textbook for students and masters of specialties "Social Work" and "Social Pedagogy". Poltava: PNPU. 100 р. (In Ukrainian)
Kolomiiets, A. M., Palamarchuk, O. M., Shulha, H. B., & Kolomiiets, L. I. (2019). Information technologies and learning tools. Information Technologies and Learning Tools, 71(3), 267-281.
Law of Ukraine "On ensuring the rights and freedoms of internally displaced persons". (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text
Lytiaga, I.V. (2019). Theoretical foundations of social work with internally displaced persons. Modern trends and factors of development of pedagogical and psychological sciences: Proceedings of the international scientific-practical conference (Kyiv, Ukraine, February 1-2, 2019) (Vol. 2, pp. 112-115). Kyiv: NGO "Kyiv Scientific Organization of Pedagogy and Psychology". (In Ukrainian)
Mazina, N. E. (2016). Socio-economic adaptation of internally displaced persons: Approaches to measurement. Bulletin of Mariupol State University. Series: Philosophy, Cultural Studies, Sociology, 12, 131-138. (In Ukrainian)
Nikolaieva, V., & Ponomariova, V. (2023). Social adaptation of IDPs in territorial communities at new places of residence under martial law. Vvichlyvist. Humanitas, 1, 79-85. (In Ukrainian)
Pélissier, Y. (2016). The essence and specifics of social work with internally displaced persons. Scientific Bulletin of V.O. Sukhomlynskyi Mykolaiv National University. Series: Pedagogical Sciences, 1(52), 202-205. (In Ukrainian)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2025 Галина Шульга, Ігор Бугайчук
