Анотація
Стаття присвячена одній з ключових проблем сучасної педагогічної психології – дослідженню генезису рефлексії у учнів початкової школи. Актуальність теми визначається стратегічним зсувом в освітній парадигмі, закріпленим у концепції Нової української школи (НУШ). Перехід від моделі, заснованої на знаннях, до моделі, заснованої на компетентностях, висуває на перший план формування ключової компетентності «навчитися вчитися», психологічним ядром якої є не просто знання, а розвинені метакогнітивні навички та рефлексивні здібності. Без здатності учня до самоаналізу, самоконтролю та самокорекції неможливо стати суб'єктом освітньої діяльності. Дослідження має на меті подолати суперечність між заявленою метою НУШ та недостатнім розвитком психологічних і педагогічних умов для формування рефлексії на практиці. Дослідження базується на синтезі провідних американських, європейських та українських психологічних концепцій. Теоретичну основу складають: Американська школа: праці Дж. Дьюї (концепція рефлексивного мислення), Дж. Флавелла (теорія метакогніції) та С. Хартера (теорія мотивації та самооцінки). Європейська школа: когнітивний конструктивізм Ж. Піаже (роль децентралізації в розвитку рефлексії) та концепція діалогічного навчання Р. Александра. Українська психологічна школа: ідеї Г.С. Костюка про єдність мислення та самосвідомості, а також генетико-психологічна теорія особистості С.Д. Максименка, яка розглядає рефлексію як ключовий механізм саморегуляції та особистісного розвитку.
Метою статті є теоретичний аналіз підходів до проблеми та емпіричне дослідження вікової динаміки розвитку рефлексії (у 2 та 4 класах), а також виявлення її провідних психологічних чинників. Для досягнення цієї мети було проведено емпіричне дослідження на вибірці 80 учнів (N=80). Було використано комплекс валідних діагностичних інструментів: адаптовану версію «Опитувальника метакогнітивної обізнаності для дітей» (Jr. MAI), «Шкалу внутрішньої та зовнішньої орієнтації» (С. Хартер), техніку «Сходи» (діагностика самооцінки) та таблицю спостереження за уроком (за принципами Р. Александра).
Емпіричний аналіз виявив чітку позитивну тенденцію у розвитку рефлексії. Було встановлено якісний перехід від зовнішньо ситуативної, орієнтованої на вчителя рефлексії у 2-му класі до формування елементів внутрішньої метакогнітивної (моніторинг процесу дії) та особистої (аналіз власних станів та причин труднощів) рефлексії у 4-му класі. За допомогою кореляційного аналізу (r-Пірсона) було визначено провідні психологічні чинники, що визначають процес розвитку рефлексії у молодших школярів.
Зроблено висновок, що розвиток рефлексії в молодшому шкільному віці є систематичним процесом, який не відбувається автоматично, а визначається тріадою чинників: мотиваційними (наявність інтересу), особистісними (адекватна самооцінка) та педагогічними (діалогічне середовище). Результати дослідження обґрунтовують необхідність впровадження в практику НУШ цільових програм, спрямованих не тільки на розвиток когнітивних навичок, а й на формування адекватної «я-концепції» та когнітивного інтересу учнів.
Посилання
Savchenko, O. Y. (2021). New Ukrainian School: Challenges and Prospects for Primary Education. Ukrainian Pedagogical Journal, 1, 10–22.
Voloshenko, O. V. (2022). Formation of reflective skills in younger schoolchildren in the context of the NUS competency-based approach. Pedagogy and Psychology, 3(112), 45–54.
Kostyuk, G. S. (2021). Psychology of thinking and self-awareness: a retrospective analysis in the modern context. Psychological Journal, 7(5), 15–28.
Liashch, O., & Voronyuk, A. (2024). Socio-psychological features of the manifestation of soft skills in beginner students during wartime. Personality and Environmental Problems, 3 (4), 61-67.
Maksymenko, S. D., & Chepeleva, N. V. (2023). Genetic-psychological approach to the problem of personality self-regulation. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 5(1), 1–12.
Savchenko, O. Ya. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid u pochatkovii osviti yak stratehichnyi oriientyr Novoi ukrainskoi shkoly [Competency-based approach in primary education as a strategic guideline for the New Ukrainian School]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (2), 10–18.
Higgins, S. (2021). Reflective thinking and practice: John Dewey’s legacy for the 21st century classroom. Education Inquiry, 12(2), 115–128.
Zepeda, C. D., & Dimmitt, J. (2022). Metacognition in elementary school: A systematic review of intervention studies. Educational Psychology Review, 34, 803–831.
Muis, K. R., & Sinatra, G. M. (2023). Re-examining Piaget: The enduring relevance of concrete operations for modern elementary education. Journal of Cognitive Education and Psychology, 22(1), 45–60.
Loughran, J. J. (2020). The power of Donald Schön’s 'reflection-in-action' in teacher education. Reflective Practice, 21(3), 344–355.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2025 Тетяна Редько, Марина Стадник