ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ДОВІРИ В МОЛОДІЖНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
PDF (Англійська)

Ключові слова

міжособистісна довіра, копінг поведінка, юнацький вік, мотивація афіліації, суб’єктивний контроль.

Як цитувати

Шульга, Г., & Ващенко, А. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ МІЖОСОБИСТІСНОЇ ДОВІРИ В МОЛОДІЖНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Особистість та навколишнє середовище, 4(1), 65-72. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2025-4(1)-65-72

Анотація

У статті здійснено теоретико-емпіричне дослідження психологічних детермінант міжособистісної довіри в осіб юнацького віку. Актуальність дослідження зумовлена складністю та неоднозначністю процесів соціалізації молоді в сучасному суспільстві, яке характеризується швидкими темпами змін, інформаційним перевантаженням, високим рівнем невизначеності й психологічного тиску. В умовах таких викликів особливої ваги набуває вивчення індивідуальних стратегій подолання стресу, зокрема у віковому періоді юнацтва, коли формуються базові риси характеру, закладаються засади майбутніх міжособистісних відносин, розвиваються механізми саморегуляції й самопідтримки. Метою статті є виявлення психологічних детермінант міжособистісної довіри в осіб юнацького віку. У теоретичній частині роботи проаналізовано сучасні підходи до визначення поняття «копінг поведінка», класифікації копінг-стратегій (проблемно-орієнтовані, емоційно-орієнтовані, дезадаптивні тощо), а також розкрито сутність міжособистісної довіри як психологічного конструкта, що впливає на характер соціальної взаємодії, емоційний комфорт та особистісну стабільність. Емпіричне дослідження дозволило констатувати, що особи з високим рівнем міжособистісної довіри частіше використовують адаптивні стратегії подолання: конструктивне мислення, пошук підтримки, планування дій, позитивну переоцінку ситуацій. Натомість юнаки з низьким рівнем міжособистісної довіри схильні до уникнення проблем, емоційної ізоляції, самозвинувачення та пасивного прийняття. Отримані результати дозволяють стверджувати, що міжособистісна довіра є важливим предиктором ефективної адаптації до стресових впливів та відіграє ключову роль у формуванні конструктивної копінг поведінки. Наявність стабільних, емоційно підтримувальних міжособистісних зв’язків підвищує внутрішні ресурси особистості, сприяє розвитку впевненості в собі та формуванню позитивної Я-концепції. Водночас дефіцит довіри, емоційна закритість та схильність до соціальної відстороненості значно ускладнюють процеси саморегуляції, знижують психологічну стійкість та можуть призводити до розвитку тривожних або депресивних станів.

Психологічними детермінантами міжособистісної довіри в осіб юнацького віку визначено поєднання індивідуальних особливостей суб’єктивного контроля, мотивації афіліації, а також домінуючих стратегій копінг-поведінки. Згідно з результатами дослідження, розвитку міжособистісної довіри сприяє наявність конструктивних копінг-стратегій, таких як позитивна переоцінка, планування вирішення проблем, пошук соціальної підтримки. Особи з високим рівнем міжособистісної довіри демонструють вищу здатність до емоційної саморегуляції, відкритість у комунікації, більшу впевненість у собі та оточенні. Водночас у молоді з низьким рівнем довіри спостерігається переважання неадаптивних копінг-стратегій, що свідчить про потребу у психологічній підтримці.

PDF (Англійська)

Посилання

Bobro O. (2021). On the problem of determining stress resistance in adolescents." Young scientist.С. 189-192.URL: https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/446

Kokun O.M., Dubchak G. (2016) Peculiarities of manifestation of stress resistance of future specialists of socio-economic professions. [Electronic resource]. Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian scientific journal. (11).№ 03. URL: http://sp-iences.io.ua/s2573969/kokun_oleg_dubchak_halyna_2016

Kolomiiets L. I., Shulga G. B., Lebed I. B. (2023) Psychological features and individual psychological factors of self-confidence: Innovative projects and programs in psychology, pedagogy and education : Scientific monograph. Riga, Latvia : «Baltija Publishing». 592 p. Режим доступу: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/book/295

Pokhlestova O.Yu. (2020). Coping as a function of personality stress resistance. Electronic resource:https://core.ac.uk/download/pdf/288294161.pdf

Voloshok O. (2021). Behavioral manifestations of coping strategies in adolescents." Young Scientist. 146-151. URL:https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/171

Zhokha S.P. (2022) Coping strategies of the individual as a means of emotional regulation. Collection of articles of the VIII All-Ukrainian scientific and practical conference Scientific search of students of the 21st century. Modern problems and trends in the development of the humanitarian and socio-economic sciences (on the occasion of World Science Day on November 17, 2022). pp.201-204. Electronic resource:http://idgu.edu.ua/wpcontent/uploads/2022/12/17.11.22.pdf

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Галина Шульга, Аліна Ващенко

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##