ВПЛИВ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ ЧИННИКІВ НА РОЗВИТОК САМОСТІЙНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
PDF (Англійська)

Ключові слова

самостійність, юнацький вік, соціальні фактори, емоційні чинники, автономність, ініціативність, адаптація, емоційна зрілість, соціальна взаємодія, розвиток особистості.

Як цитувати

Бакка, Ю. (2025). ВПЛИВ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ ЧИННИКІВ НА РОЗВИТОК САМОСТІЙНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ. Особистість та навколишнє середовище, 4(1), 51-56. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2025-4(1)-51-56

Анотація

В статті розглядається вплив соціальних і емоційних факторів на розвиток самостійності особистості у юнацькому віці. Особлива увага приділяється аналізу соціального оточення, міжособистісних взаємин, рівня емоційної підтримки та впливу цих чинників на становлення автономності, ініціативності та відповідальності у молоді. Робота спрямована на вивчення ролі емоційної зрілості та соціальної взаємодії у формуванні самостійності, що сприяє адаптації особистості до викликів юнацького періоду. Результати дослідження можуть бути корисними для педагогів, психологів та батьків у підтримці розвитку самостійності у молоді.

В статті розглядається прагнення до самостійності в юнацькому віці, що є феноменом етапу становлення особистості. Аналізується вплив усього оточування, зокрема сім'ї та дорослих, на формування самостійності через підтримку та моделювання поведінки. Висвітлюється значення активної життєвої позиції та морально-ціннісних аспектів у розвитку самостійності, що сприяють формуванню відповідальності та здатності діяти відповідно до власних цінностей. Юнацький вік характеризується високою сприйнятливістю до соціальних впливів та можливістю розвитку позитивних якостей. У цьому періоді активно формуються мотивація, воля, емоції та самосвідомість, що дозволяє юнакам усвідомлювати свої бажання та визначати життєвий шлях. Самостійність протиставляється особистісній безпорадності, яка проявляється через нервову нестабільність, низьку самооцінку та пасивність. Дослідження показують, що самостійні особи мають вищий рівень життєстійкості, що дозволяє їм краще справлятися зі стресовими ситуаціями.

В статті підкреслено, що соціальні та емоційні фактори мають ключову роль у формуванні самостійності в юнацькому віці, коли відбувається активне становлення автономності та ініціативи.

PDF (Англійська)

Посилання

Penkova, O. I. (2016). Problema samorehuliatsii osobystosti: tsinnisnyi aspect [The problem of personal self-regulation: a value aspect]. Seriia «Psykholohichni nauky». Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, 2(1), 114-118 [in Ukraine].

Petrenko, I. V. (2016). Osoblyvosti rehuliatyvnoi sfery u shkoliariv z riznymy navchalnymy dosiahnenniamy [Features of the regulatory sphere in schoolchildren with different academic achievements]: posibnyk. Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, Instytut sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. K. : Milenium, 160 [in Ukraine].

Pavliuk, M. M. (2018). Teoriia i praktyka rozvytku samostiinosti maibutnoho fakhivtsia [Theory and practice of developing independence of a future specialist]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 388 [in Ukraine].

Osobystisna zrilist yak problema suchasnoi psykholohii [Personal maturity as a problem of modern psychology]: kolektyvna monohrafiia / nauk. red. Z. M. Miroshnyk. (2019). Kryvyi Rih : Vyd. R. A. Kozlov,. 1, 220 [in Ukraine].

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Юлія Бакка

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##