ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ У ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
PDF (Англійська)

Ключові слова

віртуальний інформаційний простір, онлайн-ресурси, Інтернет-залежність, віртуалізація освітнього середовища, підлітки, психолого-педагогічна профілактика.

Як цитувати

Мушкевич, М. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ У ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ. Особистість та навколишнє середовище, 4(1), 44-50. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2025-4(1)-44-50

Анотація

Мета роботи. Наукове дослідження присвячене проблемі Інтернет-залежності підлітків від гаджетів. Методологія. На різних етапах виконання завдань використано такі методи та технології, як: інтерактивна бесіда, анкетування («На визначення Інтернет-залежності»), тестування («Оцінка розвитку вольових якостей», «Дослiдження вольової саморегуляцiї», «Діагностика мотивації до успіху»). Наукова новизна. Встановлено, що Інтернет-залежність може розвивати певні види поведінки дітей підліткового віку, серед яких основними є: пристрасть до віртуального спілкування та віртуальних знайомств; ігнорування подій навколо себе,; погана адаптація до реального життя; наявність певних фізіологічних ознак (загальна втома, небажання проявляти активність, кволість, агресивність тощо), інформаційне перенавантаження. Висновки. Досліджено, що більшість сучасних батьків дозволяють своїм дітям користуватися гаджетами без обмеження в часі, обґрунтовуючи це тим, що таким чином діти краще розвиваються. У той же час батьки погоджувалися, що вкрай небезпечною стає проблема підміни індивідуально-особистісного реального життя віртуальною реальністю. Доведено, що дитина, яка багато часу проводить у віртуальному інформаційному просторі, гірше взаємодіє з навколишнім світом, «випадає» з нього, починає відчувати складнощі у взаєминах із соціальним оточенням Виявлено схильність Інтернет-залежних підлітків до порушення суспільних норм і правил поведінки. Виділено зв’язок між Інтернет-адикцією та потягом до брехні. Встановлено зворотну кореляцію між критерієм комп’ютерної залежності та показником сили волі, що характерно для всіх форм залежної поведінки. Акцентовано на зворотний взаємозв’язок між стадією комп’ютерної залежності та показником мотивації: мотиви соціальної значущості. Встановлено негативний зв’язок між стадіями сформованості комп’ютерної залежності та самооцінкою за показниками «зовнішність» і «впевненість у собі». Вказано на зниження мотивації при формуванні Інтернет-залежності внаслідок задоволення потреби у самореалізації та самовираженні у віртуальному світі. Описано соціальну незрілість, інфантильність гаджет-аддиктів. Встановлено виникнення порушень в емоційно-вольовій сфері, ослаблення вольових установок, що впливає здатність самостійно приймати рішення і призводить до втрати контролю за діями. 

PDF (Англійська)

Посилання

Bedan, V. (2022). Psychoprophylaxis of gadget addiction in the adolescent environment. Scientific Works of the Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (4(53)), 5-11. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.1

Kariev, A., Orazbayeva, F., Zhunusbekova, A., Kenzhetaeva, R. (2025). Types of Internet addiction among Kazakhstani students in the context of the digital educational space. Insight: Psychological Dimensions of Society, (13), 240-259. https://doi.org/10.32999/2663-970X/2025-13-10

Kuleshova, O., Mikheeva, L. (2022). Internet addiction among young people: analysis and ways to overcome. Dnipro Scientific Journal of Public Administration, Psychology, Law, (4), 95-100. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2022.4.14

Levytska, L. (2022). Empirical study of psychological features of Internet addiction in adolescents. Perspectives and Innovations in Science. (Series “Pedagogy,” Series “Psychology,” Series “Medicine”), No. 3(8), 202-214. https://dspace.nadpsu.edu.ua/handle/123456789/2380

Litvinova, O. (2021). Empirical study of the impact of gadgets on the mental state of adolescents. Scientific Bulletin of Kherson State University. Psychological Sciences Series, Issue No. 4, 155–161. https://doi.org/10.32999/мksu2312-3206/2021-4-20F

Novohorodska, M. (2022). Preventive measures to avoid the development of adolescent dependence on the virtual environment. Education and Development of Gifted Personality, No. 1, 45-48. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Otros_2022_1_9

Petryk, N., Fedoriv, O. Y. (2023). The impact of modern gadgets on the health of children and adolescents. Bulletin of Social Hygiene and Health Care Organization of Ukraine, (3), 17–22. https://doi.org/10.11603/1681-2786.2023.3.14218

Petrunko, O., Telesun, K. (2022). Internet addiction among adult users and possibilities of its prevention. Scientific Notes of KROK University, (4(68)), 91–99. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-68-91-99

Fedorchenko, I. (2025). The influence of anxiety in adolescents on the formation of Internet addiction: master’s qualification thesis in specialty 053 “Psychology.” Zaporizhzhia: ZNU, 70 p. https://dspace.znu.edu.ua/xmlui/handle/12345/25694

Khovrych, M. (2021). Research and analysis of Internet addiction among students of higher education institutions. Bulletin of the National University “Chernihiv Collegium” named after T. H. Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences., Issues 14-15, 44-49. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnuchkpn_2021_14-15_10

Cherneta, S., Zabolotsky, T. (2023). Some aspects of social prevention of cyber addiction in adolescents. Humanitas, 184-190. http://dx.doi.org/10.32782/humanitas/2023.2.27

Yuskiv, I. (2024). Psychological features of Internet addiction manifestation in adolescence: bachelor’s thesis, specialty 053 “Psychology.” Ternopil: Ivan Puluj National Technical University, 76 p. http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/46120

Orzack, M., Orzack, D. (1999). Treatment of computer addicts with complex co-morbid psychiatric disorders. CyberPsychology & Behavior, 2(5), 465-473. https://doi.org/10.1089/cpb.1999.2.465

Yang, S., Chieh-Ju. (2007). Comparison of Internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Computers in Human Behavior, 23, 79-96. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.037

Zhu, S., Liu, N., Zhang, W., Sun, Y., Song, H., Tang, K., Zhang, X. (2024). The relationship between loneliness and psychological distress among Chinese college students: the mediating role of mobile phone addiction and the moderating role of core self-evaluation. Psychology, Health & Medicine, 30(1), 148–164. https://doi.org/10.1080/13548506.2024.2418438

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2025 Мирослава Мушкевич

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##