Професійне вигорання працівників органів та підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій
pdf (Англійська)

Ключові слова

професійне вигорання, працівників органів і підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій, соціально-психологічна дезадаптація, соціальні фактори, індивідуально-психологічні чинники

Як цитувати

Чухрій, І., & Назаровець, Т. (2023). Професійне вигорання працівників органів та підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Personality and Environmental Issues, 2(6), 66-71. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2023-3(6)-66-71

Анотація

Щоденно працівники Державної служби України з надзвичайних ситуацій виконують складні завдання ліквідації наслідків ракетних обстрілів, розбору завалів, порятунку мешканців України та по забезпеченню захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій. Важливим науково-психологічним напрямком є дослідження особливостей професійного вигорання працівники Державної служби України з надзвичайних ситуацій для вироблення векторів психологічної корекції та психокорекції при його появі. У науковій статті представлено Структурно-функціональну модель соціально-психологічних особливостей професійного вигорання працівників органів і підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій. Опорними структурами при проєктуванні структурно-функціональної моделі стали: чотиривимірна структура особистості Рибалки-Шевцова та структурно-функціональна модель психологічних механізмів соціальної адаптації молоді з порушеннями опорно-рухового апарату І.Чухрій, А.Шевцова.
Професійне вигорання представлене у структурно-функціональній моделі у контексті розгляду соціально-психологічної адаптації (соціально-психологічна адаптованість, резильєнтність, самоефективність) та соціально-психологічної дезадаптації (соціально-психологічна дезадаптованість, професійне вигорання). До зовнішніх факторів, що впливають на утворення професійного вигорання працівників органів і підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій належать: освіта (наявність середньої спеціальної, вищої, середньої загальної освіти); профільне навчання (особливості підготовки працівників органів і підрозділів Державної служби України з надзвичайних ситуацій); стаж роботи; сімейний стан; екстремальні умови роботи.
Індивідуально-психологічні чинники групуються у такий спосіб: емоційно-афективний (емоційний комфорт/емоційний дискомфорт, ситуативна тривожність, особистісна тривожність, депресивність, агресивність, ворожість); комунікативний (лідерство, товариськість, рефлективність); пізнавальний (когнітивні процеси, рефлективність); поведінковий (домінування, ескопізм, відомість, залежність/незалежність, товариськість/нетовариськість); мотиваційно-вольовий (внутрішній контроль/зовнішній контроль, відомість, прийняття боротьби/неприйняття боротьби).
Сама ж структура особистості представлена у такий спосіб: віковий, генетичний вимір, індивідуально-психологічний вимір, діяльнісний вимір.
Важливо зазначити, що запропонована структурно-функціональна модель демонструє взаємозв’язок всіх її структурних компонентів, і висхідним її ядром є структура особистості фахівця, що формується у віковому, генетичному, індивідуально-психологічному та діяльнісному вимірах. Через індивідуально-психологічний вимір ми маємо можливість дослідити індивідуально-психологічні чинники, що впливають на виникнення професійного вигорання як складової процесу соціально-психологічної дезадаптації, або ж на формування соціально-психологічної адаптованості, резильєнтності та самоефективності як складових соціально-психологічної адаптації. Значне значення у запропонованій моделі мають зовнішні (соціальні) фактори, що демонструють соціальні умови виникнення професійного вигорання, або ж можуть виступати факторами, що перешкоджають його появу (наявність сім’ї, можливості кар’єрного зростання та інші).

pdf (Англійська)

Посилання

Kovrovsky Y.G. Factors of professional burnout of the personnel of the operational and rescue service of the Ministry of Emergencies of Ukraine / Y.G. Kovrovsky // Actual problems of psychology: collection of scientific works of the H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine / [ed. by S.D. Maksymenko (head editor) and others]. Kyiv: H.S. Kostiuk Institute of Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2013. Vol. 1: Organizational psychology. Social psychology. Economic psychology / edited by S.D. Maksymenko, L.M. Karamushka. 2013. Issue 38. P. 262-265.

Moskalets V.P., Koltunovych T.A. Psychological burnout - reality or fiction? / V.P. Moskalets, T.A. Koltunovych // Practical psychology and social work. 2012. No. 1. P. 58–66.

Furman A. V. Psychodiagnostics of personal adaptability: Scientific edition. Ternopil: Economic thought, 2000. 197 p.

Khairulin O.M. Psychology of professional burnout of military personnel: [monograph] / Oleg Mikhailovich Khairulin; under the scientific editorship of A.V. Furman. Ternopil: TNEU, 2015. 220 p.

Chukhrii I., Shevtsov A. Psychological mechanisms of social adaptation of young people with disabilities. American Journal of Applied and Experimental Research. New York NY. USA, 2017. №3(6). P.6-14.

Freudenberger H. Burnout: The high cost of high achievement /H. Freudenberger, G. Richelson. New York: Anchor, Doubleday, 1980. 240 р.

Selye H. Stress in health and disease. Butterworth-Heinemann, 1976. 1256 р.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Inna Chuhrii, Tetiana Nazarovets

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##