Том 2 № 5 (2025)
Статті

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА: АНАЛІЗ, ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Віктор Соловей
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Світлана Кізім
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Володимир Уманець
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна

Опубліковано 22-09-2025

Ключові слова

  • інноваційні підходи,
  • майбутніх фахівців декоративного мистецтва,
  • декоративне мистецтво,
  • художня обробка деревини,
  • цифрові технології,
  • культурна спадщина,
  • трансдисциплінарність,
  • дизайн-мислення,
  • STEAM-освіта
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА: АНАЛІЗ, ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 32-40. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-21

Анотація

У статті досліджено інноваційні підходи у професійній підготовці майбутніх фахівців декоративного мистецтва, зокрема художньої обробки деревини. Акцентовано увагу на необхідності синергії між збереженням автентичних традицій народного мистецтва, інтеграцією цифрових технологій (CAD/CAM, 3D-моделювання, лазерного різання, ЧПУ-гравіювання) та досягнень передових виробничих технологій. Доведено, що якість професійної підготовки фахівців декоративного мистецтва, зокрема художньої обробки деревини може значно підвищитися в умовах реалізації трансдисциплінарного підходу, який інтегрує педагогіку, дизайн-мислення, культурологію та передові виробничі технології. Аналіз сучасного стану освітньої галузі виявив низку проблем, таких як недостатня інтеграція традиційних та інноваційних методів, дефіцит методик щодо використання цифрових технологій, обмеженість практико-орієнтованого компоненту, нерівномірний рівень мистецької підготовки викладачів та низький рівень міждисциплінарної взаємодії. Запропоновано перспективні напрями модернізації освітнього процесу, включаючи розробку інтегрованих навчальних модулів, впровадження проєктно-орієнтованого навчання, створення інноваційних освітніх просторів, розвиток цифрової компетентності та партнерство з індустрією. Підкреслено важливість формування митця-технолога, здатного до творчого синтезу традиційних ремісничих технік з інноваційними підходами. Обґрунтовано, що ефективна професійна підготовка майбутніх фахівців декоративного мистецтва, зокрема реалізується шляхом синтезу інноваційних підходів: впровадження передових виробничих технологій, цифрових технологій; розробку навчальних, навчально-методичних матеріалів; програм підвищення кваліфікації для викладачів; оновлення змісту освітніх програм шляхом включення таких елементів, як проєктно-орієнтоване навчання, STEAM-освіта, дизайн-мислення та практики цифрового прототипування...

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Ryabets Serhii, Lisnycha Iryna. Study of modern materials and technologies of wood products finishing in technology lessons. Research Bulletin. Series: Issues of natural sciences, mathematics, technology and vocational education No. 2 (2023). DOI: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-2-6
  2. Yuliia Poltavska. Traditions and modern trends of professional training of artists of decorative and applied arts. Scientific Notes of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences : a collection of scientific papers Berdiansk: BSPU, 2021. Issue 3. P. 150-156. URI https://dspace.bdpu.org.ua/handle/123456789/1054 DOI 10.31494/2412-9208-2021-1-3-150-156
  3. Beniakh N., Patyk O. (2024). Modern decorative Art in the System of Art Education of Ukraine (on the example of the activity of the department of Art Wood of the Lviv National Academy of Arts). Bulletin of Lviv National Academy of Arts, № 52, 19-25. https://doi.org/10.37131/2524-0943-2024-52-2
  4. Roman Gavryliuk. Artistic features of decorative plates of Vyzhnytsia art area masters. Bulletin of the National Academy of Management Personnel of Culture and Arts. Issue No. 3 (2017). P. 138-143. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2017.138696
  5. Oksana Marushchak, Oleksandr Shynin, Nataliia Vusyk. Development of artistic and creative abilities of future specialists in decorative arts during the study of folk crafts and trades. (2023). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 2, 25-33. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2023(2)-03
  6. Tsisaruk, V. Designing the content of vocational and pedagogical training of future technology teachers in the field of artistic woodworking. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University: Series: Pedagogy. Social work / editor-in-chief I.V. Kozubovska - Uzhhorod: UzhNU Publishing House 'Hoverla', 2012. - Issue 24. - P. 191-194. - Bibliogr.: p. 193-194 URI https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/12014
  7. Bosyi Ivan, Bryzhachenko Natalia. The technologies of the wooden art-objects creations (based on the example of the student's works of the environment design department of KNADA) . Art History Notes. Vol. No. 35 (2019) pp. 124-131 https://doi.org/10.32461/181572
  8. Olena Shvets, Dmytro Kolomiiets, Yury Babchuk, modern technologies of artistic wood processing in the content of professional training of future specialists. (2025). Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 73, 124-133. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-73-124-133
  9. Solovey V. V., Kocheban O. O. The latest trends in artistic wood processing in the training of future technology teachers // Development of technological education in the mainstream of the New Ukrainian School: collection of materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference of the Department of Theory and Methods of Technological Education of Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko. G. Korolenko (29 September 2023) / Edited by Prof. V. P. Titarenko, A. Y. Tsyna; Poltava National Pedagogical University named after V. G. Korolenko, Department of Theory and Methods of Technological Education. Poltava: V. G. Korolenko Poltava National Pedagogical University, 2023. C. 347-352. URL: http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%B A%20%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3.pdf
  10. Marushchak Oksana, Zuziak Tetiana, Kazmirchuk Natalia. (2020). The development technology research in future teachers of artistic and aesthetic competence by means of decorative and applied arts. Psychological and Pedagogical Problems of Modern School, (1(3), 103–111. https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(3).2020.204151
  11. Rohotchenko, O., Zuziak, T., Kizim, S., Rohotchenko, S., & Shynin, O. (2021). Information and Communications Technology in the Professional Training of Future Professionals in the Field of Culture and Art. Postmodern Openings, 12(3), 134–153. DOI: https://doi.org/10.18662/po/12.3/332.
  12. Kizim, S. S., Kutsak, L. V., & Liulchak, S. Yu. (2017). Intensification of professional training for educators in higher education institutions using network technologies. Collection of scientific works [Kherson State University]. Pedagogical Sciences, 80(3), 254-259. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2017_80(3)_53.