Опубліковано 22-09-2025
Ключові слова
- духовні цінності,
- морально-етичне виховання,
- національна культура,
- мистецька освіта,
- музичне мистецтво
- інноваційні технології,
- рефлексія ...Більше
Як цитувати
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ ФЕНОМЕНУ «ДУХОВНІ ЦІННОСТІ». (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 119-125. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-31
Анотація
У статті досліджено психологічні та педагогічні аспекти феномену духовних цінностей, які відіграють важливу роль у формуванні моральної самосвідомості, поведінкових орієнтирів і гармонізації особистісного розвитку здобувачів освіти. Особливої актуальності набуває дослідження проблеми духовних цінностей в умовах глобалізації та інтеграції України до світового та європейського освітнього простору. Визначено, що духовні цінності є багатовимірним явищем, яке охоплює моральні, етичні, естетичні, релігійні та соціокультурні аспекти, а також елементи емоційного інтелекту. Підкреслено, що основними проблемами є недостатня увага до морального виховання через домінування прагматичних підходів, низька обізнаність педагогів із питаннями духовного розвитку, розрив між освітніми установами та сім'єю, а також обмежена інтеграція сучасних технологій в освітній процес. Обгрунтовано структурні компоненти духовних цінностей, їх характеристика та психолого-педагогічне значення, а саме: моральні та етичні цінності, естетичні цінності, релігійні та духовні переконання, соціокультурні цінності, екзистенційні цінності, емоційний інтелект. З'ясовано елементи впливу духовних цінностей на моральну самосвідомість та поведінкові орієнтири особистості, зокрема: усвідомлення моральних норм, емоційне сприйняття, самоідентифікація, рефлексія, мотивація. Зазначено, що мистецька освіта сприяє формуванню духовних цінностей особистості. Естетичні та соціокультурні цінності розвиваються засобами мистецтва через емоційно-почуттєву сферу слухачів. Найбільш дієвим засобом є музичне мистецтво як чинник формування найважливіших людських якостей, зокрема емпатійного ставлення до інших. Вивчення народнопісенної творчості українського народу, вокальних і хорових творів вітчизняних композиторів сприяє формуванню національної ідентичності.Завантаження
Дані завантажень поки не доступні.
Посилання
- Aleinikova, O., Sidanich, I., & Burlaienko, T. (2020). Formuvannia dukhovnykh tsinnostei u studentiv zakladiv vyshchoi osvity yak odyn iz priorytetnykh napriamiv osvitnoho menedzhmentu [Formation of spiritual values in higher education students as one of the priority areas of educational management]. Visnyk pislidiahlinoi osvity. Seriia «Pedahohichni nauky» – Bulletin of Postgraduate Education. Series "Pedagogical Sciences”, 11(40), 10–39. 2. Belinska T. V., Vasilevska-Skupa L. P., Kostiuk L. O. The use of interactive methods in music lessons as a complete formation of soft skills in primary school students. Topical issues of the humanities. - 2022. Issue 51.- P.414-418. 3. Vasilevska-Skupa L.P., Lavrinchuk O.V. Development of national culture of the individual by means of Ukrainian folk song art. The problem of education: Scientific and methodological. Institute of Modernization of Education of the Ministry of Education and Science of Ukraine. - Kyiv, 2016. - Issue 86. - P.101-105. 4. Introduction of innovative technologies in the system of vocal and choral training of future teachers of musical art. Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems. Kyiv-Vinnytsia, 2016. Issue 45. C. 154-158. 5. Interrelation of spiritual intelligence and spiritual values of a personality. Psychology of Giftedness. 2019. - Issue 15 http://appsychology.org.ua (accessed January 27, 2025). 6. Onofriichuk L.M. Synthesis of arts as a factor of creative education of adolescent students. Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy. No. 1, 2017. pp. 199-206. 7. Pomytkin E.O., Pomytkina L.V.. Psychological and pedagogical support of spiritual and cultural education of the individual in the XXI century. Spirituality of the individual: methodology, theory and practice. 8. Potapchuk T. V., Klepar M. V., Kravets N. S. Social and educational environment as a condition for the formation of socio-cultural and spiritual values of students of higher education institutions. Spirituality of the individual: methodology, theory and practice. https://scholar.archive.org/work/3ajcdd5da5fhddvgcwl4dkcuza/access/wayback/http://domtpsnu.snu.edu.ua/index.php/Domtp/article/download/173/162. 9. Rudnytska O. Art in the context of the development of the spiritual culture of the individual. Art education and problems of youth upbringing: a collection of scientific articles. Kyiv: Ministry of Education of Ukraine, UZIMS, 1997. C. 3-11. 10. Sidorova I.S., Koberska Y.M. The importance of interactive technologies in the musical and aesthetic education of schoolchildren. Formation of professionalism of a specialist in art and technological education: theory, experience, problems: TOV “VYSTAVKY”, 2021. Issue 1. pp. 32-37. 11. Psychological and pedagogical conditions for the formation of students' spiritual values in a higher education institution. Bulletin of Science and Education. 2023. Issue 8. No. 14. C. 752-767. 12. Chernenko O. Conceptualization of spiritual values in Ukrainian scientific discourse and poetic thinking. Studia Ukrainica Posnaniensia. 2019. Т. 7. № 1. С. 27-35. 13. Education of spiritual values of youth as a basis for social well-being. Psychology and social work. 2023. № 1. С. 37-45. 14. Yakubovska M., Yurkiv M. Interactive teaching methods as a means of forming spiritual values of the individual. Educational Horizons. https://doi.org/10.15330/obrii.51.2.75-79. 15. Rakhmonova G. S. Technologies for the Development of Spiritual and Moral Competencies in Students. Annals of the Romanian Society for Cell Biology. 2021.Vol.25.No.4.P.14205-14210.URL: 16. Victor P. C. G., Treschuk J. V. Critical literature review on the definition clarity of the concept of faith, religion, and spirituality. Journal of Holistic Nursing. 2020. Vol. 38. No. 1. P. 107-113.