КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ ПРОСТІР ВІННИЧЧИНИ: НОВІ ФОРМАТИ ВЗАЄМОДІЇ З АУДИТОРІЄЮ В РЕАЛІЯХ ВОЄННОГО СТАНУ
Опубліковано 27-12-2024
Ключові слова
- культурно-мистецький простір, воєнний стан, ідеологія, осередки культури, музика
Авторське право (c) 2024 Ірина Швець, Людмила Василевська-Скупа, Наталія Кравцова, Тетяна Белінська
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У статті на основі теоретичного дослідження проаналізовано сучасне становище та напрями розвитку культури та мистецтва Вінниччини в реаліях воєнного стану. Визначено специфіку війни в Україні як феномену, що відбувається не лише у фізичному, але й культурно-мистецькому просторі.
Зазначено, що культурно-мистецький простір є дієвим інструментом у війні, адже в самій музиці, пісні, театральному мистецтві інтегровано здатність впливати на аудиторію, надихати на Перемогу, допомогти відчути співпричетність до історичних подій.
У статті розкрито потужний ідеологічний потенціал культурно-мистецького простору Вінниччини, що реалізується через художньо-емоційну форму. Наголошено на тому, що на теренах культурно-мистецького простору Вінниччини відбулась дерусифікація, яка вплинула на мову виконання та ідейне наповнення концертних програм, творчих заходів, театральних постановок. На заміну російського контенту митці пропагують національне мистецтво, виконують твори українських класиків та сучасних композиторів, просувають сучасну українську поезію. Одним з позитивних результатів такої діяльності можна вважати дистанціювання Вінницької спільноти від російського культурного простору, зростання інтересу до україномовного контенту в цілому.
У цьому контексті досліджено основні напрями діяльності провідних регіональних осередків культури і мистецтв, творчих колективів і установ Вінниччини, які працюють в умовах воєнного стану, зокрема: Вінницької обласної філармонії імені М. Д. Леонтовича, Вінницького академічного музично-драматичного театру ім. Миколи Садовського, Вінницького обласного академічного театру ляльок, культурно-мистецького простору просто неба «Pirogov Sky», креативного простору «Щедрик», молодіжного центру «Квадрат» та окреслено перспективи їхнього подальшого розвитку.
Теоретичне дослідження дало підстави для висновків про те, що культурно-мистецький простір Вінниччини в реаліях війни активно впроваджує нові форми взаємодії зі аудиторією. Він став не лише розважальним, а й виховним та інтелектуально-освітнім середовищем, яке дієво впливає на суспільство, полегшуючи страждання людей від пережитих жахіть війни. Будучи ефективним засобом комунікації, культурно-мистецький простір регіону також згуртовує людей, формує в них позитивні емоції, повертає мешканців регіону до нормального життя в новій воєнній реальності.
Завантаження
Посилання
- Василевська-Скупа, Л. П., Швець, І. Б., & Остапчук, Л. О. (2022). Шляхи формування національної самосвідомості підростаючого покоління засобами українського музичного мистецтва. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (204), с. 99‒103.
- Верещагіна-Білявська О. Є. (2024). Образ людини і світу в сучасній музиці: антропологічні виміри творчості українських композиторів у соціокульту-рному континуумі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. Вип. 47. Зб. наукових праць / За заг. ред. О. А. Мельничука. Вінниця: ВДПУ.
- С. 90-99
- Вінницький обласний молодіжний центр «Квадрат» Режим доступу: http://uskv.vn.ua/okv/okv167/1okv167.html (дата звернення: 31.08 2024)
- Дорошенко, Т. С. Культура як стратегічний ресурс України на дипломатичній арені в умовах війни. Культура і мистецтво: сучасний науковий вимір (2022): 37-38.
- Костенюк Л. Роль українського мистецтва у часі війни. Режим доступу: https://zbruc.eu/node/115133 (дата звернення: 29.07.2024),
- Кузьо Т. Війна Путіна проти України. Революція, націоналізм і криміналітет / Пер. з англ. А. Павлишина. Київ : Дух і літера, 2018. 560 с.
- Морозова Н. Виклики і можливості розвитку сфери культури та соціальної згуртованості Вінницької області. Аналітичний звіт. 2023. 32 с. Режим доступу: file://C:/Users/Asus/Desktop/Culture_Social_Cohesion_Report_Vinnytsia_pblast.pdf ( дата звернення 31.08 2024)
- Назар Я. Мистецтво про війну: між творчістю та агіткою. Режим доступу: https://www.bbc.com/ukrainian/society/2016/02/160222_war_art_lviv_hk (дата звернення: 29.07.2024)
- Орлова О. І. Сучасні тенденції розвитку театру в Україні: соціологічний аспект. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2018, Вип. 79. С.141-150
- Програма розвитку культури Вінницької області на 2023–2025 роки Режим доступу: https://www.vin.gov.ua/oda/normatyvno-pravovi-dokumenty/794-nakazy-nachalnyka-oblasnoi-viiskovoi-administratsii/52888-nakaz-161-vid-01-liutoho-2023-roku (дата звернення: 29.07.2024)
- Піскун В. Формування культурного простору сучасної України: взаємодія українського і запозиченого. Українознавчий альманах. Вип. 5. Київ: КНУ ім. Т. Г. Шевченка, 2011. С. 106–108.
- Родінова Н. Л., Федорків О. П., & Макогончук, Н. В. (2022). Сучасне становище та напрями розвитку культури і мистецтва України (реалії воєнного стану). Культурологічний альманах (4), 226–233.
- Тормахова А. Мистецькі практики під час війни: український вимір. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: культурологія) 40 (2022): 202-206.
- Evans Richard J. Art in the Time of War. The National Interest, 2011. №113. pp.16-26.