Опубліковано 30-10-2023
Ключові слова
- музичне мистецтво, методи музичної терапії, навчально-виховний процес, молодші школярі, воєнний стан
Авторське право (c) 2023 Ірина Швець, Людмила Василевська-Скупа, Наталія Кравцова
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У статті розглянуто шляхи запровадження методів музичної терапії в навчально-виховний процес початкової школи. Визначено суть і роль музикотерапії, як інноваційної здоров’язбережувальної технології для роботи із молодшими школярами. У статті зазначено, що війна, як найсильніший стрес-фактор, становить реальну загрозу психологічному й фізичному здоров’ю дітей. Психологічні травми, викликані несприятливими факторами навколишнього середовища, здатні негативно вплинути на реакції й інтелектуальний розвиток дітей, призвести до небажаної форми поведінки, емоційної нестійкості, депресії. В умовах воєнного стану школа має стати тим ресурсним місцем, де в основі закладено піклування про дитину в контексті допомоги адаптуватися їй до тих обставин, в яких вона перебуває. Виклики сьогодення потребують удосконалення навчання й розвитку молодших школярів шляхом застосування здоров’язберігаючих підходів і методів.
Установлено, що музична терапія, будучи складником психолого-педагогічних і психотерапевтичних методик, сприяє збереженню психічного здоров’я й попередженню емоційних розладів. Вона позитивно впливає на настрій людини, на функціональну активність і працездатність, на весь її духовний світ.
Запропоновано визначення поняття «музична терапія», зважаючи на різні наукові погляди. У статті подано класифікацію методів сучасної музикотерапії стосовно діяльності пацієнта або виду підготовки. Установлено, що методи музичної терапії можуть бути інтегровані в педагогічні концепції та дії, що містять музичні, психологічні та соціальні процеси навчання та розвитку, оскільки тут відкриваються можливості різновекторно піклуватися про дитину, ураховуючи всі її характеристики, потреби розвитку та індивідуальні проблеми. Зазначено, що для оптимізації процесу особистісного розвитку дитини, необхідно дозволити двом сферам вести діалог.
Висвітлено музично-терапевтичні методи інструментальної, вокальної, рухової імпровізації, виконання готових музичних творів, рецептивне слухання музики. Представлено добірку музичних творів для роботи з молодшими школярами. Зазначено ефективність впливу методів музикотерапії, як невербальної форми корекції, на особистість молодшого школяра.
Завантаження
Посилання
- Беседа, Н. А. Здоров’язбережувальні технології як запорука ефективного навчання і виховання школярів: (тренінг для вчителів) ПостМетодика. 2010. № 1. С. 47-53
- Василевська-Скупа Л. П., Швець І. Б., Остапчук Л. О. Шляхи формування національної самосвідомості підростаючого покоління засобами українського музичного мистецтва. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2022. Вип. 204. С. 99-103. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-204-99-103
- Дячук, Н. І. Методи музикотерапії у навчально-виховному процесі початкової школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2011. Вип. 11 (16). С 252-255
- Кравцова Н. Музикотерапія. Психосоціальна підтримка публічних службовців в умовах воєнного стану: практикум для тренерів / Н. Алюшина, Ю. Жигуліна-Фаль, Н. Наулік та ін.; за заг. ред. проф. О. Редліха, С. Хаджирадєвої. Миколаїв: Ємельянова Т. В. 2022. 166 с.
- Калмикова Л. Казкотерапія в розвитку мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку / Л. Калмикова. http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/gnvp/2010_4_SV2/8.pdf
- Кушнір К. В., Белінська Т. В., Білозерська Г. О. Використання інноваційних технологій навчання в контексті вивчення диригентсько-хорових дисциплін у вищій школі. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, випуск 63. 2020. С. 123-128
- Кушнір К. В., Клімішина І. А. Сучасні погляди на проблему формування музичної культури молодших школярів. Молодий вчений. № 1(53), січень, 2018. С. 808-810.
- Ростовський О. Я. Педагогіка музичного сприймання: навчально-методичний посібник. Київ: ІЗМН. 1997. 248 с.
- Сорока, О., Банкул Л. Музикотерапія як інноваційна здоров’язбережувальна технологія для роботи з молодшими школярами. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2013. Вип. 27. С. 192-195.
- Hochreutener, S. L. Spiel – Musik – Therapie: Methoden der Musiktherapie mit Kindern und Jugendlichen (Praxis der Musiktherapie). Göttingen: Hogrefe Verlag; 1. Auflage 2009. 315 pages.
- Kraus, W. Die Heilkraft der Musik: Einführung in die Musiktherapie. München: Verlag C.H. Beck oHG. 1998. 235 s.
- Platzer, Julia. Musik als Bewältigungsstrategie in der Sozialpädagogik. Graz, 2014. 131 pages.
- Priestley, Mary. Music Therapy in Action. New York : St. Martin's Press. 1975. 274 pages.
- Schwabe, Christoph. Methodik der Musiktherapie und deren theoretische Grundlagen. Leipzig: J.A. Barth Verlag. 1986. 248 s.
- Spitzer, M. Musik im Kopf: Hören, Musizieren, Verstehen und Erleben im neuronalen Netzwerk. Schattauer; 10., Ndr. 2012 d. 1. Auflage 2005. 480 pages.
- Ster, Axel. Geschichte der Musiktherapie / Musikmedizin nach 1945 in Deutschland. In: Decker-Voigt, Hans-Helmut / Weymann, Eckhard (Hrsg.) : Lexikon Musiktherapie. 2009. 2- Aufl. Göttingen, Bern, Wien, Paris, Oxford, Prag, Toronto, Amsterdam, Kopenhagen, Stockholm: Hogrefe Verlag, S. 144-147.
- Wormit, A. F., Bardenheuer, H. J., Bolay, H. V. Aktueller Stand der Musiktherapie in Deutschland. In: Thomas Hillecke, Friedrich-Wilhelm Wilker (Gasthrsg.): Themenheft "Musiktherapie", Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin, 28. Jg., 1. 2007. Herausgegeben von Hans Reinecker et al. S.10-22.