МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ
Опубліковано 27-12-2024
Ключові слова
- штучний інтелект, нейромережі, LLM, чат GPT, освітній процес, дизайн. креативність
Авторське право (c) 2024 Володимир Уманець, Віктор Соловей, Людмила Любарська, Богдан Розпутня
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У статті розглянуто методику застосування технологій штучного інтелекту для стимулювання креативного мислення майбутніх дизайнерів у процесі їхньої професійної підготовки. Автори наголосили на актуальності проблеми розвитку креативності дизайнерів, адже саме творче мислення та оригінальні рішення є запорукою створення інноваційних дизайн-продуктів. Водночас дослідники зауважили, що технології штучного інтелекту відкривають широкі можливості для стимулювання творчого потенціалу особистості, дозволяючи генерувати нові ідеї, швидко аналізувати великі обсяги інформації, моделювати інноваційні дизайнерські рішення.
Метою статті є дослідження застосування методів використання технологій штучного інтелекту для стимулювання креативного мислення майбутніх дизайнерів у процесі їхньої професійної підготовки. Для досягнення поставленої мети автори розкрили сутність і значення креативності, як ключової компетенції сучасного дизайнера, проаналізували потенціал ШІ-технологій, що використовуються в дизайн-діяльності, для стимулювання креативного мислення фахівців, обґрунтували методичні підходи до інтеграції ШІ-інструментів у професійну підготовку дизайнерів задля розвитку їхніх творчих здібностей.
У процесі дослідження автори детально розглянули особливості використання можливостей нейромережі DALL-E для генерування оригінальних креативних ідей, створення візуалізацій концепцій, прискорення процесу ескізування. Проаналізовано інтеграцію мовної моделі GPT-3 з метою автоматизації збору необхідної текстової інформації, покращення взаємодії з потенційними клієнтами під час розробки проектів.
За результатами проведеного дослідження сформульовано конкретні рекомендації щодо інтеграції інструментів ШІ для оптимізації освітнього процесу майбутніх фахівців дизайну, підвищення його інтерактивності та результативності. Окреслено перспективи організації творчих студентських змагань, колективних мозкових штурмів, наукових експериментів із використанням ШІ.
Автори обґрунтували, що реалізація запропонованих підходів сприятиме підготовці дизайнерів нової генерації, здатних ефективно конкурувати на сучасному креативному ринку праці.
Проведене дослідження довело, що впровадження технологій штучного інтелекту для оптимізації якості підготовки майбутніх фахівців у сфері дизайну має високий потенціал, оскільки інтеграція ШІ-інструментів відкриває нові можливості для розвитку креативності, удосконалення фахових компетентностей, підвищення конкурентоспроможності майбутніх дизайнерів.
Завантаження
Посилання
- Бабич Н. Методика розвитку креативності майбутніх дизайнерів у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки. 2019. Вип. 86. С. 15‒20.
- Elmorshidy S., Khalil A., Saunders D. The Impact of Artificial Intelligence on the Design Process. Design Management Review. 2021. Vol. 32, No. 2. P. 42‒49.
- Погребняк В. Формування креативної компетентності майбутніх дизайнерів у закладах вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 29. С. 91‒95.
- Park S. AI technologies vs human creativity: threats to modern design. Design. 2022. Vol. 14, no 4. С. 210‒215.
- Sternberg R. J., Lubart T. I., Kaufman J. C. Creativity. Journal of Creative Behavior. 2017. Vol. 51, No. 4. P. 315‒324.
- Фрицюк В. А., Марцева Л. А., Любарська Л. А. Креативність майбутніх учителів технологій у контексті дефінітивних підходів. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2023. Вип. 69. С. 141‒151.
- Чепурна О. Використання інноваційних технологій для розвитку творчих здібностей студентів-дизайнерів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2018. Вип. 52. С. 247-252.
- Шевченко Л. С., Уманець В. О., Розпутня Б. М. Використання технологій штучного інтелекту у освітньому процесі професійної підготовки дизайнерів. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2024. № 16. С. 229-239.
- Yang M. Artificial intelligence and the future of design. Design journal. 2022. no 3. С. 5-14.