Опубліковано 22-09-2025
Ключові слова
- автентичність,
- традиції,
- культурна спадщина,
- сучасне мистецтво,
- ремесло
- дизайн,
- книжкова графіка,
- етнічна символіка,
- національна ідентичність,
- освіта,
- цифрові технології ...Більше
Як цитувати
АВТЕНТИЧНІСТЬ ТРАДИЦІЙ В СУЧАСНОМУ МИСТЕЦЬКОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 41-51. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-22
Анотація
У статті розглянуто актуальну проблему збереження автентичності традицій української культури в умовах сучасного мистецького простору, що характеризується викликами глобалізації, швидким технологічним розвитком і глибокими соціокультурними трансформаціями. Досліджено важливу роль молодих художників у цих процесах, їхній потенціал у творчому поєднанні історичної спадщини та сучасних мистецьких практик для збагачення та розвитку національного мистецтва. Концептуалізовано і реінтерпретовано значущість автентичності та традиційних культурних витоків як підґрунтя для створення неповторних новацій у сучасному світі і з'ясовано їх функцію у становленні культурної самобутності сучасного соціуму. Окреслено роль майбутніх митців у популяризації та регенерації традиційного мистецтва. Проаналізовано конкретні приклади творчого переосмислення традиційних культурних коренів у різноманітних видах мистецтва, включаючи традиційні ремесла, сучасний дизайн, книжкову графіку та інші форми художньої творчості. Особливу увагу приділено дослідженню ролі освіти та активного залучення здобувачів мистецьких спеціальностей до практичної діяльності, що є ключовим механізмом забезпечення спадкоємності поколінь у збереженні культурної спадщини. Розглянуто успішні приклади інтеграції традиційних ремесел у сучасне мистецтво, такі як відродження килимарства, вибійки та витинанки. Проаналізовано використання традиційних народних символів у сучасній книжковій графіці та ілюстрації. Досліджено сучасні тенденції використання традиційних елементів в дизайні інтер'єру та предметному дизайні. Окрему увагу приділено використанню етнічної символіки в сучасних графічних і поліграфічних рішеннях. Узагальнені результати дослідження показують, що збереження автентичності традицій є важливим завданням для сучасного суспільства, особливо в умовах глобалізації та соціально-політичних викликів. Підкреслено, що поєднання наукових досліджень, мистецької практики та активної ініціативи молоді є запорукою успішного збереження та оновлення української культурної спадщини, забезпечення її актуальності для майбутніх поколінь.Завантаження
Дані завантажень поки не доступні.
Посилання
- OLK Manufactory: unikal'ni kylymy, shcho pidkoryuyut' svit [OLK Manufactory: unique carpets that conquer the world]. URL: https://kyivdaily.com.ua/olk-manufactory/.
- Bir'ova, O. (2023). Istoryko-kul'turna spadshchyna Ukrayiny: tsyfrovi tekhnolohiyi zberezhennya ta populyaryzatsiya v umovakh voyennykh diy [Historical and cultural heritage of Ukraine: digital technologies for preservation and popularization during wartime]. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani, 26(5), 90-94. DOI: https://doi.org/10.15421/1723106
- Boyko, S. (2022). Formuvannya natsional'noyi identychnosti ukrayins'koyi molodi v umovakh rosiys'ko-ukrayins'koyi viyny [Formation of national identity of Ukrainian youth in the conditions of the Russian-Ukrainian war]. Ukrainoznavchyi almanakh, 30, 17-22. DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.2.
- Borysenko, V., & Borysenko, M. (2022). Nematerial'na kul'turna spadshchyna ukrayintsiv (rehional'nyy analiz proyavu) [Intangible cultural heritage of Ukrainians (regional analysis of manifestation)]. Ukrainskyi heohrafichnyi zhurnal, 2(118), 73-81. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2022.02.073.
- Verbyts'ka, P. (2015). Sotsiokul'turni aktyvy istoryko-kul'turnoyi spadshchyny v ukrayins'komu suspil'stvi [Sociocultural assets of historical and cultural heritage in Ukrainian society]. – Historical And Cultural Studies, 1(1), 37-41. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/server/api/core/bitstreams/6dae2d7a-aa25-41bb-b8d5-28221a3fc29c/content.
- Vybiyka - nova tekhnika v brendi [Block printing – a new technique in the brand]. URL: https://chernikova.ua/tehnika-vybijky-u-kolekcziyi-vybijka-na-loni/.
- Havrylyuk, S., & Havrylyuk, O. (2022). Pam'yatkookhoronni prohramy v Ukrayini u 1991-2021 rr.: zmist ta realizatsiya [Heritage protection programs in Ukraine in 1991-2021: content and implementation]. Litopys Volyni. Vseukrainskyi naukovyi chasopys, 26, 84-89. DOI: https://doi.org/10.32782/2305-9389/2022.26.14.
- Dyvovyzhnyy svit ilyustratsiy K. Shtanko [The amazing world of K. Shtanko's illustrations]. URL: https://www.mcbs.if.ua.
- Katya Lisova «Bayraktar» [Katya Lisova «Bayraktar»]. URL: https://sunseedart.com/ua/product/bayraktar.
- Kolektsiya FAINA [FAINA Collection]. URL: https://victoriayakusha.com/collections.
- Koly v sertsi zhyve kazka: pryholomlyvi ilyustratsiyi ukrayins'koho khudozhnyka Vladyslava Yerka [When a fairy tale lives in the heart: stunning illustrations by Ukrainian artist Vladyslav Yerko]. URL: https://vsviti.com.ua/ukraine/62453.
- Kost' Lavro zminyv khid istoriyi dytyachykh knyzhok [Kost Lavro changed the course of children's book history]. URL: https://www.barabooka.com.ua/kost-lavro-zminiv-hid-istorii-ditjachih-knizhok/.
- Kupriychuk, V. (2018). Rol' natsional'noyi kul'turnoyi spadshchyny u formuvanni ukrayins'koyi identychnosti [The role of national cultural heritage in the formation of Ukrainian identity]. Formuvannia ukrainskoi identychnosti v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoretychni i politychni aspekty: monohrafiia. Kyiv: NADU, 78-106.
- Natsional'na identychnist' u suchasnomu ukrayins'komu obrazotvorchomu mystetstvi: vplyv tradytsiy ta innovatsiy [National identity in contemporary Ukrainian fine arts: the influence of traditions and innovations]. URL: https://zbirnyky.rshu.edu.ua/index.php/ucpmk/article/view/862.
- Plyeshakova, L. (2020). Problemy zberezhennya fondovoyi kolektsiyi v muzeyakh pid vidkrytym nebom v suchasnykh umovakh [Problems of preserving the fund collection in open-air museums in modern
- conditions]. Natsionalnyi muzei narodnoi arkhitektury ta pobutu Ukrainy. URL: https://www.pyrohiv.com/activities/problemi-zberezhennya-fondovoi-kolektsii.html.
- Stehniy, O. (2004). Dynamika prostorovo-terytorial'noyi samoidentyfikatsiyi naselennya Ukrayiny [Dynamics of spatial-territorial self-identification of the population of Ukraine]. Ukrainskyi sotsium, 2(4), 62-74. DOI: https://doi.org/10.15407/socium2004.02.0.
- Suchasne stanovyshche ta napryamy rozvytku kul'tury i mystetstva Ukrayiny (realiyi voyennoho stanu) [Current situation and directions of development of culture and art of Ukraine (realities of martial law)]. URL: https://almanac.npu.kiev.ua/index.php/almanac/article/view/130.
- Udris-Borodavko, N. (2023). Hrafichnyy dyzayn z ukrayins'kym oblychchyam [Graphic design with a Ukrainian face]. Kyiv: ArtHuss, 206.
- Ukrayins'ka studiya dyzaynu ta arkhitektury [Ukrainian design and architecture studio]. URL: https://makhnostudio.com/uk/studio/.
- Fantastychni zviri Mariyi Prymachenko, yaki pidkoryly svit [Fantastic beasts of Maria Prymachenko that conquered the world]. URL: https://vechirniy.kyiv.ua/news/61254/.
- Khudozhnytsia Dariya Al'oshkina, avtorka masshtabnykh azhurnykh panno-vytynatok, pereosmyslyla davniy vyd mystetstva i zasluzhyla svitove vyznannya [Artist Daria Aloshkina, author of large-scale openwork paper-cut panels, reimagined an ancient art form and earned worldwide recognition]. URL: https://vogue.ua/article/culture/lifestyle/hudozhnica-darya-aleshkina-ob-iskusstve-vytynanki-43910.html.
- Shymkova, I. V., Zuzyak, T. P., & Marushchak, O. V. (2024). Osoblyvosti vyvchennya zberezhennya kul'turnoyi spadshchyny pid chas voyennoho stanu [Features of studying the preservation of cultural heritage during martial law]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka, Vyp. 73, tom 3, 174-181. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-3-26.