wwww
№ 2 (2023)
Концептуальні засади мистецької освіти

Розвиток творчих здібностей у майбутніх фахівців художньо-декоративного мистецтва під час вивчення народних ремесел і промислів

Оксана Марущак
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія
Олександр Шинін
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія
Наталія Вусик
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія

Опубліковано 18-12-2023

Ключові слова

  • фахівець декоративного мистецтва; художньо-творчі здібності, декоративно-ужиткове мистецтво; народні ремесла і промисли; методична система; організаційно-педагогічні умови

Як цитувати

Розвиток творчих здібностей у майбутніх фахівців художньо-декоративного мистецтва під час вивчення народних ремесел і промислів. (2023). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2, 25-33. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2023(2)-03

Анотація

У статті з’ясовано, що в контексті відродження національної культури особливої актуальності набуває проблема формування в майбутніх фахівців декоративного мистецтва художньо-естетичної культури, що зумовлює кардинальні зміни в напрямі розвитку їхніх художньо-творчих здібностей. Підґрунтя для розвитку художньо-творчих здібностей здобувачів вищої освіти створює діяльність з декоративно-ужиткового мистецтва. Основна проблема нашого дослідження полягає в розробленні теоретичної, методологічної бази та методичної системи розвитку в майбутніх фахівців декоративного мистецтва художньо-творчих здібностей під час вивчення народних ремесел і промислів. Мета дослідження передбачає обґрунтування науково-методичних основ розвитку в майбутніх фахівців декоративного мистецтва художньо-творчих здібностей під час вивчення народних ремесел і промислів. Для її досягнення застосовувалися теоретичні методи: вивчення, аналіз та узагальнення психолого-педагогічної, методичної, історичної літератури, монографічних праць, систематизація теоретичних положень, порівняльний аналіз дисертаційних робіт, вивчення навчальних програм дисциплін циклу професійної підготовки мистецького спрямування, вивчення довідникової літератури, методичних посібників з декоративно-ужиткового мистецтва та народних промислів; емпіричні: вивчення педагогічного досвіду навчання здобувачів педагогічних закладів вищої освіти основам декоративно-ужиткового мистецтва, спостереження за аудиторною та самостійною навчально-творчою роботою, науково-дослідною та художньо-творчою діяльністю здобувачів освіти, бесіди, анкетування педагогів, студентів, вивчення продуктів художньо-творчої діяльності здобувачів вищої освіти з декоративно-ужиткового мистецтва. У статті теоретично обґрунтовано особливості та способи розвитку художньо-творчих здібностей здобувачів вищої освіти з декоративно-ужиткового мистецтва. Визначено основні складові їхніх художньо-творчих здібностей: розумові (продуктивні та репродуктивні), практичні й особистісні якості. Визначено основні групи художньо-творчих здібностей здобувачів вищої освіти з декоративно-ужиткового мистецтва: образно-асоціативного мислення, образно-асоціативної уяви, здібності з декоративно-ужиткового мистецтва. Запропоновано цілісну методичну систему та організаційно-педагогічні умови розвитку в здобувачів вищої освіти художньо-творчих здібностей з декоративно-ужиткового мистецтва.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Біла І. М. Психологія дитячої творчості. К.: Фенікс, 2014. 137 с.
  2. Вознюк О. В., Дубасенюк О. А. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід: Монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.
  3. Моісєєва Ф. А., Усачов В. А. Осмислення культури як процесу розвитку людського суспільства. Наука. Релігія. Суспільство. 2013. № 4. С. 70‒74.
  4. Орлова О. Художнє сприйняття: теорія і методика: навчальний посібник. Полтава, 2013. 177 с.
  5. Пальм Г. А. Загальна психологія: навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2009. 256 с.
  6. Полатайко О. Проблема критеріїв сформованості художньо-образного мислення майбутнього вчителя мистецьких дисциплін. Наукові записки. Серія: Педагогіка. 2007. № 10. С. 86‒93.
  7. Туриніна О. Л. Психологія творчості. К.: МАУП, 2007. 160 c.
  8. Штефан А. Феномен творчої діяльності в авторському праві. Теорія і практика інтелектуальної власності. 2018. № 4. С. 5‒13.
  9. Marushchak O. V., Zuziak T. P., Savchuk I. V., Rohotchenko O. O. Artistic and aesthetic competencies development: training teachers using decorative and applied arts. Society. Integration. Education: Proceedings of the International Scientific Conference (May 22th-23th, 2020, Rezekne). Rezekne: Rezeknes Tehnologiju Akademija, 2020. Volume V. 719-728. http://dx.doi.org/10.17770/sie2020vol5.4917