ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
PDF (Англійська)

Ключові слова

природничо-екологічна компетентність, діти старшого дошкільного віку, сформованість екологічної компетентності, екологічне виховання

Як цитувати

Фуштей, О. (2024). ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧО-ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Особистість та навколишнє середовище, 3(3), 33-42. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2024-3(3)-33-42

Анотація

Стаття розглядає роль природничо-екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Здійснений у процесі дослідження теоретичний аналіз наукової літератури дав змогу уточнити поняття: "екологічна компетентність" щодо дошкільника – як здатність дитини, на основі засвоєних знань, умінь, навичок та індивідуального досвіду, вирішувати екологічні проблеми відповідно до своїх потреб і можливостей, з якими вона зустрічається в повсякденному житті.
На основі аналізу теоретичних підходів визначено сутність формування екологічної компетентності як цілісного процесу, спрямованого на формування сукупності знань, умінь, навичок, емоційно-ціннісних орієнтацій, які допомагають людині усвідомити місце природи в її житті, обов’язок і відповідальність перед природою.
Мета статті: теоретично обґрунтувати та експериментально визначити рівні сформованості природничо-екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку
У процесі дослідження було з’ясовано, що формування екологічної компетентності особистості – це складний та довготривалий процес, який має свою структуру (когнітивний, ціннісний, мотиваційний, емоційно-вольовий, поведінково-діяльнісний компоненти).
Заґрунтовуючись на результатах теоретичного аналізу значного масиву науково-методичних джерел, передового педагогічного досвіду ми визначили сутність поняття «природничо-екологічна компетентність дитини старшого дошкільного віку», виокремили компоненти її внутрішньої структури, визначили критерії, показники та рівні сформованості цього особистісного феномену. У структурі означеної компетентності виокремлено когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісний компоненти, що ідентифікуються за такими критеріями: когнітивним, аксіологічним, емоційним і поведінковим. Ступінь прояву показників за кожним із названих критеріїв дозволяє судити про рівень сформованості критерію природничо-екологічної компетентності, а на підставі сукупності проявів критеріїв вирізняти та описувати рівні сформованості компетентності. Визначили три рівні сформованості природничо-екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку: високий, середній та низький, вирізнення та характеристики яких стали можливими завдяки діагностиці знань та уявлень дітей про природу, роль людини в ній, дослідженню емоційних переживань, спостереженню за поведінкою дітей у довкіллі та їхньою ігровою діяльністю. Експериментальне дослідження було реалізовано у три етапи: після теоретичних узагальнень наукових відомостей щодо природничо-екологічної компетентності дітей старшого дошкільного віку і вибору діагностичного інструментарію для виокремлення критеріїв, показників і рівнів сформованості досліджуваного феномену було проведено констатувальний експеримент, який дозволив судити про стан сформованості природничо-екологічної компетентності дошкільників.

PDF (Англійська)

Посилання

Maksymova O.O. Formation of environmental competence as a component of a child's readiness for school. Pedagogical education: theory and practice: Collection of scientific works. Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University; Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Issue 24 (2018). Ч.1. Kamianets-Podilskyi, 2018. С. 329 - 334.

Gurdish N. V. Formation of mental abilities of senior preschoolers by means of didactic games. Kryvyi Rih: KDPU, 2021. 100 с.

Karuk I. V. Ecological education and upbringing of preschoolers as a priority area for the development of the culture of European society. Science and Technology Today (Series ‘Pedagogy’, Series ‘Law’, Series ‘Economics’, Series ‘Physical and Mathematical Sciences’, Series ‘Technology’), 2023. № 9(23). С. 320-328.

Krutii K.L. Subject-developmental environment as a factor of accompanying the child's activity. Preschool education, 2008. № 2. С. 4 - 9.

Krutii K.L., Kotii NI, et al. Formation of key competences in preschool children in the context of multilingualism. Class notes on teaching the Ukrainian language and developing the speech of children of middle preschool age: Method manual. Zaporizhzhia: LIPS LTD, 2007. 248 с.

Training of future educators to work with preschool children: a competence-based approach: a monograph / N. I. Bogdanets-Biloskalenko [et al: G. V. Belenka, O. A. Polovina; Borys Grinchenko Kyiv University, Department of Preschool Education. Uman: Vizavi, 2015. 208 с.

The basic component of preschool education of Ukraine / MES of Ukraine [electronic resource] ; under the scientific guidance of Pirozhenko T. O., author's col: Bayer O.M., Bezsonova O.K., Brezhneva O.G., Havrysh N.V., Zahorodnia L.P. [et al: URL: https://drive.google.com/file/d/1p73x-YaldG5sIZumhIHvWntn7-G0Y7KT/view?usp=sharing (accessed 04.05.2024).

Shmaley S. V. System of environmental education in secondary school in the process of studying subjects of the natural science cycle: PhD thesis: 13.00.01К., 2005. 479 с.

Loshyk L. The essence and structure of natural and ecological competence of children of middle preschool age. Materials of speeches of participants of the IV All-Ukrainian scientific and practical Internet conference ‘Preschool education: theory, methodology, innovations’, Lutsk, 2022. С. 104-108.

Maksymova O. Formation of environmental competence in children of the senior group of preschool education institutions. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social work, 2020. Issue 1 (46). С. 77 - 80.

Fedorova M. A. Features of the formation of a system of personal values in children. Modern approaches to the organisation of the educational process in preschool education institutions and primary school: a collection of scientific and methodological works edited by O. O. Maksymova, M. A. Fedorova. Zhytomyr: FOP Levkovets, 2018. С. 9-12.

Kolesnyk N. E. Theory and practice of primary school teacher training for the formation of subject-transformative competence of students: an integrative approach. Problems of education: Collection of scientific works, 2015. Issue 85. Special issue. Vinnytsia-Kyiv, 2015. С. 58-63.

Plohii Z. P. Educating the ecological culture of preschoolers: methodological manual. Kyiv: Ed. journal ‘Preschool education’, 2002. 173 с.

Lokhvitska L. Developmental subject environment in preschool educational institutions. K.: Editions of newspapers on preschool and primary education, 2019. 80 с. [15] Polovina O., Garashchenko L. Formation of ecological and natural competence of preschool children: health-saving approach. Young scientist, 2018. №8 (1). С. 47-52.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Оксана Фуштей

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##