Анотація
В статті надано опис пролонгованої навчально-супервізійної роботи з фахівцями психосоціальної служби закладів середньої освіти міста Вінниці методами психодрами. Мета проєкту передбачала підвищення навчально-виховного потенціалу психолого-педагогічних працівників навчальних закладів у впровадженні інклюзивної освіти в рамках проведення організаційно-методичної роботи.
Мета заходів полягала також у знайомстві з методом психодрами та його популяризації серед фахівців шкільної психосоціальної служби. Саме тому були використані як загальновідомі, так і авторські техніки, короткий опис яких наведено у статті.
Вправа 1. «Стигма та інвалідність». Мета виконання вправи полягає у зверненні уваги фахівців психосоціальної служби на проблему стигиатизації ставлення до людей з інвалідністю в шкільних закладах і суспільстві в цілому, та пошуку екологічних засобів для психокорекційної роботи з нею.
Вправа 2. «Контроль і зв’язки». Вправа виконувалась у чотири етапи і послідовно звертала увагу на особливості особистісного контролю над ситуацією, соціальною взаємодією, можливістю створювати робочі групи і бути в них ефективними. Рефлексія даної вправи допомогла учасникам в проєкції краще зрозуміти свої психологічні межі. Також вправа звертає увагу психологів на власну професійну ідентичність.
Вправа 3. «Досвід, ранги, досягнення, місця і люди».
Проєкція даної вправи спрямована на дослідження власного професійного досвіду психолога. Виконання вправи сприяє розумінню власного місця в професійному колі та отримати взаємопідтримку.
Вправа 4. «Капелюх Емоцій, Капелюх Логіки».
У вправі відбувається самовивчення особливостей організації та співвідношення роботи власних функцій логіки та емоційного реагування на події. Дана вправа допомагає глибокій рефлексії особистості.
Висновки. Використання методу психодрами може бути ефективним засобом в супервізійній на навчальній роботі у професійному колі психологів.
Посилання
Carnabucci, K., Anderson, R. (2011). Integrating Psychodrama and Systemic Constellation Work: New Directions in Action Methods, Mind-Body Therapies and Energy Healing. London: Jessica Kingsley Publishers. https://philpapers.org/rec/CARIPA-2
Chudayeva N.V., Shuldyk G.O. Psychodrama. A course of lectures: a textbook. Edition 2, revised and supplemented by the Ministry of Education and Science of Ukraine, Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Faculty of Social and Psychological Education, Department of Psychology. Uman: Vizavi. 2020. 158 с. https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/12839/1/Psyhodrama.pdf
Gornostai, P.P. (2021). Experiential-role approach in psychotherapy, Psychological Counseling and Psychotherapy, 17, 36-45. (in Ukrainian). https://doi.org/10.26565/2410-1249-2022-17-05 file:///C:/Users/user/Downloads/19307-Article%20Text-36765-4-10-20230114.pdf
Education Ombudsman of Ukraine. Problems of the psychological service of general secondary education institutions and proposals for their solution. 2024. https://eo.gov.ua/problemy-psykholohichnoi-sluzhby-zakladiv-zahalnoi-serednoi-osvity-ta-propozytsii-shchodo-ikh-rozv-iazannia/2024/05/20/
Karamushka, L.M. Training programme "How to preserve and support the mental health of educational personnel in war conditions": content, structure, procedure. Kyiv Journal of Psychology and Psychotherapy., 2022. URL: https://doi.org/10.48020/mppj.2022.
Karp, Marcia, Paul Holmes, and Kate Bradshaw Tauvon, eds. The handbook of psychodrama. psychology press, 1998
Ministry of Education and Science of Ukraine. Professional standard for the profession "Practical psychologist of an educational institution". 2020. https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2020/12/Standart_Praktychnyy_psykholoh.pdf
Personality and Environmental Issues, 2024. Volume 3, Issue 3.
Naar, R. (1977). A psychodramatic intervention with a T.A. framework in individual and group psychotherapy. Group Psychotherapy, Psychodrama & Sociometry, 30, 127–134.
Haworth, Peter, and L. Vasiljevic. "Psychodrama and action methods in education." Andragoške studije 1 (2012): 113-127

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Лілія Немаш