Анотація
У статті представлено результати експериментального дослідження стратегій емоційної регуляції підлітків, аналіз впливу способів подолання стресових ситуацій на конструктивність (екологічність) емоційної регуляції особистості в екологічно орієнтованому житті. У дослідженні використано теоретичні, емпіричні методи та методи обробки даних (коефіцієнт кореляції Пірсона). На основі аналізу психологічної літератури вітчизняних і зарубіжних дослідників уточнено сутність поняття "емоційна регуляція", "екологічні стратегії управління емоціями" в межах екологічної психології. Проведено дослідження стратегій регуляції емоцій студентів, з метою визначення частоти використання конструктивних (екологічних) стратегій емоційної регуляції для підтримки екологічно орієнтованої життєдіяльності. Виявлено особливості стратегій емоційної регуляції студентів через рівень сформованості когнітивних компонентів емоційної регуляції, особливості контролю над емоціями, інтенсивність та частоту використання певних стилів захисту від афективних ситуацій.
Описано психологічні особливості конструктивних і деструктивних стратегій регуляції емоцій, визначено особливості їх зв'язку з поведінковими стратегіями та особистісними стилями реагування суб'єкта на емоційну ситуацію. Результати експериментального дослідження дозволили зробити висновок, що юнаки та дівчата у стресових ситуаціях віддають перевагу конструктивним стратегіям регуляції емоцій, які допомагають знаходити рішення, керувати складною ситуацією та справлятися з її наслідками. Використання деструктивних стратегій у подоланні стресових ситуацій призводить до негативних переживань, сила і тривалість яких залежать від контексту ситуації. Однак деструктивні переживання заважають молодим людям підтримувати екологічно орієнтоване життя.
Посилання
Aldao, A., and Dixon-Gordon, K. L. Broadening the scope of research on emotion regulation strategies and psychopathology. Cogn. Behav. Ther., 2014, 43, 22-33. https://doi.org/10.1080/16506073.2013.816769
Campos, J. J., Frankel, C. B., and Camras, L. On the nature of emotion regulation. Child Dev., 2004, 75, 377-394. https://10.1111/j.1467-8624.2004.00681.x
Chujkova, L. Social'naya ekologiya: samoregulyaciya vzaimootnoshenij obshchestva s prirodoj, Astrahanskij vestnik ekologicheskogo obrazovaniya, 2017, 4 (42), 57-71.
Gross J. J., John O. P. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. J. Pers. and Soc. Psychol., 2003, 85 (2), 348-362.
Gross, J. J. The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Rev. General Psychol., 1998, 2, 271-299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271
Heiy, J. E., & Cheavens, J. S. Back to basics: A naturalistic assessment of the experience and regulation of emotion. Emotion, 2014, 14 (5), 878-891. https://doi.org/10.1037/a0037231
Colombo D. The Need for Change: Understanding Emotion Regulation Deployment and Consequences Using Ecological Momentary Assessment. Emotion, 2020, 20 (1), 30-36. https://doi.org/10.1037/emo0000671
Kolomіiets L.І., Shul'ga G.B. Osoblivostі strategіj emocіjnoї samoregulyacії osіb yunac'kogo vіku. Gabіtus: naukovij zhurnal z socіologії ta psihologії, 2020, 18 (2). https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.18.2.12
Korpela К. М. et al. Environmental Strategies of Affect Regulation and Their Associations With Subjective Well-Being. Front. Psychol., 18 April 2018. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00562
Naragon-Gainey, K., McMahon, T. P., and Chacko, P. (2017). The structure of common emotion regulation strategies: a meta-analytic examination. Psychol. Bull., 2017, 143, 384-427. https://doi.org/10.1037/bul0000093
Panov V. I. Ekopsihologicheskie vzaimodejstviya: vidy i tipologiya. Social'naya psihologiya i obshchestvo, 2013, 3, 13-27.
Richardson М. Beyond Restoration: Considering Emotion Regulation in Natural Well-Being Ecopsychology. Jun 2019. 123-129. http://doi.org/10.1089/eco.2019.0012
Rudenko І. Psihologіchnі osoblivostі samoregulyacії pedagogіchnogo pracіvnika. Vіsnik Іnstitutu rozvitku ditini. Serіya: Fіlosofіya, pedagogіka, psihologіya, 2015, 37, 137-143.
Skinner, E. A., Edge, K., Altman, J., and Sherwood, H. Searching for the structure of coping: a review and critique of category systems for classifying ways of coping. Psychol. Bull., 2003, 129, 216-269. https://doi.org/10.1037/0033-2909.129.2.216
Vovchik-Blakitna, O. O. Emocіjne blagopoluchchya yak osnova ekologіchno orієntovanoї zhittєdіyal'nostі osobistostі. Osobistіsnі determіnanti ekologo-orієntovanoї zhittєdіyal'nostі: monografіya Іnstitut psihologії іmenі G.S. Kostyuka NAPN Ukraїni, Kyїv, 2018, 52-68.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2022 Personality and Environmental Issues