Том 2 № 5 (2025)
Статті

ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА ІТАЛІЙСЬКОЇ ШКОЛИ BEL CANTO: ВІД ТЕОРІЇ ДО СУЧАСНОЇ ВОКАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ

Тетяна Белінська
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця
Наталія Лановенко
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м.Вінниця
Світлана Басовська
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця
Марія Червоній
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця

Опубліковано 22-09-2025

Ключові слова

  • bel canto,
  • класична вокальна школа,
  • сучасна вокальна практика,
  • педагогічна спадщина,
  • навчання співу,
  • вокальна методика,
  • оперне мистецтво
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА ІТАЛІЙСЬКОЇ ШКОЛИ BEL CANTO: ВІД ТЕОРІЇ ДО СУЧАСНОЇ ВОКАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 126-135. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-32

Анотація

У статті здійснено ґрунтовний аналіз становлення та розвитку мистецтва bel canto феномену європейської вокальної культури, що виник у контексті зародження оперного жанру наприкінці XVI століття. Bel canto розглядається як багатогранна система, що поєднує в собі технічну досконалість, природність звуковидобування, виразність та високу художню чутливість. Автори зосереджуються на історичних передумовах формування вокальної техніки, яка досягла апогею у XVII-XVIII століттях. Розглянуто основні принципи вокальної методики провідних представників італійської школи: П'єтро Тозі, Джованні Баттісти Манчіні, династії Гарсія (батька та сина), Джованні Баттісти Ламперті та Камілло Еверарді. Аналізується педагогічна спадщина кожного з них, зокрема підходи до розвитку дихання, регістрової рівноваги, артикуляції, дикції та акторської виразності. Обґрунтовано, як принципи bel canto – дихальна опора, legato, портаменто, appoggio, lotta vocale та інші стали не лише основою класичної вокальної школи, але й адаптувались до потреб сучасної вокальної освіти у жанрах естрадного співу, джазу, мюзиклу. У підсумку bel canto постає як унікальна естетична та методична система, що інтегрує культурні, анатомо-фізіологічні та психологічні аспекти навчання співу. Її засади зберігають універсальну цінність у ХХІ столітті та сприяють підготовці конкурентоспроможних вокалістів на міжнародному рівні.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Ben S. BEL CANTO v evoliutsii opernoho vokalnoho mystetstva: rozvytok tezy ta antyteza. Muzykoznavchi studii Instytutu mystetstv Volynskoho derzhavnoho universytetu im. Lesi Ukrainky ta Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho. Lutsk, 2007. Vyp. 1. S. 111-123. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/4064
  2. Vasylevska-Skupa L.P. Rozvytok muzychno-vykonavskoi kultury maibutnoho vchytelia muzychnoho mystetstva u protsesi vokalnoi pidhotovky. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. 2015. №42. S. 191-195. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/191-195%20(2).pdf
  3. Hryn L. O. Metodychni osnovy ta zahalno-pedahohichni pryntsypy vokalnoho mystetstva. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky: teoriia ta praktyka Zaporizhzhia, 2010. № 2. S. 52-56. URL: https://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3657
  4. Zolotarova M. R. Tradytsii formuvannia vokalnoho styliu «bel canto». Zbirnyk naukovykh prats I Mizhnarodnoi mizhdystsyplinarnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Holos predstavnykiv holosomovnykh profesii : aktualni problemy, dosvid ta innovatsii». Kharkiv : KhNPU, 2019. S.117-121 URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/749400e7-3bf4-4306-a9bb-66cae393eb5f
  5. Kopolovets I. V. Kamillo Everardi ta yoho rol u formuvanni kyivskoi vokalnoi shkoly // Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. 2013. № 2 (19). S. 119–125.
  6. Kuzmichova V. A. Navchalnyi posibnyk z dystsypliny «Metodyka vykladannia dystsyplin za kvalifikatsiieiu (vokal)». Chastyna I. Italiiska vokalna shkola: shliakh vid zarodzhennia do suchasnosti. Kharkiv: KhNPU imeni H.S. Skovorody, 2018. С. 6.
  7. Shafarchuk T.H. Formuvannia navychok spivu bel canto zdobuvachiv mystetskoi osvity u protsesi vokalnoi pidhotovky. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. 2024. Vypusk 214. S. 361-366. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-361-366
  8. Explaining "La lotta vocale" by Joseph Shore [Elektronnyi resurs] https://www.historicaltenors.net/articles/shore/lottavocale.html?utm_source=chatgpt.com
  9. Foremans Historical Perspectives: Controversies - Breathing. (Petersen Voise Studio) [Elektronnyi resurs]. June 22, 2016. URL: https://petersenvoicestudio.com/2016/06/22/foremans-historical- perspectives-controversies- breathing/?utm_source=chatgpt.com
  10. Giambattista (Giovanni Battista) Mancini. Pensieri, e riflessioni pratiche sopra il canto figurato. Vienna. Nella stamparia di Ghelen. 1774. 188 p. URL: https://www.loc.gov/resource/muspre1800.101599/?st=gallery
  11. James Radomski. Manuel García (1775-1832): Chronicle of the Life of a bel canto Tenor at the Dawn of Romanticism. Chapter 12. García as Teacher. Oxford Academis, 2000. P. 262–280. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780198163732.003.0012
  12. James Stark. Bel Canto: A History of Vocal Pedagogy. Toronto: University of Toronto Press, 1999. 325 р. URL: https://ru.scribd.com/document/341581024/James-Stark-Bel-Canto-a-History-of-Vocal- Pedagogy-University-of-Toronto-Press-Scholarly-Publishing-Division-1999
  13. Lamperti Lesson - The Breath Is The Bow [You Tube]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Ra427P0pedA
  14. Martin Hatzinger, MD, Dominick Vöge, Matthias Stastny, Friedrich Moll, MD, Michael Sohn. Castrati Singers - All for Fame. The Journal of Sexual Medicine. Volume 9. Issue 9. September 2012, P. 2233– 2237. URL: https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2012.02844.x
  15. Marcella Sembrich. The Technics of Bel Canto by G. B. LAMPERTI With the collaboration of MAXIMILIAN HEIDRICH. New York: Q. SCHIRMER 1905. R. 4
  16. Miller Richard. The Structure of Singing: System and Art in Vocal Technique. Schirmer Books (Division of Macmillan, Inc.). New York, 1986. 400 r. URL: https://ru.scribd.com/document/227624286/The-Structure-of-Singing
  17. Miller Richard. Solutions for Singers: Tools for Performers and Teachers. Oxford University Press, New York, 2004, 286 p. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9780198036272_A23605733/preview9780198036272_A236 05733.pdf
  18. Manuel García (tenor) [From Wikipedia, the free encyclopedia]. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Manuel_Garc%C3%ADa_%28tenor%29?utm_source=chatgpt.com
  19. Manuel García (barítono) [From Wikipedia, the free encyclopedia]. URL: https://es.wikipedia.org/wiki/Manuel_Garc%C3%ADa_%28bar%C3%ADtono%29?utm_source=chatgp t.com
  20. Petersen Voice Studio [Elektronnyi resurs] URL: https://petersenvoicestudio.com/
  21. Pier Francesco Tosi [From Wikipedia, the free encyclopedia] URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Pier_Francesco_Tosi?utm_source=chatgpt.com
  22. The Castrati: A dark corner in music history [You Tube] URL: https://www.earlymusicsources.com/youtube/castrati?utm_source=chatgpt.com
  23. Vocal Pedagogy.com [Elektronnyi resurs]. URL: https://vocalpedagogy.com/vocal-pedagogue/pier- francesco-tosi/?utm_source=chatgpt.com