wwww
№ 4 (2024)
Концептуальні засади мистецької освіти

ЗАСТОСУВАННЯ STEAM-ПРОЄКТІВ З ВИГОТОВЛЕННЯ АВТОРСЬКИХ ЛЯЛЬОК У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ірина Шимкова
Біографія
Світлана Цвілик
Біографія
Володимир Гаркушевський
Біографія
Віктор Соловей
Біографія

Опубліковано 02-01-2025

Ключові слова

  • авторська лялька; інтегроване навчання; міжпредметні взаємодії; навчання технологій; STEАM-проєкт; професійна підготовка вчителя технологій; творчий розвиток

Як цитувати

ЗАСТОСУВАННЯ STEAM-ПРОЄКТІВ З ВИГОТОВЛЕННЯ АВТОРСЬКИХ ЛЯЛЬОК У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 4, 67-77. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(4)-09

Анотація

Дослідження присвячене аналізу методологічних аспектів впровадження STEAM-проєктів, зокрема створення авторських ляльок, у контексті професійної підготовки майбутніх учителів технологій у системі вищої освіти. Формування творчого потенціалу як інтегрального компонента теоретико-практичної підготовки майбутніх педагогів інтегрується в комплексний освітній процес Нової Української школи (НУШ) на засадах STEАM-підходу.

Особлива увага в реалізації STEАM-проєктів приділяється персоналізованому навчанню, що сприяє розвитку креативних здібностей здобувачів вищої освіти та формуванню стійкої мотивації до міждисциплінарного опанування професійних дисциплін. Участь у STEАM-проєктах стимулює розвиток креативного та критичного мислення здобувачів освіти, вдосконалює їхні компетентності у розв’язанні практичних проблем та подоланні професійних викликів.

Характерною особливістю STEАM-проєктів є їхня спрямованість на розвиток комунікативних навичок та командної взаємодії через активне обговорення та обмін ідеями. Здобувачі освіти виявляють ініціативу у виборі об’єктів проєктування та розробці інноваційних міждисциплінарних STEAM-завдань, що забезпечують інтеграцію технічних, графічних та мистецьких компонентів у підготовці вчителя технологій. Результати дослідження підтверджують ефективність STEАM-проєкту з виготовлення авторської ляльки як інструменту активізації творчої діяльності здобувачів вищої освіти, що сприяє розвитку їхніх креативних здібностей, формуванню естетичного смаку та вдосконаленню практичних навичок роботи з волокнистими матеріалами.

Реалізація STEAM-проєкту з виготовлення авторської ляльки базується на використанні спеціалізованого програмного забезпечення для розробки цифрових прототипів ляльок та проєктування їхнього гардеробу й аксесуарів. Підготовчий етап включав комплексний аналіз типології текстильних ляльок, створених провідними дизайнерами галузі. Методична складова STEAM-проєкту орієнтована на забезпечення міждисциплінарної інтеграції та формування системи загальних і професійних компетентностей майбутніх учителів технологій, поєднуючи теоретичну підготовку з практичним оволодінням технологіями художньої обробки матеріалів.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Барна О.В., Балик Н.Р. Впровадження STEM-освіти у навчальних закладах: етапи та моделі. STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес: збірник матеріалів І регіональної науково-практичної веб-конференції, Тернопіль, 24 травня 2017 р. Тернопіль: ТОКІППО, 2017. С. 3-8. URL: http://elar.ippo.edu.te.ua:8080/bitstream/123456789/4559/1/Barna.pdf (дата звернення: 10.10.2024)
  2. Гончарова Н.О. Професійна компетентність вчителя у системі навчання STEM. Наукові записки Малої академії наук України. Київ, 2015. Вип. 7. С. 141-147. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/uk/source/snjasu (дата звернення: 5.09.2024)
  3. Засоби та обладнання STEM. URL: https://imzo.gov.ua/stemosvita/zasobi-ta-obladnannya-stem/ (дата звернення: 10.10.2024)
  4. Концепція «Нова Українська школа». URL: https://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf (дата звернення: 5.09.2024)
  5. Ляшенко О.І. STEM-освіта: поступ від узгодження програм до дидактичної системи. Матеріали наукової конференції «Концепція формування природничо-наукової компетентності та світогляду майбутнього фахівця в умовах STEM-освіти». 6-7 жовтня 2021 р. Кам’янець-Подільський, 2021. С. 64-66. URL: http://conf-mvf.at.ua/publ/2021/tezi2021/stem_osvita_postup_vid_uzgodzhennja_navchalnikh_program_do_didaktichnoji_sistemi/13-1-0-127 (дата звернення: 22.09.2024)
  6. Поліхун Н.І. Особливості реалізації інтегрованого підходу та види навчальної інтеграції STEАM. STEAM-освіта: від теорії до практики» : матеріали конференції. (Київ, 12-14 червня 2024 р.). Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2024. С. 86. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741800 (дата звернення: 22.09.2024)
  7. Шимкова І.В., Гаркушевський В.С., Цвілик С.Д. Модернізація професійної та технологічної підготовки майбутніх педагогів у контексті розвитку STEM-освіти. Збірник наукових праць «Проблеми підготовки сучасного вчителя» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини/ Гол. ред.: Безлюдний. Умань: ПП Жовтий О.О., 2019. Вип. 1(19). С. 152-159.
  8. Шимкова І.В. Цвілик С.Д., Гаркушевський В.С. STEAM-підхід як засіб розвитку творчих здібностей у підготовці майбутніх учителів трудового навчання та технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Збірник наукових праць. Редкол. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2020. Вип. 56. C. 162-173. URL: https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5151/4551 (дата звернення: 22.09.2024)
  9. Шулікін Д. SТEM-освіта: готувати до інновацій. Освіта України (офіційне видання Міністерства освіти і науки України). 2015. № 26 (1437), С. 8-9. URL: http://lib.pedpresa.ua/wp-content/uploads/2015/08/26-2015_osvita_ukr-inet.pdf/ (дата звернення: 20.09.2024)
  10. Bybee R. W. Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher. 2010. No. 70. P. 30-35. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ898909
  11. Aguilera D., Ortiz-Revilla J. STEM vs. STEAM Education and Student Creativity: A Systematic Literature Review. Educational Sciencies. 2021. 11(7). 331 р. URL: https://doi.org/10.3390/educsci11070331 (дата звернення: 10.10.2024)
  12. Moye, Johnny J. Technology Education Teacher Supply and Demand in the United States. (2009). Doctor of Philosophy (PhD), Dissertation, STEM Education & Professional Studies, Old Dominion University, DOI: 10.25777/jvhr-zy86. URL: https://digitalcommons.odu.edu/stemps_etds/82 (дата звернення: 2.10.2024)