Том 2 № 5 (2025)
Статті

ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНІ ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ САМОДІЯЛЬНИХ І ПРОФЕСІЙНИХ АНСАМБЛІВ НАРОДНОГО ТАНЦЮ В УКРАЇНІ (ПЕРША ПОЛОВИНА XX СТ.)

Юлія Москвічова
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Тетяна Зузяк
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Анастасія Мала
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна

Опубліковано 22-09-2025

Ключові слова

  • український народний танець,
  • професійний танцювальний ансамбль,
  • самодіяльний танцювальний ансамбль,
  • народно-сценічний танець,
  • концертна програма

Як цитувати

ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНІ ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ САМОДІЯЛЬНИХ І ПРОФЕСІЙНИХ АНСАМБЛІВ НАРОДНОГО ТАНЦЮ В УКРАЇНІ (ПЕРША ПОЛОВИНА XX СТ.). (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 23-31. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-20

Анотація

В ХХ ст. з приходом до влади більшовиків та утворенням СРСР запроваджуються організовані форми художньої самодіяльності ансамблі народного танцю. У статті здійснена спроба прослідкувати історичні та соціокультурні фактори, що передували створенню ансамблів народного танцю самодіяльних і професійних. Метою статті є з'ясування історико-культурних передумов становлення професійних та аматорських ансамблів народного танцю в Україні у 1930-1950-х роках ХХ ст. Простежено соціокультурну ситуацію та державну політику в культурній сфері. З'ясовано специфіку творчої діяльності хореографічних колективів народного танцю. Підкреслено, що культурна трансформація України початку 20-х років ХХ ст. мала ідеологічний зміст, означала виховання населення в комуністичному дусі та була направлена на створення нового пролетарського світогляду. Для усіх видів мистецтва було проголошено єдиний «метод соціалістичного реалізму», в рамках якого мистецтво, в тому числі хореографічне, мало бути «національним за формою і соціалістичним за змістом». Зазначено, що певні зовнішньо-політичні події (Перший міжнародний фестиваль народного танцю в Лондоні) дали поштовх створенню професійних ансамблів народного танцю (перший з них – ансамбль П. Вірського, створений 1937 р.). Основним двигуном розвитку хореографічного мистецтва в зазначений період була держава. Держава визначала напрямок розвитку народної хореографії, диктувала форми й зміст хореографічних постановок і концертних програм. Концертна діяльність професійних ансамблів танцю та народних хорів позитивно впливала на творчу й виконавську роботу численних самодіяльних колективів радянської України, діяльність яких спрямовував Центральний Будинок народної творчості УРСР. Хореографічний відділ ЦБНТ активно допомагав керівникам колективів репертуаром, методичною літературою, організовував семінари, перегляди та інші форми навчання.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Blahova T. (2017). Doslidzhennia etapiv profesionalizatsii narodno-stsenichnoi khoreohrafii v istoryko-kulturnii dynamitsi [A study of the stages of professionalization of folk-stage choreography in historical and cultural dynamics]. Journal “ScienceRise: Pedagogical Education”. № 7(15). 36-40. [in Ukrainian].
  2. Bohorod A.S. (1997). Ukrainskyi narodnyi tanets v pysemnykh dzherelakh [Ukrainian folk dance in written sources]. Dyvoslovo. Nº7. P. 15. [in Ukrainian].
  3. Borymska H. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian dance]. Mystetstvo. [in Ukrainian].
  4. Vasylenko K. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Kyiv : IPKHIK, 282 p. [in Ukrainian].
  5. Verkhovynets V.M. (1990). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian folk dance]. Kyiv: Mus. Ukraine. 152 p. [in Ukrainian].
  6. Virskyi P.P. (1960). Dumky i porady [Thoughts and tips]. Mystetstvo, 3, 15.
  7. Humeniuk A.I. (1963). Narodne khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy [Folk choreographic art of Ukraine]. Kyiv: Akademiia nauk Ukrainy. 236 p. [in Ukrainian].
  8. Dramaretskyi B., Tolubets N. (2021). «Kulturna revoliutsiia» pochatku 1920-kh rr., yak tekhnolohiia formuvannia radianskoho mentalitetu [The “Cultural Revolution" of the early 1920s as a technology for shaping the Soviet mentality]. EMINAK. №2. Pp. 190-199. http://nbuv.gov.ua/UJRN/eminak_2021_2_17 [in Ukrainian].
  9. Klymchuk I.S. (2020). Stanovlennia profesiinykh ansambliv narodnoho tantsiu v SRSR: khudozhni ta sotsiokulturni chynnyky [The Formation of Professional Folk Dance Ensembles in the USSR: Artistic and Socio-Cultural Factors]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo. Vyp. 43. P. 168–174. [in Ukrainian].
  10. Kosakovska L.P. (2009). Mystetska paradyhma Vasylia Avramenka v konteksti rozvytku ukrainskoi kultury XX st. [Vasyl Avramenko's artistic paradigm in the context of the development of Ukrainian culture in the twentieth century]. Avtoreferat dysertatsii kandydata mystetstvoznavstva. Derzhavna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, Kyiv. [in Ukrainian].
  11. Moskvichova Yu.O., Sushytskyi M.I. (2023). Rozvytok narodno-stsenichnoi khoreohrafii u tvorchii diialnosti V. Verkhovyntsia [Development of folk-stage choreography in the creative activity of V. Verkhovynets]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. Vyp. 29. Kyiv. Pp. 199-206. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.25
  12. Roi Ye.Ye. (2019). Istoryko-kulturni peredumovy stvorennia derzhavnoho ansambliu tantsiu Ukrainy yak formy reprezentatsii natsionalnoho mystetstva narodnoi khoreohrafii [The historical and cultural background of the creation of the State Dance Ensemble of Ukraine as a form of representation of the national art of folk choreography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. № 2. Pp. 323-327.)