Object-oriented approach to creating graphical user interface in Python using the Tkinter module
Published 2025-05-21
Keywords
- object-oriented programming,
- Python,
- graphical user interface,
- Tkinter
Copyright (c) 2025 Галина Ковтонюк, Сергій Бак, Ярослав Крупський

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The article analyzes the application of the object-oriented approach in the development of programs with a graphical user interface using the Python programming language and its standard Tkinter module. The focus of the research is on approaches to GUI application development in the context of teaching programming, as well as their methodological significance for the professional training of future mathematics teachers. Based on a comparative analysis of the implementation of a simple calculator in procedural style and using the object-oriented approach, the advantages of the latter are demonstrated in terms of code structuring, reduction of redundancy, and simplification of further functionality extension. The article highlights the key principles of object-oriented programming such as encapsulation, inheritance, and polymorphism, and their implementation in Python. It is emphasized that the use of classes allows isolating the logic of GUI components, improves code maintainability, and facilitates application scalability. Particular attention is given to the educational aspect of the study: the development of GUI applications based on object-oriented programming fosters the development of algorithmic, logical, and object-oriented thinking in students. It is noted that such activities are well aligned with the curricula for training future mathematics teachers, particularly within informatics-related disciplines.
Downloads
References
- Srinath K. R. Python – The Fastest Growing Programming Language. International Research Journal of Engineering and Technology. 2017. Volume 4, Issue 12. P. 354–357.
- Nzerue-Kenneth P. E., Onu F. U., Denis A. U., Igwe J. S., Ogbu N. H. Detailed Study of the Object-Oriented Programming (OOP) Features in Python. British Journal of Computer, Networking and Information Technology. 2023. Volume 6, № 1. P. 83–93. DOI: https://doi.org/10.52589/BJCNIT-FACSOJAO
- Saabith A. L. S., Vinothraj T., Fareez M. M. M. Popular Python libraries and their application domains. International Journal of Advance Engineering and Research Development. 2020. Volume 7, Issue 11. P. 18–26.
- Grayson J. E. Python and Tkinter Programming. Shelter Island: Manning Publications Co., 2000. 660 p.
- Креневич А. П. Python у прикладах і задачах. Ч. 2. Об’єктно-орієнтоване програмування: навч. посіб. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2020. 152 с.
- Руденко В. Д., Жугастров О. О. Основи алгоритмізації і програмування мовою Python. Харків: Вид-во «Ранок», 2019. 192 с.
- Ковтонюк Г. М. До питання формування інформатичної компетентності майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін. Нова педагогічна думка. 2017. Том 91, № 3. С. 49–51.
- Бак С. М., Ковтонюк Г. М. Особливості створення графічного інтерфейсу користувача під час вивчення програмування мовою Python майбутніми вчителями математики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. Вінниця: ТОВ «Друк плюс», 2021. Вип. 60. С. 143–157. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-60-143-157