Математика, інформатика, фізика: наука та освіта
Том 1 № 1 (2024)
Теорія і методика професійної освіти

Навчальний посібник як елемент освітнього простору бакалавра математики в умовах змішаного навчання в Україні

Мар’яна Ковтонюк
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Біографія
Олена Соя
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Біографія
Оксана Туржанська
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Біографія
Олена Косовець
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Біографія
Іванна Леонова
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Біографія

Опубліковано 2024-06-20

Ключові слова

  • освітній простір бакалавра математики, навчальний цифровий посібник з вищої математики, візуалізація навчального контенту, системи комп’ютерної математики, змішане навчання

Як цитувати

Навчальний посібник як елемент освітнього простору бакалавра математики в умовах змішаного навчання в Україні. (2024). Математика, інформатика, фізика: наука та освіта, 1(1), 75-88. https://doi.org/10.31652/3041-1955-2024-01-04

Анотація

Розглянуто особливості створення та функціонування посібника (цифрового посібника) з вищої математики для бакалаврів математики в умовах змішаного навчання в Україні, зроблено огляд літератури з теми дослідження.

Мета статті: проаналізувати проблеми та перспективи створення посібників та цифрових посібників нового типу з математичних дисциплін для закладів вищої освіти в умовах змішаного навчання в Україні.

Обговорено особливості сучасного цифрового посібника з математичних дисциплін у підготовці бакалавра математики:

  • теоретичні аспекти створення навчальних посібників в освітньому просторі бакалавра математики в умовах змішаного навчання в Україні;
  • структуру та зміст цифрового посібника відповідно до чинної нормативної бази та практичного досвіду викладачів;
  • техніки візуалізації навчального матеріалу з математичних дисциплін й продемонстровано деякі з них в авторських посібниках;
  • використання СКМ і цифрових технологій у посібниках, що базуються на виваженій математичній ідеї; головним критерієм ефективності застосування програм математичного призначення у навчанні вищої математики є наявність методичної системи їх використання;
  • результати анкетування, що свідчать про позитивне ставлення студентів до використання СКМ при вивченні математичних дисциплін; на думку студентів, роль програм математичного призначення у навчанні має бути допоміжною.

Показано, що якісний цифровий посібник забезпечує формування не лише математичної культури майбутнього фахівця, але й формування таких базових компетентностей, як здатність і готовність до самонавчання, застосовування знань, умінь і навичок роботи з системами комп’ютерної математики, самоосвіти й майбутньої професійної діяльності. Використання цифрового посібника, інтегрованого у технологію навчання, яку проєктує і впроваджує викладач, дозволяє йому обирати власну творчу стратегію та методику навчання здобувачів освіти.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Gottlieb R. Calculus. An Integrated Approach to Functions and Their Rated of Change. Harvard University Preliminary ed. Copyring by Addison-Wesley, 2002. 1142 p.
  2. Hartman G., Fitzpatrick S., Jordan A., Vollet C. APEX Calculus, 2023. 1039 p. https://opentext.uleth.ca/PDF/apex-novideo.pdf
  3. Hass J., Weir M., Thomas G. University Calculus. Early Transcendentals. Second Edition. Boston, 2012. 1083 p.
  4. Hilton J. Open Educational Resources and College Textbook Choices: A Review of Research on Efficacy and Perceptions. Educational
  5. Technology Research and Development. 2016. Vol. 64, № 4. P. 573–590. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9434-9
  6. Introduction: From Textbooks to Digital Teaching Materials. Latin American Journal of Educational Technology – RELATEC. 2017. Vol. 16, № 2. P. 9–12. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.9
  7. Ma H. Empowering Digital Learning with Open Textbooks. Education Tech Research Dev. 2021. Vol. 69. P. 393–396. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09916-9
  8. Mohar A. K. The Materiality of Textbooks: From black-and-white textbooks to the digital textbook. Logos. 2019. Vol. 30, № 2. P. 26–34. https://doi.org/10.1163/18784712-03002005
  9. Pepin B., Gueudet G., Trouche L. Refining Teacher Design Capacity: Mathematics Teachers’ Interactions with Digital Curriculum Resources. ZDM Mathematics Education. 2017. Vol. 49, № 5. P. 799–812. http://rdcu.be/tmXb
  10. Pineda Becerril M., García O., Aguilar A., León F. Development of a Multimedia Book of the Probability Distributions Subject as Support in the Fesc Statistics Subjects. ICERI2018 Proceedings. 2018. P. 7550–7555. https://doi.org/10.21125/iceri.2018.0351
  11. Rodríguez-Regueira N., Rodríguez-Rodríguez J. Analysis of Digital Textbooks. Educational Media International. 2022. Vol. 59, № 2. P. 172–187. https://doi.org/10.1080/09523987.2022.2101207
  12. Sirghea A. T., Sirghea C. R. Meanings Of The Digital Textbook. Fifth International Conference on Adult Education. 2018. Vol. 5, № 5. P. 701–706. https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/701-706_0.pdf
  13. Steward J. Calculus. Concepts and Contexts. McMaster University. Copyring by Thomson Higher Education, 2005. 1123 p.
  14. Turzhanska O., Galetskyi S., Biloshytska T., Topishko N, Galetska T. Computer-Oriented Technologies in Teaching Mathematics as a Means of Self-Regulation of Young People’s Mathematical Knowledge. Youth Voice Journal. Inequality, Informational Warfare, Fakes and Self-Regulation in Education and Upbringing of Youth. 2023. Vol. 1. P. 90–102. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.29637.73441
  15. Utterberg Modén M. Teaching with Digital Mathematics Textbooks. Activity theoretical studies of data-driven technology in classroom practices: Doctoral Dissertation / University of Gothenburg. Gothenburg. Sweden, 2021. 138 p.
  16. Utterberg M., Tallvid M. Lundin J., Lindström B. Artificial Intelligence and Digital Mathematics Textbooks. 12th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI 2019). 2019. P. 2320–2320. https://doi.org/10.21125/iceri.2019.0627
  17. Візуалізація інформації. https://www.slideshare.net/obobko/ss-15090625
  18. Візуалізація навчальної інформації. http://phys.ippo.kubg.edu.ua/?page_id=662
  19. Державний стандарт базової і повної середньої освіти. http://rvo-petr.ucoz.ua/pdf-doc/drzh_standard.pdf
  20. Ковтонюк М. М. Електронний навчально-методичний комплекс з математичного аналізу і диференціальних рівнянь. https://Kovtonyuk.com
  21. Ковтонюк М. М. Фундаменталізація професійної підготовки майбутнього вчителя математики – бакалавра: монографія. Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2013. 424 с.
  22. Ковтонюк М. М., Клімішина А. Я., Леонова І. М. Практикум з диференціального числення функції однієї змінної : навч. посіб. для студентів СВО Бакалавр спеціальностей 111 Математика та 014 Середня освіта (Математика) [Електронне мережне наукове видання]. Вінниця: ВНТУ, 2022. 380 с. https://press.vntu.edu.ua/index.php/vntu/catalog/book/731
  23. Ковтонюк М. М., Клімішина А. Я., Леонова І. М., Соя О. М. Практикум з диференціального числення функції багатьох змінних : навч. посіб. для студентів СВО Бакалавр спеціальностей 111 Математика та 014 Середня освіта (Математика) [Електронне мережне наукове видання]. Вінниця: ВНТУ, 2023. 251 с. https://press.vntu.edu.ua/index.php/vntu/catalog/book/812
  24. Ковтонюк М. М., Мукоїд А. П., Гарник В. С. Інфографіка в навчанні математики. Матеріали ІІ Всеукраїнсьої науково-практичної Інтернет-конференції «Математика та інформатики у вищій школі: виклики сучасності». 2019. С. 165–170.
  25. Косовець О. П. Особливості створення електронного підручника з інформатики для студентів з вадами здоров’я. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. Київ, 2016. Вип. 19. http://www.ii.npu.edu.ua/zbirnyk-kosn
  26. Методичні рекомендації щодо структури, змісту та обсягів підручників і навчальних посібників для вищих навчальних закладів. Науково-методичний центр вищої освіти МОН України. Протокол N 6 від 29.07.05. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0006290-05#Text
  27. Мойсеюк Н. Педагогіка: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.]. Київ: ВАТ «Білоцерківська книжкова фабрика», 2007. 656 с.
  28. Петрова Н., Плиса Г. Видання. Основні види. Терміни та визначення понять. Національний стандарт України. ДСТУ 3017:2015. Київ ДП «УкрНДНЦ», 2016. 42 с.
  29. Піраміда навчання. https://fsp.kpi.ua/ua/piramida-navchannya-edgara-dejla
  30. Тестові завдання з вищої математики: навч. посіб. / С. І. Гургула, В. М. Мойсишин, В. О. Воробйова та ін.; За ред. С. І. Гургули, В. М. Мойсишина. Івано-Франківськ: Факел, 2008. 737 с.
  31. Хаць Р. В. Асимптотичні оцінки та їх застосування: тексти лекцій, практичні, індивідуальні завдання: навч. посіб. Дрогобич: ДДПУ ім. Івана Франка, 2023. 130 с.