Том 2 № 1 (2025)
ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ, ІНФОРМАТИКИ, ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ

Методичні засади навчання теми «Опрацювання табличних даних» учнів з порушеннями зору в умовах інклюзії

Олена Косовець
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Біографія

Опубліковано 2025-05-21

Ключові слова

  • інклюзивна освіта,
  • методика навчання інформатики,
  • опрацювання табличних даних,
  • навчання учнів з глибокими порушеннями зору,
  • екранний диктор,
  • адаптація навчального матеріалу з інформатики
  • ...Більше
    Менше

Як цитувати

Методичні засади навчання теми «Опрацювання табличних даних» учнів з порушеннями зору в умовах інклюзії. (2025). Математика, інформатика, фізика: наука та освіта, 2(1), 93-103. https://doi.org/10.31652/3041-1955-2025-02-01-14

Анотація

У статті розглянуто методичні особливості організації навчання теми «Опрацювання табличних даних» шкільного курсу інформатики для учнів з глибокими порушеннями зору в умовах інклюзивного класу. Наголошено на недостатності загальних методичних рекомендацій для ефективної реалізації інклюзивного підходу на рівні окремих предметів, зокрема інформатики. Проаналізовано технічні та методичні аспекти, які забезпечують доступність цифрового середовища для незрячих учнів: використання програм екранного озвучення (NVDA), адаптація навчальних матеріалів підручника з інформатики, подання клавіатурних команд, індивідуалізація навчальних завдань. Наведено приклади адаптованих вправ і фрагментів практичних робіт, що враховують специфіку сприйняття інформації учнями з порушеннями зору. Окреслено підходи до формування цифрової грамотності, розвитку просторового та логічного мислення в інклюзивному середовищі. Запропоновані методичні рішення сприяють створенню доступного та ефективного освітнього простору відповідно до потреб усіх учнів. 

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Kovtoniuk M. M., Kosovets O. P., Soia O. M., Pinaieva O. Yu., Ovcharuk V. G., Mukhsina K..Modeling the Development Process of Inclusive Education in Ukraine. IAPGOŚ. 2022. Vol. 68. P. 48–59 DOI: https://doi.org/10.15804/tner.22.68.2.03
  2. Lindner K.-Th., Schwab S., Emara М., Avramidis E. Do teachers favor the inclusion of all students? A systematic review of primary schoolteachers’ attitudes towards inclusive education. European Journal of Special Needs Education. 2023. Volume 38, Issue 6. DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2023.2172894
  3. Szumski G., Smogorzewska J., Grygiel P. Academic achievement of students without special educational needs and disabilities in inclusive education–Does the type of inclusion matter? PLOS ONE. 2022. Vol. 17 (7): e0270124. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0270124
  4. Бондаренко О. О., Ластовецький В. В., Пилипчук О. П., Шестопалов Є. А. Інформатика : підруч. для 6 кл. закл. загал. серед. освіти. Харків : Вид-во «Ранок», 2023. 256 с.
  5. Заярнюк О. В. Інклюзивна освіта в Україні: проблеми та шляхи їх вирішення. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Економіка та управління, 2015. Випуск 11. C. 190–193. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_eim_2015_11_45
  6. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агентство «Україна», 2019. 300 с.
  7. Колупаєва А. А., Тараненко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі: навчально-методичний посібник. Харків: Видавничий дім «Ранок», 2019. 304 с.
  8. Конвенція про права осіб з інвалідністю від 6 липня 2016 року № 995_g71. База даних «Законодавство України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text
  9. Конституція України: Закон України від 1 січня 2020 року № 254к/96-ВР / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
  10. Концепція розвитку інклюзивного навчання. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya
  11. Костенко Т. М., Гудим І. М. Навчання дітей з порушеннями зору: навчально-методичний посібник. Харків: Видавничий дім «Ранок», 2019. 184 с.
  12. Методичні рекомендації щодо організації інклюзивного навчання. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/inkluzyvne-navchannya/2019/08/07/rekomendatsiiorganizatsiya-navchannyaoop.pdf
  13. Ніколаєнко Я. М. Сучасні технології інклюзивного навчання в ЗЗСО України. Вісник науки та освіти. 2023. Вип. 8 (14). C. 461–470.
  14. Поступна О. В., Шведун В. О. Розвиток інклюзивної освіти в Україні через призму статистичних даних. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Актуальні проблеми розвитку українського суспільства. 2024. № 2. DOI: https://doi.org/10.20998/2227-6890.2024.2.19
  15. Потапюк Л. М., Дендак А. С. Розвиток інклюзивної освіти в Україні: проблеми та перспективи впровадження. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 3. С. 7-13. URL:
  16. http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3909
  17. Як діти з інвалідністю або з ООП та їхні батьки можуть отримати різні послуги. URL: https://nus.org.ua/2021/12/20/yak-dityam-z-invalidnistyu-abo-oop-i-yihnim-batkam-otrymaty-rizni-poslugy/