Статті
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ΦΟΡΤΕΠΙАННОГО НАВЧАННЯ
Опубліковано 22-09-2025
Ключові слова
- вчитель музичного мистецтва,
- інтегративне навчання,
- методика,
- музичний слух,
- художньо-експресивне мислення
- фортепіанне навчання ...Більше
Як цитувати
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ΦΟΡΤΕΠΙАННОГО НАВЧАННЯ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2(5), 96-104. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-28
Анотація
В статті на основі вивчення особливостей музичних здібностей запропоновано деякі методичні напрацювання щодо їх формування в процесі фортепіанного навчання здобувачів вищої мистецької освіти. Проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних науковців щодо даної проблематики. Розглянуто трактування поняття «здібності» у різних наукових галузях: у філософії – як спроможність успішно, продуктивно діяти в тій чи іншій галузі людського життя; психології – як індивідуально-психологічні особливості людини; педагогіці - як необхідна внутрішня умова успішної діяльності; мистецькій педагогіці – індивідуально-психологічні властивості, що є умовою сприйняття, виконання, створення музики. До основних музичних здібностей належить ладове чуття, музично-ритмічне чуття, здібність до слухових уявлень, музичне мислення, музична пам'ять. Наголошено, що для занять музичною діяльністю необхідний комплекс музичних здібностей, який називають музикальністю. Головною ознакою музикальності є здатність до переживання музики та її змісту. Розглянуто три види музикальності – інтелектуальну, емоційну, творчу. На основі аналізу наукових праць виокремлено основні види музичного слуху (мелодичний, гармонічний, поліфонічний, внутрішній), дві основні функції музичного слуху, а також дві групи методів його розвитку. Наявність музично-ритмічного чуття сприяє розумінню часової структури музики та емоційному сприйняттю музичних інтонацій. Розвинена музична пам'ять сприяє швидкому запам'ятовуванні музичного матеріалу, його зберіганню та максимально точному відтворенні у виконавській діяльності. Специфіка музичного мислення полягає у пізнанні та відображенні дійсності в музичних образах. Наголошено, що в процесі фортепіанного навчання здобувачів вищої мистецької освіти необхідно активізувати різні види мислення – абстрактно-логічне, емоційне, художньо-експресивне. Представлено методи розвитку музичної пам'яті та мислення. Одним із засобів формування художньо-експресивного мислення визнано методи інтегрованого навчання.Завантаження
Дані завантажень поки не доступні.
Посилання
- Honcharenko S.U. (1997) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. 373. [in Ukrainian].
- Hryzohlazova T. I. (2025) Rozvytok muzychnoho slukhu v konteksti fortepiannoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. (33), 3-9. [in Ukrainian].
- Hrynchuk I.V., Burska O. P. (2008) Problemy muzychnoho myslennia: teoriia metodyka rozvytku. Dialektyka muzychnoho lohosu ta eidosu: navch.-metodychnyi posibnyk. 224. [in Ukrainian].
- Husak V. (2006) Osoblyvosti rozvytku rukhovoi pamiati v protsesi profesiinoi pidhotovky vchytelia muzyky. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. 71–80. [in Ukrainian].
- Ekonomova, O.S, Harkusha L.I. (2022) Formuvannia ta rozvytok muzychnoho slukhu v profesiinomu rozvytku studenta-pianista. Naukovi zapysky. Seriia. Pedahohichni nauky. (153), 50-56. [in Ukrainian].
- Kostiuk, H.S. (1963) Zdibnosti ta yikh rozvytok u ditei. 80. [in Ukrainian].
- Kremeshna, T.S. (2012) Muzychne myslennia yak faktor profesiinoho stanovlennia maibutnikh uchyteliv muzyky. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. (6 (2), 140–144. [in Ukrainian].
- Li Khuifan.(2023) Rozvytok muzykalnosti molodshykh shkoliariv u protsesi fortepiannoho navchannia v pozashkilnykh zakladakh mystetskoi osvity. Dysertatsiia na zdobuttia stupenia doktora filosofii zi spetsialnosti 014 Serednia osvita (muzychne mystetstvo). 255. [in Ukrainian].
- Moskvichova Yu. O. (2022) Pedahohichni umovy rozvytku muzychnoho myslennia studentiv-pianistiv. Filosofiia kulturno-mystetskoi osvity 131-135. [in Ukrainian].
- Naumenko S. I. (2015) Psykholohiia muzychnoi diialnosti. Chernivtsi: PP Vydavnychyi dim «Rodovid», 408. https://fm.udu.edu.ua/kafedr/s-ainmenu-21/naumenko-svitlana-ivanivna [in Ukrainian].
- Rohoza O.S. (2011) Metodyka rozvytku muzychnoho myslennia molodshykh shkoliariv u protsesi navchannia hry na hitari. avtoref. dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. 215. [in Ukrainian].
- Tarkivska-Nahynaliuk O. D. (2021) Pedahohichni umovy rozvytku metrorytmichnoho chuttia maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi fakhovoi pidhotovky. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. 224. [in Ukrainian].
- Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. (2002). 742. [in Ukrainian].
- Vidor, D. (1926). Was ist musikalisch. [in Germany].
- Seashore, C. (1938). The Psychology of Musical Talent. [in in England].
- Revesz, G. (1925). The psychology of a musical prodigy, Kegan Paul, Trench & Trubner.. [in England].
- Weliek, A. (1963). Musik Psychology und Musikasthetik. [in Germany]..