wwww
No. 3 (2024)
Conceptual foundations of art education

TIMBRO-ORCHESTRIAL INTONATION AS A CATEGORY OF ART EDUCATION

Yaroslav Novosadov
Bio

Published 2024-12-27

Keywords

  • timbre; orchestra; intonation; skills; pedagogy

How to Cite

TIMBRO-ORCHESTRIAL INTONATION AS A CATEGORY OF ART EDUCATION. (2024). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 3. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2024(3)-13

Abstract

One of the most important characteristics of musical sound, which determines the individuality of the performance style and sound of the instrument, is the timbre. The article reveals the issue of timbre-orchestral intonation as one of the key means of forming artistic thinking in students of higher education. It was determined that timbre-orchestral intonation is a complex concept that interacts between various musical elements and requires from the performers not only technical perfection, but also their own vision of the musical work. It is noted that one of the key aspects of timbre-orchestral intonation is its role in the formation of auditory perceptions. Students of higher education develop the ability to analytically perceive musical timbres, intonations, and their combinations. Thanks to this, they learn to intonate their own sound into the general orchestral palette, which in turn is one of the key achievements in artistic expressiveness. The article examines research in the field of pedagogy and musicology that addressed the topic of timbre-orchestral intonation skills as domestic. Methods of formation of timbre-orchestral intonation skills of students of art faculties of pedagogical universities are considered separately. The article offers various forms of work for the formation of timbre-orchestral intonation skills, including: the main ones, such as the analysis of sheet music, various forms of work with the orchestra, and the latest information and communication technologies. It is emphasized that the skills of timbre-orchestral intonation help to achieve a balanced and harmonious sound of the orchestra, where each instrument is an integral part of the overall orchestral fabric. The article emphasizes that timbre-orchestral intonation is not only a technical, but primarily a creative process that forms a musician as a person.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Жарков О. М. Подвійна природа тембру в оркестрових творах: інтерпретаційний аспект. Музично-теоретичні концепції: історія і сучасність. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 129. Київ, 2020. С. 140-152
  2. Косенко Г. Темброва семантика альта як художня метасистема. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків, 2017. С. 174–187. Вип. 46. URL: http://num.kharkiv.ua/intermusic/vypusk46/vip.46_174-187.pdf
  3. Левицька І. М. Розвиток тембрового слуху дітей молодшого шкільного віку в процесі інструментального музикування. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип.170. 2018. С. 188‐192
  4. Мозгальова Н. Г. Основні напрями модернізації інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики. Науковий часопис. Вип.16(21). Київ, 2014. С. 99-104
  5. Новосадов Я., Мозгальова Н. Історія становлення флейтового мистецтва. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Вип. 29. Київ, 2023. С. 222–229.
  6. Шип С. В. Музична форма від звуку до стилю: навчальний посібник. Київ, Заповіт. 1998. 368 с.
  7. Юцевич Ю. Музика: словник-довідник. Тернопіль, 2003. 352 с.
  8. Mozgalova, N., & Novosadova, A. GENRE-STYLE INNOVATIONS IN THE OEUVRE OF MODERN UKRAINIAN COMPOSERS. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 4. 2022. Р. 56-63. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2022-4-7
  9. Weid J.-N. von der. La musique du XX siècle. Paris : Hachette, 1992. 382 p.