No. 5 (2025)
Articles

UNLOCKING THE POTENTIAL OF PLAY AS A MEANS OF HARMONIOUS DEVELOPMENT FOR PRESCHOOL AND JUNIOR SCHOOL-AGE CHILDREN

Kateryna Kolesnik
Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine
Svitlana Pokhyla
Horbanivka Preschool Education Institution (nursery - kindergarten) “Perlyna” of the Agronomic Village Council, Horbanivka village, Vinnytsia district, Ukraine
Nadiia Komarivska
Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine
Inna Karuk
Mykhailo Kotsiubynskyi Vinnytsia State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine

Published 2025-01-01

Keywords

  • діти старшого дошкільного віку,
  • молодші школярі,
  • гра,
  • ігрова діяльність

How to Cite

UNLOCKING THE POTENTIAL OF PLAY AS A MEANS OF HARMONIOUS DEVELOPMENT FOR PRESCHOOL AND JUNIOR SCHOOL-AGE CHILDREN. (2025). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 5, 146-149. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-1)-18

Abstract

The use of games as a means of educating and raising preschool and junior school-age children. The main goal of these documents is the formation of a new generation child: responsible, thoughtful, creative, initiative, individual, capable of solving life situations. In this context, the educator's awareness of the significance of play and their ability to integrate it into the educational process becomes an important prerequisite for the harmonious development of the child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти). Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33 «Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція». URL: http://surl.li/qjxo (дата звернення: 20.10.2022).
  2. Войтко В. І. Психологічний словник. Київ: Вища школа, 1982. 214 с.
  3. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проєкту В.О. Огнев’юк; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна [та ін.]; наук. ред. Г.В. Бєлєнька; Київ. у - т ім. Б. Грінченка. Київ: Київ. у - т ім. Б. Грінченка. 2020. 440 с.
  4. Луценко І.О. Дитина - дорослий: вчимося спілкуватись. Київ: Світич, 2008. 156 с.
  5. Любчак Л.В., Колеснік К.А. Методика організації ігрової діяльності: практикум. Вінниця: ЦОП «Документ Принт», 2017. 196 с.
  6. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» / наук. ред. Г.В. Бєлєнька, О.А. Половіна, І.В. Кондратець; авт. кол.: Г.В. Бєлєнька, О.Л. Богініч, В.М. Вертугіна, К.І. Волинець та ін. Київ: ТОВ «АКМЕ ГРУП», 2021. 568 с.
  7. Організація дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: навчально - методичний посібник / За ред. Г.С. Тарасенко. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2010. 320 с.
  8. Karuk I., Kolesnik K., Kryvosheya T., Pakhalchuk N., Pokhyla S. Trends of implementation of research - experimental activities in preschool educational institutions of ukraine in today’s conditions . SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION: Proceedings of the International Scientific Conference. Volume II, May 24th, 2024. 16 - 26.],
  9. keywords
  10. en
  11. play
  12. preschool education
  13. primary education
  14. child development
  15. pedagogy
  16. play activity
  17. uk
  18. гра
  19. дошкільна освіта
  20. початкова освіта
  21. розвиток дитини
  22. педагогіка
  23. ігрова діяльність