wwww
№ 1 (2023)
Мистецтво в соціокультурному континуумі

Роль духовної музики у творчості українських композиторів

Тетяна Грінченко
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія
Ольга Клітинська
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія

Опубліковано 30-10-2023

Ключові слова

  • духовна музика, українські композитори, музична культура

Як цитувати

Роль духовної музики у творчості українських композиторів. (2023). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 1, 75-80. https://doi.org/10.31652/3041-1009-2023(1)-10

Анотація

У статті досліджується роль духовної музики у творчості українських композиторів та її вплив на розвиток музичної культури України. Розкрито сутність поняття «духовна музика», висвітлено різні підходи сучасних науковців до його визначення. Розглянуто духовну хорову спадщину видатних українських композиторів в контексті їхньої уваги до релігійних текстів.

Музика завжди відігравала важливу роль у формуванні національної самосвідомості та вираженні духовних цінностей народу. Україна, яка має багатовікову історію та глибокі культурні традиції, багата на видатних композиторів, творчість яких має яскраво виражену духовну складову. Духовна музика українських композиторів – це скарбниця національної культури та невичерпне джерело натхнення для виконавців і слухачів.

У статті доведено, що роль духовної музики в творчості українських композиторів є невід'ємною частиною культурного доробку України з часів давнини по нинішній час. Ретроспективно розглянуто еволюцію розвитку українського музичного мистецтва в жанрі духовної музики від М. Березовського і А. Веделя до сучасних творців музики даного жанру: Л. Дичко, В. Степурка, В. Сильвестрова та інших. Нові можливості жанр духовної музики отримав у виконанні сучасних хорових колективів, таких як академічний камерний хор «Київ» під орудою М. Гобдича. У статті оглядово досліджується творчість цього славетного колективу.

Українські композитори продовжують роз­ви­вати духовну музику, адаптуюють її до сучасних те­нденцій та вимог, поєднують традиційні еле­менти з експериментальним звучанням та цікавим ін­струмен­тальним супроводом, що створює нові мож­ливості для вираження музичного духовного змісту. У висновку автори схиляються до думки, що творчість українських композиторів в жанрі духовної музики є безцінним скарбом, який необхідно підтримувати і розвивати як в України, так і за її межами. 

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Микол Гобдич. Духовна музика Валентина Сильвестрова: [Електронний ресурс]. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/15f9334d-637a-4299-861e-2074c0ae3153/content
  2. Григорчук І. С. Формування морально-ціннісного відношення до духовної музики в процесі підготовки вчителів музики (на матеріалі православної християнської традиції): Автореф. дис. ..канд. пед. наук. Київ. 1998. 16 с.
  3. Завальнюк А. Ф. Духовні твори М. Д. Леонтовича Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. Випуск 26. 2018 С. 34-39. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2018-26-34-39
  4. Кізян О. І. Микола Леонтович – славетний український композитор: біобібліогр. покажч. упр. культури і мистецтв Вінниця. облдержадмін. Вінниця, 2017. 412 с.
  5. Маріо М. Д. Виховання молоді засобами православної духовної музики у закладах освіти України (кінець ХІХ – поч. ХХ ст.) : Дис. … канд.. пед наук. Полтава, 2000. 238 с.
  6. Москальова Л. Ю. Моральне виховання особистості майбутнього вчителя музики і художньої культури засобами українського сакрального хорового мистецтва : автореф. дис. ... на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук. – Київ. 2004. – 21 с.
  7. Остапенко Л. В. Розвиток творчих якостей у студентів-хормейстерів засобами української хорової музики: дис. .. канд. пед. наук. Київ, 1999. 162 с.
  8. Радковська Л. Формування музичного сприйняття студентів вищих мистецьких закладів засобами духовної музики: дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2006. 263 с.