ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У ПРОЦЕСІ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ
Опубліковано 02-01-2025
Ключові слова
- інформаційно-комунікаційна компетентність; майбутній вчитель музичного мистецтва; інтегроване навчання; цифрові технології; шляхи формування інформаційно-комунікаційної компетентності; критичне мислення; мотивація; творчість
Авторське право (c) 2024 Людмила Онофрійчук, Марія Червоній, Наталія Лановенко, Олеся Газінська
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
У статті розглянуто проблему формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі інтегрованого навчання. Актуальність підкреслюється зростанням інформаційно-технологічного простору та оновленням ресурсного забезпечення закладу вищої освіти.
Звернено увагу на важливість забезпечення інтегративності змісту навчання, успішність якого залежить від наявності системних знань з різних мистецьких галузей. Здійснено аналіз українських та зарубіжних наукових джерел та визначено необхідність висвітлення шляхів формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі інтегрованого навчання.
Проаналізовано ключові поняття: «компетентність», «комунікативна компетентність», «інформаційно-комунікативна компетентність», «художньо-інформаційна компетентність», розглянуто структуру інформаційно-цифрової компетентності згідно стандарту вчителя та зазначено, що інтегрований підхід в цьому процесі сприятиме розкриттю творчого потенціалу особистості та її потреби до самовдосконалення.
Висвітлено основні шляхи формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі інтегрованого навчання: створення сприятливого психологічного середовища під час використання інформаційно-комунікаційних технологій, підвищення мотивації та зацікавлення; спрямування на розвиток критичного мислення у процесі інтегрованого навчання; стимулювання майбутнього вчителя музичного мистецтва до власної творчості за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій; систематичність застосування інформаційно-комунікаційних технологій.
Розглянуто цифрові ресурси FL Studio, GarageBand, що дають можливість навчитись основам композиції, аранжування тощо та віртуальних ресурсів на платформах YouTube та Facebook. Визначено, що набуття інформаційно-комунікаційною компетентністю майбутнім вчителем музичного мистецтва розкриє нові можливості використання цифрових продуктів в освітньому процесі.
Завантаження
Посилання
- Белінська Т. В., Кушнір К. В., Білозерська Г. О., Сізова Н. С. До проблеми впровадження інтегрованого підходу у процес викладання вокально-хорових дисциплін у закладах Вищої освіти. Інноваційна педагогіка. В. 25. Т. 2. Одеса: «Гельветика», 2020. С. 16-21. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/25/part_2/5.pdf
- Білозерська Г. О., Белінська Т. В., Кушнір К. В. Використання інноваційних технологій навчання в контексті вивчення диригентсько-хорових дисциплін у вищій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. В. 63. Вінниця, 2020. С. 71-77. https://drive.google.com/file/d/1Fjblekk76mJKAQic6YiG9X9hAdFjc-a4/view
- Буцерога А. О., Онофрійчук Л. М. Розвиток професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі музично-театральної діяльності школярів. Актуальні проблеми мистецької підготовки майбутнього вчителя : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практична конференція з міжнародною участю « (VIІІ школа методич. досвіду) м. Вінниця, 24-25 листопада 2020 р. Вінниця. С. 52-55. https://www.library.vspu.net/jspui/bitstream/123456789/6737/1/Butseroga_Zbirnik_aktualni_problemi_2020-52-55.pdf
- Гаврілова Л. Г. Система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2015. 42 c.
- Гончаренко С. І. Використання цифрових технологій на уроках мистецтва як засіб активізації творчого потенціалу учнів. Актуальні проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць. В. 18(2). Київ, 2021. С. 34–39.
- Держстандарт базової середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» від 30.09.2020 р. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
- Кушнір К. В., Белінська Т. В., Білозерська Г. О. Використання інноваційних технологій навчання в контексті вивчення диригентсько-хорових дисциплін у вищій школі. Наукові записки. В. 63. Вінниця, 2020. С. 123-133. https://library.vspu.net/handle/123456789/8368?show=full
- Мартинюк А. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. В. 1(17). Київ, 2022. С. 192–200. https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.259987.
- Методичні рекомендації щодо формування інформаційно-цифрової компетентності педагогічних працівників. ДУ «Український інститут розвитку освіти». Київ, 2021. 22 с. https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2022/07/metodychni-rekomendacziyi-z-rozvytku-czyfrovoyi-kompetentnosti.pdf
- Онофрійчук Л. М. Cинтез мистецтв як фактор творчого виховання учнів підліткового віку. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: «Педагогіка». В. 1. Тернопіль, 2017. С. 199-206. http://surl.li/uspnvc
- Онофрійчук Л. М., Сушкевич Л. В. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва до педагогічної практики в середніх навчальних закладах. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць. В. 46. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2016. С. 135-140.
- https://www.library.vspu.net/jspui/bitstream/123456789/5558/1/Onofrichuk_45_v-288-292.pdf
- Скорик Т. В. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. В. 3. Ніжин : НДУ, 2016. С. 108-111.
- Чжан Няньхуа. Формування художньо-інформаційної компетентності студентів факультетів мистецтв у процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін: дис. …канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2017. 233 с.
- https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.08/dis_Zhang_Nyanhua.pdf
- Bilozerska A., Kushnir K., Belinska T., Rastruba T., Sizova N. Formation of a Developmental Environment of Professional Training of Future Music Teachers in the Ukrainian Educational Space. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 13(2). 2021. P. 90-109. https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/412
- Kim S. Social Integration in Cultural Diversity: Locating Art Education in the 21st Century. Learning through art: lessons for the 21st century? 2019. С. 24-35. https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/Learning-through-art-lessons-for-the-21-century.pdf
- Muzyka O., Lopatiuk Y., Belinska T., Belozerskaya A., Shvets I. Art education in the context of the modern educational process. Universal Journal of Educational Research. Vol. 8(11D). 2020. P. 63-68, http://surl.li/rbtmj
- Muzyka O., Lopatiuk Y., Belinska T., Belozerskaya A., Shvets I. Modern aesthetic education and its further directions. Linguistics and Culture Review. 5(S4). 2021. P. 12-21. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS4.1537