Статті
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ΦΟΡΤΕΠΙАННОГО НАВЧАННЯ
Опубліковано 15-12-2025
Ключові слова
- вчитель музичного мистецтва,
- інтегративне навчання,
- методика,
- музичний слух,
- художньо-експресивне мислення
- фортепіанне навчання ...Більше
Авторське право (c) 2025 Наталія Мозгальова

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ΦΟΡΤΕΠΙАННОГО НАВЧАННЯ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 6, 96-104. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-2)-28
Анотація
В статті на основі вивчення особливостей музичних здібностей запропоновано деякі методичні напрацювання щодо їх формування в процесі фортепіанного навчання здобувачів вищої мистецької освіти. Проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних науковців щодо даної проблематики. Розглянуто трактування поняття «здібності» у різних наукових галузях: у філософії – як спроможність успішно, продуктивно діяти в тій чи іншій галузі людського життя; психології – як індивідуально-психологічні особливості людини; педагогіці - як необхідна внутрішня умова успішної діяльності; мистецькій педагогіці – індивідуально-психологічні властивості, що є умовою сприйняття, виконання, створення музики. До основних музичних здібностей належить ладове чуття, музично-ритмічне чуття, здібність до слухових уявлень, музичне мислення, музична пам'ять. Наголошено, що для занять музичною діяльністю необхідний комплекс музичних здібностей, який називають музикальністю. Головною ознакою музикальності є здатність до переживання музики та її змісту. Розглянуто три види музикальності – інтелектуальну, емоційну, творчу. На основі аналізу наукових праць виокремлено основні види музичного слуху (мелодичний, гармонічний, поліфонічний, внутрішній), дві основні функції музичного слуху, а також дві групи методів його розвитку. Наявність музично-ритмічного чуття сприяє розумінню часової структури музики та емоційному сприйняттю музичних інтонацій. Розвинена музична пам'ять сприяє швидкому запам'ятовуванні музичного матеріалу, його зберіганню та максимально точному відтворенні у виконавській діяльності. Специфіка музичного мислення полягає у пізнанні та відображенні дійсності в музичних образах. Наголошено, що в процесі фортепіанного навчання здобувачів вищої мистецької освіти необхідно активізувати різні види мислення – абстрактно-логічне, емоційне, художньо-експресивне. Представлено методи розвитку музичної пам'яті та мислення. Одним із засобів формування художньо-експресивного мислення визнано методи інтегрованого навчання.Завантаження
Дані завантажень поки не доступні.
Посилання
- Honcharenko S.U. (1997) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. 373. [in Ukrainian].
- Hryzohlazova T. I. (2025) Rozvytok muzychnoho slukhu v konteksti fortepiannoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. (33), 3-9. [in Ukrainian].
- Hrynchuk I.V., Burska O. P. (2008) Problemy muzychnoho myslennia: teoriia metodyka rozvytku. Dialektyka muzychnoho lohosu ta eidosu: navch.-metodychnyi posibnyk. 224. [in Ukrainian].
- Husak V. (2006) Osoblyvosti rozvytku rukhovoi pamiati v protsesi profesiinoi pidhotovky vchytelia muzyky. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. 71–80. [in Ukrainian].
- Ekonomova, O.S, Harkusha L.I. (2022) Formuvannia ta rozvytok muzychnoho slukhu v profesiinomu rozvytku studenta-pianista. Naukovi zapysky. Seriia. Pedahohichni nauky. (153), 50-56. [in Ukrainian].
- Kostiuk, H.S. (1963) Zdibnosti ta yikh rozvytok u ditei. 80. [in Ukrainian].
- Kremeshna, T.S. (2012) Muzychne myslennia yak faktor profesiinoho stanovlennia maibutnikh uchyteliv muzyky. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia. (6 (2), 140–144. [in Ukrainian].
- Li Khuifan.(2023) Rozvytok muzykalnosti molodshykh shkoliariv u protsesi fortepiannoho navchannia v pozashkilnykh zakladakh mystetskoi osvity. Dysertatsiia na zdobuttia stupenia doktora filosofii zi spetsialnosti 014 Serednia osvita (muzychne mystetstvo). 255. [in Ukrainian].
- Moskvichova Yu. O. (2022) Pedahohichni umovy rozvytku muzychnoho myslennia studentiv-pianistiv. Filosofiia kulturno-mystetskoi osvity 131-135. [in Ukrainian].
- Naumenko S. I. (2015) Psykholohiia muzychnoi diialnosti. Chernivtsi: PP Vydavnychyi dim «Rodovid», 408. https://fm.udu.edu.ua/kafedr/s-ainmenu-21/naumenko-svitlana-ivanivna [in Ukrainian].
- Rohoza O.S. (2011) Metodyka rozvytku muzychnoho myslennia molodshykh shkoliariv u protsesi navchannia hry na hitari. avtoref. dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. 215. [in Ukrainian].
- Tarkivska-Nahynaliuk O. D. (2021) Pedahohichni umovy rozvytku metrorytmichnoho chuttia maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi fakhovoi pidhotovky. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata pedahohichnykh nauk. 224. [in Ukrainian].
- Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. (2002). 742. [in Ukrainian].
- Vidor, D. (1926). Was ist musikalisch. [in Germany].
- Seashore, C. (1938). The Psychology of Musical Talent. [in in England].
- Revesz, G. (1925). The psychology of a musical prodigy, Kegan Paul, Trench & Trubner.. [in England].
- Weliek, A. (1963). Musik Psychology und Musikasthetik. [in Germany]..