wwww
№ 2 (2023)
Концептуальні засади мистецької освіти

Педагогічні можливості мистецтва хореографії у творчому розвитку підлітків

Людмила Онофрійчук
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія
Світлана Онофрійчук
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна
Біографія

Опубліковано 18-12-2023

Ключові слова

  • хореографія, творчий розвиток, педагогічні методи, підлітки

Як цитувати

Педагогічні можливості мистецтва хореографії у творчому розвитку підлітків. (2023). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 2, 18-24. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2023(2)-02

Анотація

У статті розглянуто педагогічні методи, які забезпечують творчий розвиток учнів підліткового віку засобами мистецтва хореографії. Визначено значення мистецтва танцю у роботі з дитячим хореографічним колективом.

У статті зазначено, що рисою сучасного світу є спрямування на цифровізацію й автоматизацію, але заняття мистецтвом дозволяють проживати особисті емоції, що є важливим для сучасних школярів, щоб відчувати і розуміти красу виконаної роботи і перетворювати її енергію у творчі досягнення.

Основна проблема нашого дослідження полягає у вивченні методико-теоретичної системи видатних українських педагогів-хореографів та використання ефективних методів роботи у творчій діяльності майбутніх фахівців хореографічного мистецтва. Мета дослідження передбачає обґрунтування педагогічних можливостей хореографічного мистецтва у творчому розвитку учнів підліткового віку під час вивчення класичного, народно-сценічного, сучасного танцю. Визначальною умовою успіху у творчості є систематична, наполеглива робота, яка потребує мобілізації духовних сил і максимальної зосередженості. Гармонійне поєднання танцю і пантоміми, музики і поезії, пластики рухів і драматургії літературного твору в єдине ціле є важливим фактором для естетичного виховання особистості, її творчого удосконалення і ціннісного ставлення до дійсності. Авторами зазначено, що останнім часом відповідні дисципліни дедалі ширше впроваджуються у заклади освіти, виконуючи цілу низку функцій, а саме: виховну, пізнавальну, творчого діалогу і співтворчості, що помітно впливає на підлітків, підвищує їх власну самооцінку, сприяє появі потреби до саморозвитку.

Встановлено, що мистецтво танцю є невід'ємною складовою культури українського народу, українське хореографічне мистецтво має свій потужний, самобутній голос у світі культури і мистецтва. Педагогічні новаторські ідеї наших педагогів-хореографів широко відомі за межами України, їх знають і шанують у світі. Висвітлено педагогічні методи, які успіщно використовують у своїй роботі сучасні педагоги Раду Поклітару, Лариса Цвєткова та інші. До них належать методи: індивідуального підходу до кожного учня, імпровізації та експериментування, використання мультимедійних технологій, тренінгів, ділових ігор, ситуаційних завдань, майстер-класів, проблемних занять, а також творчих форм роботи (комбінації, етюди).

Досвід відомих педагогів показав, що мистецтво хореографії розкриває широкий простір для розвитку творчого потенціалу особистості, дозволяє разом з виконавською практикою вносити в танцювальне навчання й виховання творчі елементи. 

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Василевська-Скупа Л. П. Мистецька освіта як фактор розвитку національної культури. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 37. Вінниця: ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2014. С. 364-368.
  2. Зузяк Т. П., Грінченко Т. Д., Мацюк О. M. До питання фахової підготовки майбутнього вчителя хореографії: професіографічний підхід. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2023. С. 85-91. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.11
  3. Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: Монографія. К.: ДП «Інформ.-аналіт. Агенство», 2012. 200 с.
  4. Мартиненко О. В. Методика роботи з хореографічним колективом: теорія і практика: підручник для здобувачів першого рівня вищої освіти спеціальностей 024 Хореографія, 014 Середня освіта (Хореографія). Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2020. 390 с.
  5. Онофрійчук Л. М., Пахольчак Є. С., Онофрійчук С. О. Розвиток музикальності школярів на заняттях з хореографії. Науковий часопис НПУ імені Н. П. Драгоманова. Серія 14. 2023. С.169-176. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.21
  6. Поклітару – видатний балетмейстер України: https://berdyanskdance.blogspot.com/p/blog-page_89.html
  7. Раду Поклітару: https://kyivmodernballet.com/our-team/473
  8. Раду Поклітару, хореограф: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2689996-radu-poklitaru-horeograf.html
  9. Цвєткова Л. Ю. Сучасні проблеми виконавської культури та репертуару в дитячих аматорських танцювальних колективах. Хореографічна культура сучасності: глобалізаційні виклики : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. [упор. А. М. Підлипська], м. Київ, 23 квітня 2021 р. Київ : КНУКіМ. 36-38 с.
  10. Шабаліна О. М. Емоційно-тілесний інтелект як феномен ефективного співіснування людини і людини-митця з технологіями ХХІ ст. Хореографічна культура сучасності: глобалізаційні виклики : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. [упор. А. М. Підлипська], м. Київ, 23 квітня 2021 р. Київ : КНУКіМ. С.87-90.
  11. N. Mozgalova, I. Baranovska, T. Zuziak, A. Martyniuk, O. Luchenko. Professional training of music and choreography teachers: artistic-communicative context Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific. 2022. S. 134-138. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.6889