FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF THE FUTURE MUSIC ART TEACHER IN THE PROCESS OF INTEGRATED LEARNING
Published 2025-01-02
Keywords
- information and communication competence; future music teacher; integrated learning; digital technologies; ways of information and communication competence formation; critical thinking; motivation; creativity
Copyright (c) 2024 Людмила Онофрійчук, Марія Червоній, Наталія Лановенко, Олеся Газінська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
The article deals with the problem of forming the information and communication competence of the future music teacher in the process of integrated education. The relevance is emphasized by the growth of the information and technological space and the renewal of the resource provision of the higher school. Attention is drawn to the importance of ensuring the integrability of the educational content, the success of which depends on the availability of systematic knowledge from various artistic fields. The analysis of Ukrainian and foreign scientific sources was carried out and the need to highlight the ways of forming the information and communication competence of the future music teacher in the process of integrated education was determined.
The key concepts: «competency», «communicative competence», «information-communicative competence», «artistic-information competence» were analyzed, the structure of information-digital competence according to the teacher's standard was considered and it was indicated that an integrated approach in this process will contribute to the disclosure of the creative potential of an individual and desire for self-improvement.
The main ways of forming the information and communication competence of the future music teacher in the process of integrated learning are highlighted: creating a favorable psychological environment during the use of information and communication technologies, increasing motivation and interest; focus on the development of critical thinking in the process of integrated learning; stimulating the future music teacher to his own creativity with the help of information and communication technologies; systematic application of information and communication technologies.
The digital resources of FL Studio, GarageBand, which provide an opportunity to learn the basics of composition, arrangement, etc. and virtual resources on the YouTube and Facebook platforms, are considered. It was determined that the acquisition of information and communication competence by the future music teacher will reveal new opportunities for the use of digital products in the educational process.
Downloads
References
- Белінська Т. В., Кушнір К. В., Білозерська Г. О., Сізова Н. С. До проблеми впровадження інтегрованого підходу у процес викладання вокально-хорових дисциплін у закладах Вищої освіти. Інноваційна педагогіка. В. 25. Т. 2. Одеса: «Гельветика», 2020. С. 16-21. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/25/part_2/5.pdf
- Білозерська Г. О., Белінська Т. В., Кушнір К. В. Використання інноваційних технологій навчання в контексті вивчення диригентсько-хорових дисциплін у вищій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. В. 63. Вінниця, 2020. С. 71-77. https://drive.google.com/file/d/1Fjblekk76mJKAQic6YiG9X9hAdFjc-a4/view
- Буцерога А. О., Онофрійчук Л. М. Розвиток професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва в процесі музично-театральної діяльності школярів. Актуальні проблеми мистецької підготовки майбутнього вчителя : зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практична конференція з міжнародною участю « (VIІІ школа методич. досвіду) м. Вінниця, 24-25 листопада 2020 р. Вінниця. С. 52-55. https://www.library.vspu.net/jspui/bitstream/123456789/6737/1/Butseroga_Zbirnik_aktualni_problemi_2020-52-55.pdf
- Гаврілова Л. Г. Система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2015. 42 c.
- Гончаренко С. І. Використання цифрових технологій на уроках мистецтва як засіб активізації творчого потенціалу учнів. Актуальні проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць. В. 18(2). Київ, 2021. С. 34–39.
- Держстандарт базової середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти» від 30.09.2020 р. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
- Кушнір К. В., Белінська Т. В., Білозерська Г. О. Використання інноваційних технологій навчання в контексті вивчення диригентсько-хорових дисциплін у вищій школі. Наукові записки. В. 63. Вінниця, 2020. С. 123-133. https://library.vspu.net/handle/123456789/8368?show=full
- Мартинюк А. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. В. 1(17). Київ, 2022. С. 192–200. https://doi.org/10.31865/2414-9292.17.2022.259987.
- Методичні рекомендації щодо формування інформаційно-цифрової компетентності педагогічних працівників. ДУ «Український інститут розвитку освіти». Київ, 2021. 22 с. https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2022/07/metodychni-rekomendacziyi-z-rozvytku-czyfrovoyi-kompetentnosti.pdf
- Онофрійчук Л. М. Cинтез мистецтв як фактор творчого виховання учнів підліткового віку. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: «Педагогіка». В. 1. Тернопіль, 2017. С. 199-206. http://surl.li/uspnvc
- Онофрійчук Л. М., Сушкевич Л. В. Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх вчителів музичного мистецтва до педагогічної практики в середніх навчальних закладах. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць. В. 46. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2016. С. 135-140.
- https://www.library.vspu.net/jspui/bitstream/123456789/5558/1/Onofrichuk_45_v-288-292.pdf
- Скорик Т. В. Формування комунікативної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Наукові записки. Психолого-педагогічні науки. В. 3. Ніжин : НДУ, 2016. С. 108-111.
- Чжан Няньхуа. Формування художньо-інформаційної компетентності студентів факультетів мистецтв у процесі вивчення диригентсько-хорових дисциплін: дис. …канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2017. 233 с.
- https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.08/dis_Zhang_Nyanhua.pdf
- Bilozerska A., Kushnir K., Belinska T., Rastruba T., Sizova N. Formation of a Developmental Environment of Professional Training of Future Music Teachers in the Ukrainian Educational Space. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 13(2). 2021. P. 90-109. https://doi.org/10.18662/rrem/13.2/412
- Kim S. Social Integration in Cultural Diversity: Locating Art Education in the 21st Century. Learning through art: lessons for the 21st century? 2019. С. 24-35. https://www.insea.org/wp-content/uploads/2021/12/Learning-through-art-lessons-for-the-21-century.pdf
- Muzyka O., Lopatiuk Y., Belinska T., Belozerskaya A., Shvets I. Art education in the context of the modern educational process. Universal Journal of Educational Research. Vol. 8(11D). 2020. P. 63-68, http://surl.li/rbtmj
- Muzyka O., Lopatiuk Y., Belinska T., Belozerskaya A., Shvets I. Modern aesthetic education and its further directions. Linguistics and Culture Review. 5(S4). 2021. P. 12-21. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS4.1537