Образи «радянського» та «радянськості» у культурному ландшафті Вінниччини (за польовими етнографічними матеріалами)
pdf

Ключові слова

культурний ландшафт, «радянське», «радянськість», польові етнографічні матеріали, Вінниччина

Як цитувати

Жмуд, Н. (2020). Образи «радянського» та «радянськості» у культурному ландшафті Вінниччини (за польовими етнографічними матеріалами). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія, 34, 75-82. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2020-34-75-82

Анотація

Метою статті є аналіз образів «радянського» та «радянськості» у візуальних об’єктах культурного ландшафту Вінниччини на основі польових етнографічних матеріалів, зібраних в процесі колективних та індивідуальних експедицій студентами факультету історії, права і публічного управління та викладачами кафедри історії та культури України Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського у 2018-19 рр. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні загальнонаукових (аналізу, синтезу, узагальнення) методів з принципами історизму, системності, науковості та верифікації і здійснюється в міждисциплінарній площині – у розрізі «культурландшафтного» (в контексті антропології простору) і пам’яттєвого дискурсів та методології візуальної антропології. Наукова новизна роботи полягає у спробі розведення понять «радянське» і «радянськість». Шляхом аналізу візуальних об’єктів культурного ландшафту авторка простежила органічне поєднання об’єктів матеріальної культури (топоніміка, символіка, різнофункціональна архітектура, транспортні засоби, меморіальні місця тощо) з різновидами людських практик (щоденні, ритуальні, символічні, мистецькі тощо), акцентуючи на зв’язку візуалізації з когнітивною формою пізнання, що підкреслює соціокультурні особливості при створенні та розумінні цих візуальних образів. Дослідниця торкнулася також питання труднощів (не)зчитування образів «радянського»  та «радянськості» у візуальному просторі,  їх (не)сприйняття та (не)переосмислення різними поколіннями. Висновки. Перспективність окресленої теми є важливою не лише в науковій, а й суспільній площині, що увиразнює її прикладний вектор. Оскільки головною метою візуального в радянський час було досягнення гомогенності та уніфікації суспільства у всіх його сферах, тому ключові завдання сучасного «культурландшафтного» дискурсу – це трансформація культурного ландшафту в бік конструювання свого «обличчя» з чіткою локальною ідентичністю його мешканців та увиразненням «індивідулізації» простору для репрезентування соціокультурної гетерогенності. Це й повинно визначити модус формування, насамперед, його туристичної привабливості для «інших» та комфортності для «себе».

pdf

Посилання

Бакуменко, Г. (2013). Доска почета: определение предмета исследования. http://sciarticle.ru/stat.php?i=doska_pocheta:_opredelenie_predmeta_issledovaniya

Головаха, Е. Панина, Н. (1994). Социальное безумие: история, теория и современная практика. Киев : Абрис, 168 с.

Гримич, М. (Упорядн.). (2017). Культурний ландшафт Києва та околиць. Антропологія простору: збірник наукових праць у 4 т. Київ: Дуліби, 316 с.

Закон України. (2015). Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (Відомості Верховної Ради (ВВР), № 26, ст.219. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/317-19

Інтернет-видання «Історична правда». (2013). Радянські плакати-лякалки про техніку безпеки. Фото. https://www.istpravda.com.ua/artefacts/2013/07/15/130661

Каганский, В. (2012). Советское пространство: ландшафтный и экологический аспект Лабиринт. Журнал социально-гуманитарных исследований. С. 26-36.

Киридон, А. (2016). Гетеротопії пам’яті: Теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті. Київ : Ніка-Центр, 320 с.

Полек, Т. Брайченко, О. Годованська, О. (2019). Доповідь Коляструк О. на тему «Візуальне радянське у повсякденні – повсякдення у радянському візуальному: дзеркала бачення». http://uamoderna.com/event/hodovanka-polek-braichenko-review

РФ ННЛЕП – Рукописний фонд навчально-наукової лабораторії з етнології Поділля Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.

Тищенко, І. (2019). Що таке міський публічний простір. https://mistosite.org.ua/ru/articles/shcho-take-miskyi-publichnyi-prostir

Цирулева, Ю. (2019). Почему подъезды в СССР красили в синий и зеленый цвета. https://realty.rbc.ru/news/5cc5806d9a794719f26f9483

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2020 Наукові записки Віницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##