Опубліковано 30-10-2023
Ключові слова
- Олександр Козаренко, постмодернізм, українські композитори ХХ століття
Авторське право (c) 2023 Anna Новосадова, Nataliia Zadachyna
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Як цитувати
Анотація
Статтю присвячено висвітленню особливостей утілення постмодерних рис у музичному просторі України кінця ХХ-початку ХХІ століть. Визначений період охарактеризовано відмовою від загальноприйнятих законів музичного мистецтва на користь індивідуалізації композиторської творчості. Синтез стилів, жанрів, технік стає постмодерною поетикою та новою культурною традицією. Серед відомих вітчизняних митців періоду кінця ХХ-початку ХХІ століть чільне місце належить постаті О. Козаренка. Актуальність дослідження пов’язана з конструктивними змінами мистецтва, динамічністю музичної сфери, самобутньою композиторською творчістю, що потребують мистецтвознавчого аналізу.
Метою статті є визначення характерних особливостей постмодернізму та їх втілення у творчості О. Козаренка. Питання особливостей творчого методу О. Козаренка неодноразово ставало об’єктом досліджень таких вітчизняних музикознавців, як О. Коменди, Н. Швець-Савицької, С. Павлишин, Ю. Чекана та інших. Однак аналіз творчого почерку композитора в контексті постмодернізму, на нашу думку, потребує більш ґрунтовного вивчення. У творах О. Козаренка спостерігаємо самобутній синтез естетики постмодерну та національної лексики, жанрово-стильовий синтез, пошук нових інтонаційних барв, оркестрових поєднань, використання прийомів алюзії, алеаторики, сонорики. Ці та інші риси, що розкриваються в інструментальних, симфонічних, духовних творах автора, є свідченням постмодерної особистості. Розглянувши особливості музичної мови О. Козаренка на прикладі композицій «П’ять весільних ладкань з Покуття», «Сім струн», «П’єро мертвопетлює», можемо зробити висновок про постмодерний почерк композитора, що є характерним як для цих творів, так і для інших доробків О. Козаренка. Перспективою подальших досліджень, на нашу думку є аналіз традиційних та новаторських композиційних рішень духовної музики О. Козаренка.
Завантаження
Посилання
- Бондарь І. С. Категорія «Постмодернізм» у теорії та практиці мистецтва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 1, 2015.
- Вовкун В. В. Діалогічний потенціал українського авангарду. Культура і сучасність: Альманах, М-во освіти і науки України, Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2009. № 1. С. 44–49.
- Гребенюк Т. В. Художня культура українського постмодернізму (на матеріалі сучасної прози). Навчальний посібник з курсу «Культурологія». Запоріжжя, 2007. 136 с.
- Грібінєнко Ю. О. Музична полістилістика у світлі теорії інтертекстуальності: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2006.
- Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром: інтерв’ю. 2013. http://zbruc.eu/node/11971
- Козаренко О. В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку. [Докт.] 17.00.03 – музичне мистецтво. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2001.
- Коменда О. І. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець: монографія. Луцьк: Вежа, 2017. 252 с.
- Коменда О. І. Жанрова панорама та періодизація творчої діяльності Олександра Козаренка. Бюлетень Київського національного університету культури та мистецтв. Серія «Музичне мистецтво», 2018. С. 146‒152. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153389
- Лань О. Олександр Козаренко: «На жаль, Львів мене не сприйняв. Можливо, я сам у цьому винен…». 2005. № 210 (4834).
- Лук'янець В., Ратніков В. Постмодерн: переоцінка цінностей: зб. наук. праць. Вінниця : УНІВЕРСУМ, 2001. 14 с.
- Павлишин С. Композитори-лірики. Музика, 1993. № 3. С. 3−4.
- Пахльовська О. Ситуація постмодернізму в Україні: український постмодернізм як клонування без правил. Кіно. Театр. 2001. № 6. С. 2–12.
- Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика, 1996. № 3. С. 3-15.
- Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 10. Musica humana : зб. ст. кафедри муз. україністики. Число 2. (Серія «Історія української музики». Вип. 13: дослідження). Львів, 2005. C. 360−365.
- Шерстюк Н. В. Постмодерн як особлива ситуація в культурі. Київ, 2012. С. 5‒6.
- Mozghalova N., Novosadova A. Genre-style innovations in the oeuvre of modern Ukrainian composers. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2022, (4), 56-63. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2022-4-7