wwww
No. 1 (2023)
Art in the socio-cultural continuum

Olexandr Kozarenko's creativity in the context of postmodernism

Anna Новосадова
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine
Bio
Nataliia Zadachyna
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine
Bio

Published 2023-10-30

Keywords

  • Oleksandr Kozarenko, postmodernism, Ukrainian composers of the 20th century

How to Cite

Olexandr Kozarenko’s creativity in the context of postmodernism. (2023). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 1, 69-74. https://doi.org/10.31652/3041-1009-2023(1)-09

Abstract

The article is devoted to the issue of the peculiarities of the embodi­ment of postmodern features in the musical space of Ukraine in the late twentieth and early twenty-first centuries. This period is charac­terized by the rejection of the generally accepted laws of musical art in favor of individualization of composers' creativity. The synthesis of styles, genres, and techniques becomes postmodern poetics and a new cultural tradition. Among the well-known national artists of the late twentieth and early twenty-first centuries, a prominent place be­longs to the figure of O. Kozarenko. The relevance of the study is re­lated to constructive changes in art, the dynamism of the musical sphere, and the original composer's creativity, which require art his­torical analysis. The purpose of the article is to determine the charac­teristic features of postmodernism and their embodiment in the works of O. Kozarenko. The question of the peculiarities of O. Kozarenko's creative method has repeatedly been the subject of research by such national musicologists as O. Komenda, N. Shvets-Savytska, S. Pavlyshyn, Y. Chekan and others. However, in our opinion, the analysis of the composer's creative style in the context of postmodernism re­quires a more thorough study. In O. Kozarenko's works, we can observe an original synthesis of postmodern aesthetics and national language, genre and style synthesis, search for new intonation colours, orches­tral combinations, use of allusion, aleatorics, and sonority. These and other features that are revealed in the author's instrumental, sym­phonic, and spiritual works are evidence of a postmodern personality. Having examined the peculiarities of O. Kozarenko's musical language on the example of the compositions «Five Wedding Ladkani from Pokuttya» «Concerto Rutheno», «Pierrot is Dead», we can conclude that the author's postmodern style is characteristic of both these works and other works by O. Kozarenko. The prospect of further re­search, in our opinion, is the analysis of traditional and innovative com­positional solutions of O. Kozarenko's sacred music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Бондарь І. С. Категорія «Постмодернізм» у теорії та практиці мистецтва. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв № 1, 2015.
  2. Вовкун В. В. Діалогічний потенціал українського авангарду. Культура і сучасність: Альманах, М-во освіти і науки України, Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Київ, 2009. № 1. С. 44–49.
  3. Гребенюк Т. В. Художня культура українського постмодернізму (на матеріалі сучасної прози). Навчальний посібник з курсу «Культурологія». Запоріжжя, 2007. 136 с.
  4. Грібінєнко Ю. О. Музична полістилістика у світлі теорії інтертекстуальності: автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса, 2006.
  5. Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром: інтерв’ю. 2013. http://zbruc.eu/node/11971
  6. Козаренко О. В. Українська національна музична мова: генеза та сучасні тенденції розвитку. [Докт.] 17.00.03 – музичне мистецтво. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ, 2001.
  7. Коменда О. І. Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець: монографія. Луцьк: Вежа, 2017. 252 с.
  8. Коменда О. І. Жанрова панорама та періодизація творчої діяльності Олександра Козаренка. Бюлетень Київського національного університету культури та мистецтв. Серія «Музичне мистецтво», 2018. С. 146‒152. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.2018.153389
  9. Лань О. Олександр Козаренко: «На жаль, Львів мене не сприйняв. Можливо, я сам у цьому винен…». 2005. № 210 (4834).
  10. Лук'янець В., Ратніков В. Постмодерн: переоцінка цінностей: зб. наук. праць. Вінниця : УНІВЕРСУМ, 2001. 14 с.
  11. Павлишин С. Композитори-лірики. Музика, 1993. № 3. С. 3−4.
  12. Пахльовська О. Ситуація постмодернізму в Україні: український постмодернізм як клонування без правил. Кіно. Театр. 2001. № 6. С. 2–12.
  13. Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика, 1996. № 3. С. 3-15.
  14. Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. Вип. 10. Musica humana : зб. ст. кафедри муз. україністики. Число 2. (Серія «Історія української музики». Вип. 13: дослідження). Львів, 2005. C. 360−365.
  15. Шерстюк Н. В. Постмодерн як особлива ситуація в культурі. Київ, 2012. С. 5‒6.
  16. Mozghalova N., Novosadova A. Genre-style innovations in the oeuvre of modern Ukrainian composers. Baltic Journal of Legal and Social Sciences. 2022, (4), 56-63. https://doi.org/10.30525/2592-8813-2022-4-7