wwww
№ 1 (2023)
Мистецтво в соціокультурному континуумі

Педагогічне краєзнавство як фактор розвитку творчої індивідуальності учнів у спадщині М. Д. Леонтовича

Алла Губаль
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, м. Вінниця, Україна; Тульчинський фаховий коледж культури, м. Тульчин, Україна
Біографія

Опубліковано 30-10-2023

Ключові слова

  • Микола Леонтович, педагогічне краєзнавство, творча індивідуальність, учні, фольклор

Як цитувати

Педагогічне краєзнавство як фактор розвитку творчої індивідуальності учнів у спадщині М. Д. Леонтовича. (2023). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 1, 61-68. https://doi.org/10.31652/3041-1009-2023(1)-08

Анотація

У статті проаналізовано соціокультурні та економічні перетво­рення, що відбулися в українському суспільстві, які спричинили глибокі перетворення в системі освіти, в якій дедалі більшого зна­чення набувають загальнолюдські цінності та ідеали, актуалізу­ється проблема розвитку творчої особистості. Зауважено, що од­ним із головних джерел розвитку творчої індивідуальності сучасних студентів у складний перехідний період є педагогічне краєзнавс­тво, яке цілком залежить від творчого характеру вчителя.

Звернено увагу на те, що сучасна педагогіка потребує вивчення об­ґрунтованих узагальнень педагогічного та краєзнавчого досвіду передових учителів краю, вивчення педагогічної діяльності яких сприятиме розвитку педагогічної культури, впливатиме на транс­формацію державотворчих процесів. Загалом розглянуто про­блему розвитку творчої індивідуальності студентів засобами педа­гогічного краєзнавства.

Висвітленно прак­тичні засади краєзнавства, які засновані на фунда­менті майже 11-ти річної педагогічної спадщини Миколи Леонто­вича, що сприяли актуалізації проблеми розвитку творчої особистості учнівства і мають бути розгля­нуті, досліджені, популяризовані для покращення дій загальноосвітніх програм педа­гогічного крає­знавства в Україні. Розглянуто локальну галузь педагогічних і краєзнавчих проблем, успішно розв’язаних у минулому Миколою Леонтовичем. Доведено, що використана Миколою Леонтовичем на початку століття галузь крає­знав­ства через 100 років стала спадковістю нації й кори­стується вагомою популярністю серед на­щадків. Отримані матеріали допоможуть прослідку­вати оригінальні ідеї, перспективні напрями, не­тради­ційні технології навчання і виховання шко­лярів Миколою Леонтовичем, як поетапне становлення розвитку творчої особистості на регіональному матеріалі у взаємодії комплексу освітнього поте­нціалу педаго­гічного краєзнавства з музичним фольклором. Доведено, що функції краєзнавства (фольклорна, освіт­ньо-пізнавальна, виховна-розвиваюча, оздоро­вча), ви­користані Миколою Леонтовичем, пов’язані з ефе­ктивним комплексним узає­мозв’язком народних традицій, навколишнім се­редовищем, пісенним фольклором, природними властивостями органі­зму індивідів, доведені са­мим життям.

Завантаження

Дані завантажень поки не доступні.

Посилання

  1. Акімова О. В. Аксіологічні аспекти дослідження проблеми професійного саморозвитку майбутніх учителів музичного мистецтва. Професійна освіта. № 2 Київ. 2021. С. 46-50. https://doi.org/10.31652/2415-7872-2020-65-46-50
  2. Губаль А. Б. Народна аматорська хорова капела Миколи Леонтовича. Тульчин. 2021. 160 с.
  3. Іванов В. Ф. Микола Леонтович. Спогади, листи, матеріали. Київ.1982. 240 с.
  4. Мозгальова Н. Г., Барановська І. Г. Українські традиції як засіб виховання дітей дошкільного віку. Наукові записки Кировоградського державного педагогічного університету імені Володимира Вінниченка. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип.152. С. 20-24.
  5. Побірченко Н. С. Педагогічне краєзнавство: теоретико-методологічний аспект. «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». Вип. № 1. Умань. 2009. 190 с.
  6. Порожня А. «З пожовклих сторінок. Архіви». Тульчин. 2015. С. 21‒48.
  7. Ткaчук С. М., Бoгдaн З. П. Музичні традиції дитячого фольклору в творчості українських композиторів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Педагогічні науки. Вип. № 62. Київ. 2018. С. 27-30
  8. ДАКО. Ф.50. І, 36457; 1 зошит, арк. 20 «Пам’ятна книжка».
  9. Феленчак Ю. Б. Розвиток екскурсійної справи в Україні. Лекція. Львів. 2019. С. 25-27.
  10. Щегельський В. Народна «Гра в зайчика»: її обробка М. Леонтовичем і текстові варіанти з Поділля. Збірник наукових праць. Вип. 4, 2004. Київ. С. 67–103.
  11. Zuziak T. P., Lavrinenko O. A., Rohotchenko O. O., Marushchak O. V. Mykola Leontovych’s pedagogical legacy in Podillia (late 19th and early 20th cent.) // Society. Integration. Education: Proceedings of the International Scientific Conference (May 22th-23th, 2020, Rezekne). Volume ІІ. 492-502. Rezekne: Rezeknes Tehnologiju Akademija, 2020. http://doi.org/10.17770/sie2020vol2.4919