Статті
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ІНТЕРПРЕТАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ КЛАСУ УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ
Опубліковано 01-01-2025
Ключові слова
- class of percussion instruments,
- competency - based approach,
- professional competencies,
- performance competencies,
- interpretation
- interpretive activity ...Більше
Як цитувати
ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ІНТЕРПРЕТАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ КЛАСУ УДАРНИХ ІНСТРУМЕНТІВ. (2025). Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання, 5, 70-78. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2025(5-1)-08
Анотація
Стаття присвячена дослідженню процесу формування професійних виконавських компетенцій. У зв'язку зі зростаючою конкуренцією на ринку праці та стрімким розвитком передових технологій у сучасну педагогіку впроваджуються інноваційні підходи. Освіта, яка раніше базувалася на системі знань, умінь та навичок, тепер розглядає особистість студента як головну цінність та орієнтир для викладача. Сучасний роботодавець прагне бачити працівників не лише носіями теоретичних знань, а й фахівцями, які впевнено орієнтуються в інформаційному просторі та здатні до подальшого самонавчання та саморозвитку. У рамках цієї тенденції у професійній освіті формується компетентнісний підхід, який набуває все більшого значення. Метою статті є розкриття сутності та структури інтерпретаторської діяльності студента класу ударних інструментів, а також визначення мети та завдань професійної підготовки, орієнтованої на компетентнісний підхід. Відповідно до мети та завдань визначено етапи інтерпретаторської діяльності студентів та види професійних компетенцій. Дослідження теоретичних засад формування професійних компетенцій встановило, що цей процес є багатовимірним і потребує інтеграції знань, умінь та навичок, а також розвитку творчого потенціалу майбутніх виконавців. Формування професійних компетенцій має ґрунтуватися на чітко визначеній педагогічній стратегії, заснованій на компетентнісному підході. Це ефективна методологічна основа для розвитку професійних компетенцій. Компетентнісний підхід сприяє інтеграції знань, умінь та навичок у єдину систему, яка забезпечує підготовку висококваліфікованих виконавців, здатних адаптуватися до сучасних вимог музичного середовища. Роль викладача у формуванні професійних компетенцій полягає у створенні індивідуальної траєкторії розвитку студента, забезпеченні умов для його творчої самореалізації, а також супроводі та підтримці на кожному етапі інтерпретаторської діяльності. Сутність професійних компетенцій студентів класу ударних інструментів полягає у здатності інтегрувати теоретичні знання, виконавські навички та художньо-естетичне розуміння твору для створення цілісного музичного образу. Вони включають художнє мислення, вміння аналізувати та інтерпретувати твір, володіння технічними засобами виконання, а також навички сольного, ансамблевого та оркестрового форматів.Завантаження
Дані завантажень поки не доступні.
Посилання
- Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv, Irpen: VTF «Perun», 2001. 1440 s.
- Driapika V.I. Oriientatsii studentskoi molodi na tsinnosti muzychnoi kultury: sotsialno - pedahohichnyi aspekt [Student Youth Orientation to the Values of Musical Culture: Socio - Pedagogical Aspect]. Instytut pedahohiky APN Ukrainy. Kirovohrad: Derzh. tsentr. ukr. vyda - vo, 1997. 215 s.
- Lynenko A.F. Pedahohichna diialnist i hotovnist do nei [Pedagogical activity and readiness for it]. Odesa: OKFA. 1995. 80 s.
- Markova O. M. Intonatsiinist muzychnoho mystetstva [The intonation of musical art]. Naukove obgruntuvannia ta problemy pedahohiky. Kyiv: «Muzychna Ukraina», 1990. 182 s.
- Masol L. Kontseptsiia zahalnoi mystetskoi osvity [The concept of general art education]. Mystetstvo ta osvita. 2004. № 1. S.2 - 5.
- Nahach M.V. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv u shkolakh profesiinoho rozvytku v SShA [Preparing Future Teachers in Professional Development Schools in the United States ]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spetsialnist 13.00.04 «Teoriia i metodyka profesiinoi osvity» / Kyiv, 2008. 21 s.
- Ovcharuk O. Suchasni pidkhody do rozvytku poniattia yakosti osvity: svitovyi kontekst. Monitorinh yakosti osvity: svitovi dosiahnennia ta ukrainski perspektyvy [Modern approaches to the development of the concept of quality of education: the global context . Monitoring the quality of education: world achievements and Ukrainian prospects]. Kyiv: K.I.C., 2004. S. 15 - 21.
- Pometun O. Kompetentnisnyi pidkhid - naivazhlyvishyi oriientyr rozvytku suchasnoi osvity [Competency - based approach is the most important benchmark for the development of modern education]. Ridna shkola. 2005. № 1. S. 5 - 6.
- Ralo A. Komponenty systemy zvukoutvorennia ta yikh funktsionuvannia pry hri na zvukovysotnykh klavishnykh udarnykh instrumentakh [Components of the sound production system and their functioning when playing high - pitched keyboard percussion instruments]. Naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii imeni M. V. Lysenka. Vypusk 35 : Studii muzykoznavchi. Lviv, 2015. S. 326 - 340.
- Yudzionok N.M. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti vchytelia v muzychno - interpretatsiinii diialnosti: deiaki rezultaty doslidno - eksperymentalnoi roboty [Formation of Teacher's Professional Competence in Music Interpretation: Some Results of Experimental Work]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K.D.Ushynskoho. №1 - 2. Odesa, 2011. S. 222 - 226.
- Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program - OECD (Draft).