wwww
No. 2 (2023)
Conceptual foundations of art education

Pedagogical possibilities of choreography in the creative development of adolescents

Liudmyla Onufriichuk
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine
Bio
Svitlana Onufriichuk
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University, Vinnytsia, Ukraine
Bio

Published 2023-12-18

Keywords

  • choreography, creative development, pedagogical methods, adolescents

How to Cite

Pedagogical possibilities of choreography in the creative development of adolescents. (2023). Art in Contemporary Culture: Theory and Practice of Teaching, 2, 18-24. https://doi.org/10.31652/3041-1017-2023(2)-02

Abstract

The article deals with pedagogical methods that ensure the creative development of adolescent students through the art of choreography. The importance of the art of dance in working with a children's choreographic group is determined.

The article notes that the modern world is characterised by a focus on digitalisation and automation, but art classes allow you to experience personal emotions, which is important for modern students to feel and understand the beauty of the work done and transform its energy into creative achievements.

The main problem of our research is to study the methodological and theoretical system of prominent Ukrainian choreographic teachers and the use of effective methods in the creative activity of future choreographic art specialists. The purpose of the study is to substantiate the pedagogical possibilities of choreographic art in the creative development of adolescent students in the study of classical, folk and contemporary dance. The determining condition for success in creativity is systematic, hard work that requires mobilisation of spiritual forces and maximum concentration. The harmonious combination of dance and pantomime, music and poetry, plasticity of movements and drama of a literary work into a single whole is an important factor for the aesthetic education of the individual, his or her creative development and value attitude to reality.

The authors note that in recent years, the relevant disciplines have been increasingly introduced into educational institutions, performing a number of functions, namely: educational, cognitive, creative dialogue and co-creation, which significantly affects adolescents, increases their self-esteem, and promotes the need for self-development.

It has been established that the art of dance is an integral part of the culture of the Ukrainian people, and Ukrainian choreographic art has its own powerful, original voice in the world of culture and art. The pedagogical innovations of our choreographers are widely known outside Ukraine, and they are known and respected in the world. The article highlights the pedagogical methods successfully used by contemporary teachers Radu Poklitaru, Larysa Tsvetkova and others in their work. These include methods of individual approach to each student, improvisation and experimentation, use of multimedia technologies, trainings, business games, situational tasks, master classes, problem-based learning, and creative forms of work (combinations, sketches).

The experience of well-known teachers has shown that the art of choreography opens up a wide scope for the development of the creative potential of the individual, allows to introduce creative elements into dance education and upbringing along with performance practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Василевська-Скупа Л. П. Мистецька освіта як фактор розвитку національної культури. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 37. Вінниця: ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2014. С. 364-368.
  2. Зузяк Т. П., Грінченко Т. Д., Мацюк О. M. До питання фахової підготовки майбутнього вчителя хореографії: професіографічний підхід. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. 2023. С. 85-91. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.11
  3. Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: Монографія. К.: ДП «Інформ.-аналіт. Агенство», 2012. 200 с.
  4. Мартиненко О. В. Методика роботи з хореографічним колективом: теорія і практика: підручник для здобувачів першого рівня вищої освіти спеціальностей 024 Хореографія, 014 Середня освіта (Хореографія). Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2020. 390 с.
  5. Онофрійчук Л. М., Пахольчак Є. С., Онофрійчук С. О. Розвиток музикальності школярів на заняттях з хореографії. Науковий часопис НПУ імені Н. П. Драгоманова. Серія 14. 2023. С.169-176. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.21
  6. Поклітару – видатний балетмейстер України: https://berdyanskdance.blogspot.com/p/blog-page_89.html
  7. Раду Поклітару: https://kyivmodernballet.com/our-team/473
  8. Раду Поклітару, хореограф: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2689996-radu-poklitaru-horeograf.html
  9. Цвєткова Л. Ю. Сучасні проблеми виконавської культури та репертуару в дитячих аматорських танцювальних колективах. Хореографічна культура сучасності: глобалізаційні виклики : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. [упор. А. М. Підлипська], м. Київ, 23 квітня 2021 р. Київ : КНУКіМ. 36-38 с.
  10. Шабаліна О. М. Емоційно-тілесний інтелект як феномен ефективного співіснування людини і людини-митця з технологіями ХХІ ст. Хореографічна культура сучасності: глобалізаційні виклики : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. [упор. А. М. Підлипська], м. Київ, 23 квітня 2021 р. Київ : КНУКіМ. С.87-90.
  11. N. Mozgalova, I. Baranovska, T. Zuziak, A. Martyniuk, O. Luchenko. Professional training of music and choreography teachers: artistic-communicative context Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific. 2022. S. 134-138. https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.6889